(Gesponsord artikel)



HI-VISITSense of Music

Klantenbinding

René van Es | 22 mei 2008

“Ik ben een liefhebber van muziek, van goed geluid, dat speelt een belangrijke rol. Iets dat niet klinkt kan nog zo commercieel aantrekkelijk zijn, ik hoef het niet. Ik moet zoeken naar de alternatieven voor de grote merken die in Leiden al voorhanden zijn. Dat houdt me scherp. Ik ben een liefhebber van analoge weergave, daar begin ik naam als een echte specialist in te krijgen, daar doe ik veel mee. Binnenkort vind je bij Sense of Music de TW-Acoustic Raven draaitafels en de Grand Prix Monaco draaitafel. Geweldig muzikale producten.”

“De tijd dat ik apparatuur inruilde en verkocht voor eigen gebruik ligt achter mij. Zakelijke aspecten zijn heel belangrijk geworden. Ik zal je vertellen, ik ben gestopt met allerhande kabels. Ik lever kabels die goed zijn en voldoen. Op verzoek esoterische merken. Maar ben er niet meer heel actief mee. Omdat het besef is gegroeid dat verbeteringen vaak klein zijn voor heel veel geld. Geld dat ik persoonlijk liever steek in lp’s of cd’s. Dat is wat ik bedoel met zakelijk. Klanten van Sense of Music vragen mij, naast alles wat ik al eerder noemde, om: te kunnen luisteren, thuis te kunnen luisteren, een eerlijke inruilprijs voor hun apparatuur en een reële aankoopprijs. Ik gebruik internet en internationale contacten om die laatste twee punten te realiseren. Voor de rest kunnen klanten op afspraak hier luisteren, met hun eigen muziek, zelf meegebrachte apparatuur. Dat kan leiden tot verkoop of tot verder luisteren in eigen woonomgeving”.

Het klinkt allemaal zo mooi, maar is het dat ook? Is werken in je eigen bedrijf alleen een kwestie van voldoening en verder lange dagen maken? “Of het mooi klinkt of mooi is zul je aan mijn klanten moeten vragen. Zij bepalen deels of ik succesvol ben. Belangrijk is mond tot mond reclame. Als op een verjaardag wordt verteld dat men bij mij tot volle tevredenheid is geslaagd dan ben ik blij. Is het verhaal negatief, dan trek ik me dat aan. Zoek uit waar het misgegaan is en probeer met de klant een oplossing te vinden. Een klant blijft een relatie, ook al is de koop lang geleden gesloten. Tja, de lange dagen. Ik heb heel veel demo’s in de avonduren. Altijd op afspraak. Op zaterdag ben ik “open” en loop je naar binnen. Overdag ben ik druk met mijn bedrijf en met de import en distributie. Of bezoek klanten. Naast de verkoop hier en demo’s, is er de website en de webwinkels. Ik laat de websites maken, maar onderhoud ze zelf’. Ik ontvang gemiddeld 100 e-mails per dag, waar ik altijd antwoord op geef. Het kost allemaal tijd en daarom maak ik lange dagen. De voldoening is echter groot als ik terug kan kijken op een geslaagde dag, dan weet ik dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Daarbij komt, het is toch heerlijk om dagelijks met muziek en geluidsapparatuur bezig te zijn!”.






EDITORS' CHOICE