(Gesponsord artikel)



HI-VISITLa Scala

Techniek en Projecten

Max Delissen | 07 mei 2009

“Een ander goed voorbeeld daarvan is Marantz. Mooie, degelijke apparatuur, die goed klinkt en ook weer goed past bij Totem. Bovendien kan ik met Marantz, of in dat geval hun professionele tak DMi, ook heel goed vooruit bij mijn multiroom-projecten, omdat zij met hun merk Escient een hoogwaardig en flexibel product leveren. En ze hebben voldoende kennis in huis om, als er problemen de kop opsteken, snel een oplossing te bedenken.”

Dat is een bijltje waar af en toe mee gehakt moet worden. “De techniek ontwikkelt zich zo snel dat dingen soms gewoon niet goed willen werken. Dat is een fantastische maar soms frustrerende uitdaging. Als een klant een flinke zak geld neerlegt voor een uitgebreid multiroom- of domoticasysteem, dan moet het gewoon werken. En ik moet daar voor zorgen. Dus ben ik altijd op zoek naar betrouwbare spullen. Tegenwoordig gebruiken we bijvoorbeeld routers van het merk Hawking Technology. Dat zijn de enigen die in alle systemen stabiel zijn, en het heeft heel wat leergeld gekost voor we daar achter waren. Daarnaast werken we bij voorkeur met bediening volgens het RS232 protocol. Apparatuur die is uitgerust met een RS232 poort is veel stabieler op afstand te bedienen via die (bekabelde, red.) verbinding dan wanneer we dat draadloos willen doen.”

Over de projecten waarmee La Scala zich bezig houdt zegt Maarten het volgende: “We begeven ons bewust niet in het allerhoogste segment. Die markt is redelijk klein, en er opereren al een aantal uitstekende bedrijven in. Juist in de iets lagere prijsklasse zit momenteel een enorme groei. Digitale opslag van beeld en geluid neemt enorm toe, en de acceptatie daarvan groeit. Mensen willen af van hun omvangrijke archieven. Alles in hoge kwaliteit op een server, lekker op afstand te bedienen, geen gerommel met doosjes meer, geen gezoek, geen gedoe.”

Op de vraag hoe het staat met de pure stereoweergave heeft Maarten snel een duidelijk antwoord klaar: “Als ik me alleen daar op zou richten kan ik er niet van leven. Dat spijt mij als muziekliefhebber enorm, maar het is nu eenmaal zo. De markt is veranderd, en de voorkeur van de klant is meegegroeid. Persoonlijk geniet ik het meest van een langspeelplaat. In mijn werk vind ik dat ook veruit het leukste onderdeel. Eén op één met de klant van muziek genieten. Zo werk ik het liefst. Ik stel me van nature op als mede-liefhebber, en dat is denk ik een belangrijke reden waarom mensen mij hun aankoop gunnen.”

Maar een andere belangrijke factor is ook het “alles-komt-goed” gevoel dat je als klant al heel snel krijgt bij deze sympathieke begin-veertiger. “Ik verkoop emotie, geen flauwekul. Ik kan ook niet anders. Zo steek ik in elkaar. Als ik na het afleveren van een set naar huis ga met het idee dat ik er niet alles voor de klant uit heb gehaald, dan kan ik daar echt slapeloze nachten aan overhouden. Daarom ga ik ook altijd naar de mensen toe tijdens het proces van zoeken, luisteren en uitproberen. Ik wil weten hoe de kamer er uitziet, welke muziek ze draaien, dat zijn essentiële onderdelen van het verhaal.”






EDITORS' CHOICE