Voor de internationale introductie van DSD via USB werd gekozen voor Rhapsody in Hilversum. De reden hiervan is tweeledig. Bij dCS wilden ze graag Bert van der Wolf van Turtle Records - als dCS gebruiker en klankbord van het eerste uur - betrekken bij deze introductie. Hem over laten vliegen naar Londen lijkt daarbij voor de hand te liggen, maar dCS heeft er bewust voor gekozen om de introductie in Hilversum te laten plaatsvinden en de internationale pers daarheen te vliegen. De luisterruimte van Rhapsody is voor Bert van der Wolf een bekend gegeven, en Harry van Dalen heeft alle apparatuur in huis die nodig is voor een perfecte demo. Apparatuur waarmee Bert ook nog eens bekend is omdat hij er zelf regelmatig mee werkt.
Martin Odijk (More Music) met links David Steven (Managing Director dCS)
Die apparatuur bestaat uit de al eerder genoemde dCS Debussy DAC die van signaal voorzien wordt door een Macbook Pro. Versterking komt in de vorm van de Spectral DMC30SS voorversterker en DMA260 mono-eindversterkers. Als luidspreker is gekozen voor de Avalon Transcendant. Alle bekabeling is uit de MA-serie van MIT afkomstig.
David Steven (dCS)
Bert’s enthousiasme voor het streamen van DSD over USB werkt aanstekelijk. “Nu is er eindelijk de kans je werk als producer te delen zoals je het bedoeld hebt. Het kan gewoon via het internet met iedereen gedeeld worden,” vertelt Bert, om vervolgens zijn ongenoegen te uiten over het ‘moeten’ maken van een cd-laag van zijn productie. “Soms werken dingen die op de DSD-laag vanzelfsprekend gaan, voor de cd-laag helemaal niet. Het lijkt wel alsof de boventonen op een andere manier met elkaar verweven worden op de cd-laag. Het liefst doe ik alles in DSD-surround. DSD kinkt zoveel natuurlijker. Zelfs beter dan wat mogelijk is met 24-bit / 192kHz PCM!”
Om zijn verhaal kracht bij te zetten wordt er via de Macbook Pro een stuk van Satie gespeeld. Op het eerste gehoor delicaat en op een zeer laag volume afgespeeld, maar met een zeer goede micro-dynamiek. Maar als na een paar minuten de toetsen hard worden aangeslagen blijkt hoe goed het gesteld is met de macro-dynamische capaciteiten van het DSD-formaat. Een feit dat nog eens bevestigd wordt als tijdens een zeer dynamisch opgenomen en luid afgespeeld stuk van de Buzz Bros Band op Turtle Records de toch als extreem stabiel bekend staande Spectral DMA260’s spontaan in de beveiliging springen.
Bert van der Wolf (Turtle Records)
Maar de kwaliteiten van DSD over USB blijven niet beperkt tot een goede micro- en macrodynamiek. Het zijn de verfijning en de vloeiende weergave van de muziek die de meeste indruk op me maken. Alsof de mix duidelijker uit meerdere lagen is opgebouwd.
De Toekomst
Als ik af mag gaan op de demonstratie bij Rhapsody (ik ken de ruimte bij Rhapsody inmiddels redelijk goed en ook de combinatie van Spectral en Avalon heb ik daar al vaker beluisterd) dan biedt DSD over USB een enorm potentieel voor de kwaliteitsbewuste consument. Door de keuze voor het Open Source model zullen hopelijk meerdere fabrikanten hun DAC’s aanpassen zodat ze geschikt zijn om DSD te decoderen. De drempel van het aanschaffen van een dedicated SACD-speler komt daarmee te vervallen. Gecombineerd met de toename aan muziekliefhebbers die via een laptop of desktop hun favoriete muziek afspelen biedt dat zeker perspectief voor de toekomst, waardoor het weliswaar beperkte aanbod aan fraaie opnames in het DSD-formaat eindelijk voor ‘iedereen’ beschikbaar komt.
We moeten alleen nog wel even geduld hebben voordat er downloads beschikbaar zijn, DAC’s geschikt zijn gemaakt en de belangrijkste software-matige muziekspelers het DSD-formaat automatisch kunnen herkennen en verwerken. Oh ja, als iemand van dCS meeleest: ga alstublieft ook even praten met fabrikanten van streamers zoals Naim, Linn, Logitech en Sonos, etc.