Als zeer verhelderend voorbeeld hoe extreem belangrijk een juiste instelling van de verstelbare luidsprekermodules is, ontregelen Peter en Michael als volgende stap bewust de tweeters door ze slechte enkele millimeters(!) te verstellen. Opnieuw klinkt het klarinetconcert door de luisterruimte, maar wel op een opmerkelijk andere wijze. Hoewel er verder nergens wat is veranderd, is de lokalisatie en afbeeldingsgrootte van ieder afzonderlijk instrument nu veel meer diffuus, is er beduidend minder diepte- en vooral hoogtewerking waarneembaar, klinkt de ambiance veel minder 3D en zijn de afbeelding- en schaalgrootte aanmerkelijk minder geloofwaardig. Eigenlijk lijkt het heel sterk op de weergave van… een ‘normale’ weergever!
Want dat is wat ik mij ineens met een daverende klap realiseer: hoe goed conventionele luidsprekers ook kunnen klinken, het verschil met nauwkeurig op de luisterpositie afgestelde modules is gewoon pijnlijk goed waarneembaar. En al helemaal wanneer Peter het volgende moment demonstreert dat hierdoor het verschil tussen een correct gekozen fase bij een opname (op sommige (voor-)versterkers instelbaar), met zo’n Alexia S2 kinderlijk eenvoudig is waar te nemen!
Als volgende voorbeeld kiest Peter voor het prachtige nummer Celestial Echo van het album Convergence. Terwijl de hoofdrollen in dit epos voor zangeres Malia en Boris Blank (Yello) zijn weggelegd en Peter het volumeniveau nu bewust stevig opdraait, blijkt deze persoonlijke favoriet van mijzelf ook meteen bijzonder geschikt om een weergever tot het uiterste te belasten. Vooral de fysieke impact van zo’n groot, krachtig en gecontroleerd systeem is natuurlijk heerlijk om ongegeneerd in te zwelgen. Dat is ook één van de onderschatte geneugten die nooit en te nimmer met kleinere (actieve) luidsprekers is te bereiken. De zwoele stem van Malia staat daarbij als een huis tussen het gelaagde keyboard geweld van Boris en ieder geluidje of melodielijn hebben hun eigen plaats en ruimte binnen het grote geheel. Wat hier overigens net als bij de andere laatste generatie Wilson Audio ontworpen opvalt, is de aantrekkelijke combinatie van wel een zeer hoge informatiedichtheid, maar hier niet de prijs van een kaal, dun of amuzikaal geluid voor hoeven te betalen. Integendeel zelfs, want sinds het aantreden van zoon Daryl in het Wilson Audio ontwikkelteam zijn de merktypische nauwkeurigheid en expressie behouden, maar is er ook een dosis ‘organische gloed’ en muzikaal plezier aan toegevoegd. Hierdoor is naast al het realisme en de ‘serieuze’ natuurlijkheid ook de zeer plezierige drang ontstaan om maar door te willen blijven luisteren zonder te stoppen.
Conclusie
Werkelijk goede luidsprekers ontwikkelen en bouwen is één, decennia lang onverminderd de continuïteit waarborgen is twee, maar de eigen ontwerpen consequent keer op keer daadwerkelijk weten te verbeteren is gewoon heel erg knap. Dat daar in het geval van Wilson Audio ook een stevig prijskaartje aan hangt, is eigenlijk niet meer dan logisch. Net als bij tophorloges, auto’s en andere takken van sport waarin naar de hoogste graad aan perfectie wordt gestreefd, kost het ook net zo goed bij compromisloze luidsprekers heel veel tijd, kennis en geld om tot werkelijke (bijna) compromisloze state-of-the-art producten te kunnen komen. Hoewel het bij deze sessie niet mogelijk was de originele Alexia zij aan zij met de nieuwe Sseries 2 te horen, weet ik zeker dat ook hier dezelfde soort verschillen als bij de andere Wilson Audio modellen te horen zouden zijn. Dus nog verfijnder en meer levensecht, nog homogener met een totaalpresentatie die klinkt als één naadloos geheel, een nog weer beter gedefinieerd laag bezit en die vooral meer ‘jeu de vivre’ uitstraalt.  Â
Wilson Audio Alexia Series 2
€ 79.990,- per paar
Reference Sounds
www.referencesounds.nl
info@referencesounds.nl