REVIEWB&W

Het resultaat & totaalbeeld

René van Es | 04 december 2008 | Fotografie René van Es | B&W

Meer muziek is in petto. Waaronder de heruitgave van Jennifer Warnes: Famous Blue Raincoat. Wat ik eerder opmerkte bij Henson-Conant komt hier terug. Het systeem is mij wat te rustig. Ik wil dat het slagwerk in de opname hakt. Opnieuw is het de stem die positief opvalt, maar in de rest ik wil meer explosie, meer impact. Zou het de cd speler zijn die afhaakt? Kan goed zijn, thuis merkte ik dat ook met meerdere spelers naast elkaar. Mijn buizen-Lua is bijvoorbeeld veel directer dan een gemiddelde solid state cd-speler. Wat ik nergens hoor zijn rafels, er is een totale afwezigheid van scherpte. Misschien is dit niet de ideale cd voor de Syncope. Want al wordt een gitaar prima weergegeven, ook die mist wat dynamiek.



Dan gaat de wereld op zijn kop. De verrassing van de avond vormt Maria Cecilia Bartoli. Zij zingt liederen, die eerder werden uitgevoerd door een lang geleden gestorven zangeres met de naam Malibran. Het breed neergelegde orkest, duidelijk achter de stem gepositioneerd, brengt me heel dicht bij een concertzaal. Dit luistert ademloos. Ik ervaar letterlijk koude rillingen als het koor invalt. Ik veer op bij castagnetten en handgeklap. Ik leef me in, in de wereld van Bartoli en Malibran. Ik sidder, ervaar, geniet. Als ik veel opera zou draaien was er nu een systeem verkocht, subiet. Volle aandacht blijft op de performance van Bartoli. Voor een niet opera liefhebber is deze muziek misschien snel irritant, maar hier is het zo meesterlijk weergegeven dat je er alleen maar met verbijstering naar kunt luisteren. Warnes, ga maar naar huis. Het optimum van de Syncope ligt geloof ik bij Bartoli.

Dan van Bach de bekende Brandenburgse concerten. Weer die brede, uitgespreide opzet van het orkest. Heel veel nuances uit de hoek van de blazers, die zowel levendig als melodieus klinken. De weergave is heerlijk los, vrijuit, uitbundig. Ik sta midden in de zaal. Een volgend hoogtepunt van de avond. Julia Fischer speelt een door Bach gecomponeerd stuk vioolsolo. Met de geweldige dramatiek van één enkele viool, die precies op de juiste afmeting wordt neergezet. Haast tastbaar, je kunt er heen lopen, je kunt Julia aanraken. Een concert tussen de schuifdeuren, dat lang nadat ik thuis ben gekomen nog in de oren klinkt. Eerlijk, ik heb zelden een viool zo realistisch horen weergeven en nooit en te nimmer op een systeem met dit prijskaartje. Tot slot de nieuwe cd van Janine Jansen, die met het typisch “vuur van Jansen” werken van Tchaikovsky speelt. Een heel andere opname dan daarnet, veel minder direct vanwege de orkestrale opzet. Alweer die mooie aftekening van het solo-instrument tegen het orkest (zoals eerder met de stem van Bartoli het geval was). Probleemloos gaat de Syncope naar hogere decibel-niveaus, moeiteloos volgt het systeem elke wending in de muziek. Nooit vermoeiend, steeds in harmonie. Thuis wil Jansen meer “spetteren”, hier kun je er heel lang naar luisteren. Naar de kracht, het drama, de emotie, zonder een seconde subtiliteit uit het oog te verliezen


Totaalbeeld

Nimmer heb ik mijn neus opgetrokken voor de kunsten van bedreven luidsprekerbouwers, die in een haast huiselijke omgeving hun producten vervaardigen. Dertig jaar geleden verbaasde ik mij al over de weergavekwaliteit van een DIY Hans Baan systeem. Afkomstig uit de zelfbouw winkel van RAF. In de loop der jaren kwamen er helaas ook luidsprekers op mijn pad, waar werkelijk niets aan deugde, waarin soms kostbare units werden “mishandeld”. Want een luidspreker ontwerpen is een vak, een kunst, vereist kennis en doorzettingsvermogen. Vereist een open blik en een uitstekend gehoor. In Zeewolde kwam ik Cees Ruijtenberg tegen, die aan het juiste profiel voldoet. Hij weet hoe je een goede woofer uit een fabriek koppelt aan een in eigen beheer vervaardigde ringradiator elektrostaat. In een serieus ontwerp voor de zelfbouwer. Het nieuwste resultaat is de Syncope, die borg staat voor een zeer vrije weergave. Een grote afbeelding op maat, niet te groot. Een weergever met veel gemak, losheid en energie. Instrumentaal opvallend goed en in de overtreffende trap op vocaal gebied een meesterwerk. Hij eet en lust alles, pop, jazz, maar excelleert vooral met klassieke muziek. Bezorgt mij koude rillingen met opera. Het is een luidsprekersysteem dat met het volume groeit, echter ook op lager volume blijft de Syncope compleet en goed. Veel beter dan je in verhouding tot prijs en afmeting mag en kunt verwachten. De Syncope is een volwaardig systeem. Het zal geweldig presteren als u de handen uit de mouwen durft te steken. Een succes maken van de bouw is verzekerd, door de levering van een compleet pakket. Gelooft u mij, een kast bouwen is niet eens zo moeilijk. Zelfs niet zolang er vanuit Metrum Acoustics nog geen houtpakketten beschikbaar zijn. Als ik een gokje mag wagen, reken ik voor een houtpakket en afwerking even 300 euro. Ik tel dat op bij de 1699 euro die het pakket kost. Dan staat een set Syncope’s te spelen voor 2000 euro. Ik daag u uit, voor dat geld luidsprekers te vinden die zo geweldig kunnen boeien en presteren. Die zoveel gemak kennen door een gebrek aan vervorming. Die beschreven kwaliteit koppelen aan een huiskamervriendelijk ontwerp.



Kitprijzen:
Syncope Hybride systeem (per stereo paar)   1699 euro
HPA-1 triode voorversterker incl. AB    795 euro
HA-2 50 Watt hybride monoblok met voeding en koelblok 325 euro per stuk

Fabrikant:
Metrum Acoustics
Speenkruid 10
3892 AC Zeewolde
Email: info@metrum-acoustics.nl
Web www.metrum-acoustics.nl

MERK





EDITORS' CHOICE