Training
Uniek tijdens een hi-visit is het meemaken van een dealer training gegeven door Eric Put. De groep is bewust klein gehouden om extra diep op de materie in te kunnen gaan. Voor de groep van 25 mensen volgde een heldere uitleg van S-Master technologie. Na de welverdiende pauze volgt een uitleg over plasma en LCD techniek die mij zeer welkom was. In duidelijke taal werd nu eindelijk eens goed verteld hoe de techniek in elkaar steekt, wat de voor- en wat de nadelen zijn. Niet in commerciële taal, maar vanuit het hart van een technicus die weet waar hij het over heeft. Ik ben daar eerder in een column op in gegaan. Veel fabels werden ontzenuwd en het was voor dealers en ondergetekende zeer leerzaam. Waarmee gelijk duidelijk werd dat veel verkopers de kans op dergelijke trainingen kennelijk niet aangrijpen want er wordt heel veel onzin verteld over zowel plasma als LCD. In volgende avonden zouden andere groepen aan de beurt komen vertelde mijn gastheer Harry Vleems.
Al met al werd het een lange dag en avond in Badhoevedorp. Met een tas vol informatie verliet ik pas om 23.00 uur het pand. Gedurende het bezoek kon ik kennismaken met een aantal mensen werkzaam voor Sony Nederland, met historische Sony producten, met het huidige aanbod en aanvullend een training volgen. Het verbaast mij na de hi-visit nog meer hoe een bedrijf op zoveel fronten tegelijk actief kan zijn. Van batterij tot high end versterker. Van digitale compact camera tot grote Wega schermen. Van spelcomputer tot professionele laptop. Altijd gedreven, altijd vooroplopend in ontwikkeling. De slogan van de heren Ibuka en Morita keert als vanzelf terug in mijn hoofd: “Research makes the difference”. Pionieren, vernieuwen, verbeteren. Alles wat Sony bedenkt en maakt is er om het leven te veraangenamen. Waarvan akte.
N.B. Sony verkoopt zijn High End producten via geselecteerde dealers die kwalitatief hoogwaardige producten op de juiste manier kunnen presenteren (High End Dealerschap ).