Ook het recensie exemplaar van de DL 103R was nieuw en kreeg daarom eerst ruim de tijd om `los` te komen. Dat duurde echter niet zo lang als gedacht. Nog opvallender was het feit dat dit element vers uit de verpakking op bijzonder ontspannen wijze te werk ging. Na enig experimenteren bleek het element zich bij een naalddruk van 2,44 gram en een afsluitimpedantie van 150 Ohm het meest thuis te voelen.
Van Peter Gabriel`s LP Shaking The Tree werd de gelijknamige track beluisterd. De percussie klonk droog en luchtig terwijl de zware `synth` bas donker, rond en aardig stevig klonk en tonaal met groot gemak was te volgen. De achtergrondzang werd met goede dieptedefinitie afgebeeld maar was wel wat aan de compacte kant. Peter Gabriel`s emotionele zangstijl kwam zeer goed uit de verf waarbij de licht hese keelklank duidelijk naar voren kwam.
Zijn stem werd op luchtige wijze en met een goede presence gepresenteerd. De Fender-Rhodes piano klonk tonaal rijk waarbij de toetsaanzetten mooi losjes werden weergegeven. De kickdrum kwam op impulsieve en solide wijze naar voren en klonk iets ronder dan met de Ortofon MC 15 Super II. Het geheel kwam met een energieke en tonaal rijke klank naar voren zonder te overdonderend te worden. De emotionele lading van dit lied kwam zeer goed uit de verf. De weergave was zó meeslepend, dat er soms werd vergeten dat er aantekeningen moesten worden gemaakt (zodat de track nogmaals werd beluisterd).
Het meest opvallende aan de weergave van deze track was de hoge mate van vanzelfsprekendheid en muzikale betrokkenheid. Er zijn hier ook andere aftasters in huis geweest die daarmee dermate hoog wisten te scoren; de Koetsu Rosewood Signature en de Shelter 7000 bijvoorbeeld, maar die twee aftasters bevinden zich wel in een veel hogere prijsklasse (overigens lijkt dit soms het domein van super-klassiekers te zijn want ook de Ortofon SPU en de Decca Ribbon scoren hoog met hun meeslepende weergave).
Omdat de DL 103R blijkbaar graag zijn diamanten tand in energiek werk zette, werd een mooie bluesy Jazz LP uit de platenkast gehaald: 2 Feet In The Gutter van The Dave Bailey Quintet (Epic). De gedempte trompet werd op gearticuleerde wijze weergegeven terwijl de felle uithalen op pittige en expressieve wijze naar voren kwamen. De met vibrato gespeelde stukken werden met natuurlijke boventoon weergegeven en kwamen op rollende wijze naar voren. De hi-hats van het drumstel werden met een natuurlijke metaalklank weergegeven en de `rimshots` kregen een goede hout-op-staal klank mee, waarbij de nadruk op het hout lag. Het pianospel klonk parelend en opvallend helder terwijl de toetsaanslagen op plastische en soepele wijze werden weergegeven. De bas klonk wat bescheiden maar tonaal heel mooi en kreeg een zeer elastische presentatie van de traag gespeelde snaarplukken mee.
Van K.T. Tunstall`s debuut-LP werd de track `Black Horse And The Cherry Tree` gedraaid. De `double`-zang klonk lekker ontspannen en kwam met een mooi ademende "Hoo-Hoo" naar voren. K.T.`s zang kwam laidback en tegelijkertijd goed gearticuleerd naar voren terwijl de akoestische gitaar met veel souplesse en `drive` werd gepresenteerd. De percussie klonk natuurlijk en kreeg een aanstekelijke timing mee. De kickdrum klonk vrij stevig en kwam met een flinke `push` naar voren. De donkere, rokerige sound van deze plaat werd op organische en intieme wijze gepresenteerd.
Conclusie Denon DL 103R
De DL 103R had met zijn goede tonale en plastische weergave een zeer positieve indruk achtergelaten. Er zijn MC`s met een nog meer op detail of focus gerichte presentatie maar de weergave van deze klassieke Denon MC is desalniettemin iets bijzonders. In het laag had de 103R een ronde, ademende presentatie wat wellicht niet voor iedereen is; sommige Goldring en Ortofon types bieden een strakker, meer gefocussed laag en een meer geprononceerd hoog. Qua tonale en ruimtelijke coherentie echter, scoort de 103R heel hoog.
Aanvullende informatie
Tonar;
Tel: 033-4554511
Fax: 033-4560544
Prijzen:
Goldring Elite: 549 euro
Denon DL 103R: 449 euro
Gebruikte Hardware:
|