Eigenlijk heb ik mijn mening over deze luidsprekers, of liever nog totale set, al lang gevormd. Maar de set werkt dermate verslavend dat ik nog even door wil gaan met draaien. Jamy heeft geen enkel bezwaar dus er verdwijnt opnieuw een CD in de bovenlader van de Metronome Kalista. ‘Marche au supplice’ uit de ‘Symphonie Fantastique’ van Hector Berlioz. Het Rotterdam Philharmonic Orchestra zet onder leiding van Yannick Nézet-Séguin een mooie interpretatie weer die door deze set in al zijn grootsheid geportretteerd wordt. Dat de luidsprekers ook uitstekend in staat zijn om op minutieuze wijze iedere ademtocht en iedere met gevoel uitgevoerde strijkstokbeweging van cellist Pieter Wispelwey tot uitdrukking te laten komen blijkt tijdens het draaien van de suite voor violoncello BWV 1007 van J. S. Bach.
De hoge resolutie maakt het mogelijk om alle nuances van het spel weer te geven. De monoblokken voelen zich dus niet uitsluitend in hun element tijdens het weergeven van een groot symfonisch werk. ‘Summersault’ van het album ‘Umai’ van Eric Vloeimans laat prachtig ‘luchtig’ slagwerk horen met korte gecontroleerde klappen van de kickdrum. Alles wat ik deze speakers, deze set, voorzet wordt moeiteloos, natuurgetrouw en op organische wijze weergegeven. Dit gebeurt bovendien met een gemak en vanzelfsprekendheid die ongekend is.
Ik weet dat ik moet gaan afronden maar ik draai eerst nog even die prachtige uitvoering van Schumann’s Arabeske opus 18 met aan de vleugel Youri Egorov. Nu ik me niet langer ten doel stel om de set te beoordelen, mijn oplettendheid kan laten varen en alleen nog maar mee hoef te drijven op de muziek komt de muzikale boodschap zo mogelijk nog indrukwekkender over.
Afronding
Na Schumann volgt op oorlogssterkte nog een compositie van Arnold voordat Yello aan mag treden voor de Grande Finale. De conclusie is dan al lang duidelijk. Dit is een set die speelt op absoluut topniveau en de dB9 laat dat op indrukwekkende wijze naar voren komen. Welke muzieksoort ik ook draai, alles wordt weergegeven met het grootst mogelijke gemak en op een zo natuurlijke wijze dat je niet wilt stoppen met luisteren. Dat is het grootste compliment dat ik een luidspreker kan maken en in geval van deze Kharma Elegance dB9 is dat meer dan verdiend. Heb ik dan geen enkel kritiekpunt te melden? Nee, eigenlijk niet. Ik wil eerder een kanttekening plaatsen..
Net als in de fotografie is er ook in audioland een tendens waar te nemen waarbij ontwerpers de techniek benadrukken. Ze richten zich op het verkrijgen van dat laatste beetje aan detail, die ultieme resolutie, die sterke afbakening van stemmen en instrumenten. Zozeer zelfs dat het soms lijkt of het doel voorbij geschoten wordt. Wie deze set beluistert kan niets anders concluderen dan dat deze ontwerper eerst en vooral de muziek centraal stelt. Daardoor herken je in het gepresenteerde muziekbeeld die aspecten die kenmerkend zijn voor een live uitvoering. Iets wat iedere rechtgeaarde muziekliefhebber toe zal juichen. Persoonlijk twijfel ik er dan ook niet aan dat de Kharma Elegance dB9 wereldwijd een succes zal zijn. Â Â Â Â Â Â Â Â
Fabrikant:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Kharma International
Prijzen:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Kharma Elegance dB9 Â Â Â Â Â Â 27.000 euro per set