Het WK voetbal, het grootste sportevenement van de komende zomer, zal daarnaast in de VS door sportzender ESPN in 3D aangeboden worden en Sony is in samenwerking met Discovery Channel bezig aan een zender voor driedimensionale programma’s.
Ook zal DirecTV komend voorjaar de eerste high definition programmering in 3D aanbieden, voor films, sport en (ongetwijfeld) cartoons. En in Engeland is Sky met een vergelijkbare opzet bezig, om nog dit jaar meerdere zenders aan te kunnen bieden. Omdat het aanbod op televisie (maar ook op DVD en Blu-ray) nu nog zo beperkt is, voorzien de elektronicaconcerns hun producten van een systeem dat gewone beelden omzet naar 3D-beelden, zodat je bij de huidige programmering (en je filmcollectie) alvast voordeel hebt van je gloednieuwe driedimensionale beeldbuis. Alhoewel er bij ‘voordeel’ ook nog wel wat kanttekeningen geplaatst kunnen worden. Één van de eerste zaken die in het buitenlandse televisieaanbod vertaald wordt naar 3D is de sport- en filmprogrammering, en je moet je toch afvragen in hoeverre een driedimensionale versie van je favoriete evenement bijdraagt aan de gezelligheid van de beleving ervan.
In een maatschappij die meer en meer lijkt te individualiseren, onder andere door de steeds verdergaande aanwezigheid en invloed van bijvoorbeeld sociale netwerken als Hyves, Facebook en Twitter lijkt het een slechte ontwikkeling dat ook een film- of sportavondje met vrienden en/of familie een individuele aangelegenheid moet worden. Want een WK-wedstrijd van Oranje, om maar een groot en liefst in groepsverband te volgen evenement te noemen, wordt toch stukken minder vrienden onder elkaar met dat ellendige brilletje op je neus. Persoonlijk wil ik daar in ieder geval vriendelijk voor passen. Het is dus maar de vraag of je televisie en films op die manier wil ervaren. Laat staan bestaande films, aangezien die geen van allen zo bedoeld zijn - in tegenstelling tot de nieuwe generatie bioscoopfilms en het selecte aandeel daarvan dat reeds op schijfje verkrijgbaar is. Daarnaast zijn er in Nederland vooralsnog geen plannen bekend gemaakt met betrekking tot tv-zenders die driedimensionale content aan zullen bieden. Al heeft RTL4 wel laten doorschemeren vertrouwen te hebben in ontwikkelingen in die richting, door voor 2011 de rechten te kopen voor de eerste 3D-film op de Nederlandse televisie: Avatar, uiteraard. Tot die tijd kun je met een gerust hart van je laatste uitspatting in de categorie technologische opvolging genieten, want vervanging daarvan kent voorlopig nog geen maatschappelijke urgentie.