Dockingstations met ingebouwde luidsprekers en streaming-functionaliteit zijn er tegenwoordig genoeg. Wat vormgeving betreft is er echt voor elk wat wils, maar wie voor de hoogste geluidskwaliteit gaat moet vaak wat langer zoeken. Marantz heeft lang gewacht met het op de markt brengen van zo'n systeem, maar wil nu met de Consolette aantonen dat er ook in de wereld van de speakerdocks een High-End klasse bestaat. Het gaat bij de Consolette dan ook niet alleen om de hoogste geluidskwaliteit, maar ook om eersteklas bouwkwaliteit, design en functionaliteit. Ze noemen het daarom geen speakerdock, maar een Wireless Music System.
Het is in 2013 precies 60 jaar geleden dat Saul B. Marantz het bedrijf oprichtte dat niet alleen tot op de dag van vandaag zijn naam draagt, maar dat ook zijn visie op een zo goed mogelijke reproductie van muziek in stand houdt.
Het allereerste apparaat dat (nog voor de oprichting van het merk dus) in 1952 onder de naam Marantz op de markt kwam was de Audio Consolette, een inmiddels legendarische voorversterker annex equalizer. Het leek passend om die naam bij de festiviteiten rond het zestigjarig bestaan opnieuw te geven aan een apparaat dat op de toekomst is gericht, maar dat ook sterk voortbouwt op alle kennis en kunde die de afgelopen zes decennia is verzameld. Het getuigt van durf en visie dat daarvoor geen exclusieve nieuwe voorversterker werd ontwikkeld, maar dat die eer te beurt viel aan een compact alles-in-1 systeem.
Uiterlijk En Techniek
Of je de Consolette mooi vindt is een kwestie van smaak. Het design is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Het rechthoekige kastje aan de onderkant bevat de elektronica en de luidspreker is daar bovenop gemonteerd. Terwijl de meeste speakerdocks juist voor volledige integratie gaan bestaat de Consolette zichtbaar uit twee verschillende delen. Een meesterzet wat mij betreft, omdat daarmee op zeer subtiele wijze de illusie wordt gewekt van losse componenten. Een oudere (en qua hifi behoorlijk 'onaangetaste') vriend die op bezoek was vergeleek het vooraanzicht van de Consolette met een Zeppelin waar een passagiersgondel onder hangt. Toen ik hem lachend vertelde dat er onder die naam al een speakerdock van een ander merk op de markt is bedacht ik enigszins verbaasd hoe toevallig het was dat juist deze uiterlijke vergelijking werd gemaakt, maar dat daar ook een soort bizarre logica in zit.
De luidspreker heeft een uit notenhout vervaardigde en hoogglans gelakte achterwand. Achter het luidsprekerdoek gaan vier luidsprekerunits schuil; twee compacte woofers voor de lage tonen en twee BMR-units voor de rest van het frequentiebereik. BMR (Balanced Mode Radiator) luidsprekers hebben de bijzondere eigenschap dat ze zonder tussenkomst van een wisselfilter een zeer breed frequentiegebied kunnen weergeven en dat ze het geluid onder een hoek van bijna 180 graden afstralen. Dat levert niet alleen een zeer coherente timing op, maar ook een zeer goede ruimtelijke weergave. De Consolette kan, volgens Marantz, zonder aanwijsbare sweetspot een flinke ruimte met muziek vullen.