(Gesponsord artikel)



HI-VISITAudioXperience

AudioXperience Nuenen

Max Delissen | 08 oktober 2009

Voor de tweede keer in relatief korte tijd werden we uitgenodigd om naar het Brabantse Nuenen af te reizen om een kijkje te gaan nemen bij AudioXperience. En met een heel goede reden, want deze bijzondere hifi-specialist heeft zojuist een forse verbouwing achter de rug. Niet van het kaliber `ander verfje-nieuwe vloerbedekking`, maar een aanzienlijke uitbreiding van het winkeloppervlak, en een totaal nieuwe inrichting.

Omdat AudioXperience voor mij redelijk dichtbij is qua reistijd ben ik er sinds de opening in mei 2007 al een aantal keren te gast geweest, en de `oude` inrichting staat mij dan ook redelijk goed voor de geest. Vooral daardoor mondde dit bezoek uit in een verrassende nieuwe kennismaking.

De fotograaf en ondergetekende worden ontvangen door de trotse eigenaars Hans Oosterwaal en Martijn Lavrijsen. Van buiten is er eigenlijk niet zoveel veranderd aan het pand, maar eenmaal binnen moet ik me echt even opnieuw oriënteren. Waar voorheen aan de rechterkant de smaakvol ingerichte luisterruimte was, en links in de centrale ontvangstruimte de niet uit de Brabantse gastvrijheid weg te denken koffietafel stond, staat die tafel nu waar eerst de luisterruimte was, en waar voorheen de tafel stond zijn de kamers die er achter lagen bij de winkel getrokken en vormen één grote nieuwe luisterruimte.


(Foto - Paul Vermeulen, PHOTO40)

“Eén van de redenen dat we deze verbouwing hebben gedaan is natuurlijk dat we het grotere vloeroppervlak heel goed konden gebruiken”, legt Hans uit. “We wilden eigenlijk al langer een grotere luisterruimte met een luxueuze uitstraling en een levendiger klankkarakter, waar we meer apparaten kunnen tonen en twee complete sets kunnen neerzetten. Eén permanente opstelling met het thema van de maand, en een variabele set die we voor iedere demonstratieafspraak kunnen veranderen. Dat scheelt een heleboel gesjouw. De oude ruimte was nogal gedempt. Dat klonk weliswaar geweldig, maar het komt niet echt overeen met de gemiddelde inrichting van de moderne huiskamer. En ik denk dat je niet moet willen dat het in de winkel door allerlei akoestische aanpassingen mooier klinkt dan bij de klant.”

“Maar we wilden ook een betere scheiding aanbrengen tussen ons aanbod van hoogwaardige stereo en onze andere specialiteit Head-Fi. In de vorige inrichting waren we genoodzaakt de Head-Fi in de hifi-luisterruimte onder te brengen, en we merkten dat mensen het daardoor een beetje over het hoofd zagen. Bovendien konden we nooit gelijktijdig demo`s geven met stereo-hifi en de vele hoofdtelefoons en speciale voorversterkers die we verkopen.”


(Foto - Paul Vermeulen, PHOTO40)

“We hebben serieus overwogen om te verhuizen naar een groter pand, maar eigenlijk wilde wij deze plek niet opgeven. We zitten hier heerlijk rustig, de winkel is vanuit de regio gemakkelijk te vinden en goed bereikbaar, en er is genoeg gratis parkeerruimte. De locatie is misschien niet zo voor de hand liggend, zo op een industrieterrein, maar ook daar is goed over nagedacht. Omdat we ons enerzijds zo`n beetje als enige in Nederland specialiseren in Head-Fi, en omdat we anderzijds met het hifi-stereo aanbod vrij hoog in de markt zitten mikken we op klanten die bewust kiezen om naar ons toe te komen. Vooral voor de Head-Fi krijgen we bezoekers uit heel het land. Voor die mensen maakt het absoluut niet uit dat we niet in een drukke winkelstraat in een grote stad zitten. In tegendeel zelfs.”






EDITORS' CHOICE