(Gesponsord artikel)



HI-VISITAudioXperience

Head-Fi

Max Delissen | 08 oktober 2009

Het woord Head-Fi is weer gevallen en ik realiseer me opeens dat we het daar tot dan toe eigenlijk het minst over hebben gehad, terwijl het nu juist een uniek onderdeel is van AudioXperience. Daarom nemen we toch maar weer even plaats aan de inmiddels welbekende koffietafel. AudioXperience is, zo blijkt al snel, slechts een van de drie poten van het bedrijf. Omdat er op de markt eigenlijk niets fatsoenlijks te krijgen was op het gebied van portable hoofdtelefoon-voorversterkers besloot Hans zijn elektronische expertise in te zetten om een eigen merk te ontwikkelen: iQube.

 
(Foto - Paul Vermeulen, PHOTO40)

“Dat is een groot succes. Er zijn veel muziekliefhebbers die op locatie toch het allerbeste uit hun iPod of andere muziekspeler willen halen. Maar omdat veel `gewone` hoofdtelefoons niet uit de voeten kunnen met het relatief zwakke uitgangssignaal van zo`n draagbaar spelertje moet je met een losse voorversterker werken. Natuurlijk met een ingebouwde batterijvoeding, die ook nog eens redelijk lang mee moet gaan.”

Het resultaat is een behoorlijk compact kastje (ongeveer zo groot als een pak Amerikaanse speelkaarten), voorzien van een uitstekende losse verbindingskabel en een erg degelijke draaiknop voor het volume. Ik heb er een tijdje geleden eens wat langer naar geluisterd, en ik moet zeggen dat het inderdaad verbluffend is hoeveel je met zo`n ding uit je draagbare muziekfabriekje weet te toveren. Inmiddels heeft Hans de tweede generatie klaar die ook een USB ingang heeft zodat je hem kunt aansluiten op een laptop of computer.

Een derde bedrijfsonderdeel is Qables; handgemaakte hifi- en mp3 verbindingskabels. Ook weer een eigen product, en eveneens zeer succesvol. Hans zegt hierover: “Het is opvallend hoeveel belangstelling daar voor bestaat. Ook de online verkoop van de iQube en Qables draait als een tierelier. Tot mijn verbazing bleek al snel dat bijna 80% van die handel naar Azië en Amerika gaat. Daar wordt de draagbare muziekspeler als hoogwaardige muziekbron kennelijk een stuk serieuzer genomen.”


(Foto - Paul Vermeulen, PHOTO40)

Als kind duurde het altijd een eeuwigheid voor ik van tafel mocht, hier in Nuenen wil ik eigenlijk zo lang mogelijk blijven zitten. Mooie merken, aardige mensen, goede insteek. Ik moet er vandoor, maar eigenlijk wil ik het nog hebben over dat mooie nieuwe platenspelermerk Montegiro dat AudioXperience als exclusief dealer voert voor de BeNeLux. Ik wil plaatjes draaien op de grote set, lekker zwelgen bij die Sonus Faber Cremona Elipsa, ik wil die dikke Grado hoofdtelefoon nu eindelijk wel eens horen. Maar de redactionele plicht roept.

Afscheid nemen, warme handdruk. “Pas op voor de paaltjes!” roept Hans me nog na vlak voor ik in de auto stap. Ik moet daar toch eens wat vaker op de koffie gaan, komt u ook?






EDITORS' CHOICE