De uitdaging bij draadloze speakers en alles-in-één-apparaten zoals de SC-C70 is dat ze overal kunnen terechtkomen. Midden op een kookeiland, tegen een muur op een dressoir, op de grond… Waar je een speaker zet, heeft echter een grote impact op hoe hij klinkt. Ook bij deze Technics, onder meer omdat hij achteraan twee basspoorten bezit. Als je hem tegen een muur plaatst, ga je hierdoor wolligere, dominante bassen ervaren.
Om hiermee rekening te houden, voorzag Technics drie geluidsmodi waar je uit kiest naargelang hoe je het apparaat plaatst: vrijstaand, tegen een muur of in een hoek. Op de iOS-app heb je een vierde optie waarbij de kamerkarakteristieken gemeten worden. Deze ‘measured’-optie kun je via Android wel in- en uitschakelen, maar effectief meten kan enkel op een iPhone of iPad.
De reden daarvoor lijkt wat we recent bij de test van de Bowers & Wilkins DB2D ondervonden en nog eerder bij Sonos Trueplay. Een goede meting moet rekening houden met de eigenschappen van de microfoon. Die eigenschappen zijn bij Apple-toestellen bekend, maar bij Android-toestellen is er een enorm verschil en variëteit aan toestellen. Zelfs binnen een specifiek smartphonemodel kan er naargelang de productieweek een andere microfoon gebruikt zijn. Dat maakt het moeilijk.
De meting voerde wij uit met een iPad Air. Echt ingewikkeld is het niet. Terwijl je de iPad in de hand houdt, ga je zitten in de zetel waar je muziek beluistert. De SC-C70 speelt eerst een enkele testtoon en dan een reeks geluidsimpulsen. Op basis hiervan wordt bepaald waar het misgaat in de kamer (bijvoorbeeld als er een staande golf zorgt voor overvette bassen), en wordt via equalizing probleemfrequenties onderdrukt of een beetje versterkt. In de app verschijnt een grafiek van de meting en de aanpassing die de SC-C70 gaat doorvoeren. De gecorrigeerde curve aanpassen gaat niet, maar je kan altijd de Measured-modus uitzetten.
De Space Tune-modus is een interessante toevoeging aan een toestel zoals dit. In een eerste opstelling in onze werkruimte staat de SC-C70 op een stand op 1,8 meter van de muur. Een probleem met de basreflexen is er dus niet, maar de kamer zelf heeft wel wat last van een paar room modes. De Technics lijkt ze wel op te sporen, al is de grafiek die je in de app te zien krijgt niet gedetailleerd genoeg om meteen te zien of Space Tune dezelfde frequenties identificeert als de meetsystemen (oa Dirac) die we recent hier uitprobeerden. Als we luisteren – wat natuurlijk veel belangrijker is – merken we iets minder booming rond het 70-Hz probleempunt. Vergeleken met de standaard ‘Free’-modus klinkt het helderder en meer gedetailleerd.
Space Tune levert wel een vrij basale kamercorrectie. Verplaatsen we de Ottova f naar een lastige ruimte (de keuken/eetkamer, een grote nieuwbouw met veel reflecterende oppervlaktes), dan klinkt het eindresultaat iets helderder maar ook heel wat dunner. Dat rekenen we de SC-C70 zeker niet aan, want ook meer gesofistikeerde systemen kunnen zo’n moeilijke omgeving ook niet in orde krijgen.