Artikelen van Ferd Op de Coul
Die Entführung aus dem Serail
Gepubliceerd op 8 september 2005
Auteur: Ferd Op de Coul
| Mozart was niet alleen een geniaal componist, maar ook een groot mensenkenner. Anders zou hij nooit in staat geweest zijn, zulke puike staaltjes rake typeringskunst in karakter-rollen voor zijn opera’s te bedenken en die personages zo raak en vol verbeelding muzikaal te “portretteren”. |
lees verder>> |
Händel - Teseo
Gepubliceerd op 8 september 2005
Auteur: Ferd Op de Coul
| Spetterende uitvoeringen van minder bekende opera’s van George Frederic Handel, zoals “Teseo” (Theseus) uit 1713, kom je niet vaak tegen in het opera-repertoire op dvd. Maar ditmaal is het raak, want dit opus heeft, ondanks een drakerig dramatisch gegeven, toch op veel andere weinig opwindende barok-opera’s voor, dat er behalve sterke vokale prestaties, ook grote expressieve acteer-vermogens worden gevergd van de vijf belangrijkste personages in deze opera. |
lees verder>> |
Don Giovanni’s hellevaart
Gepubliceerd op 18 augustus 2005
Auteur: Ferd Op de Coul
| Ruw geschat zijn van Mozart’s “Don Giovanni” – de “opera der opera’s” - een tiental
audio-visuele versies in omloop gebracht, op videoband, maar ook op laser-disk
en recentelijk uiteraard op dvd. Met de door Glyndebourne Opera Festival en Southern
Television in 1977 opgenomen voorstelling onder regie van Peter Hall en Bernard Haitink
als dirigent, is het dvd- assortiment van dit magnum opus met een soms wat terughoudende,
zij het muzikaal veelal fraaie versie verrijkt. |
lees verder>> |
Orkestmuziek 20ste eeuw: “Leaving home”
Gepubliceerd op 18 augustus 2005
Auteur: Ferd Op de Coul
| Wat was er het eerst in vele millennia oude geschiedenis van de muziek: het ritme of de melodie? Deze “kip of ei”- kwestie kom je nogal eens tegen in discussies over muziek. In de meeste gevallen gaat de voorkeur uit naar het ritme als de bron van alle oer-oude tot nagelnieuwe muziek. |
lees verder>> |
Méliès de tovenaar
Gepubliceerd op 11 augustus 2005
Auteur: Ferd Op de Coul
| Hoewel de film tijdens de eeuwwisseling – van de 19e naar de 20ste eeuw – nog in de luiers lag en het begrip “filmkunst” als zodanig in onbereikbare nevelen gehuld, in die tijd dus, rond 1900, wist een groot genie de betoveringen van die flakkerende beelden van bewegende mensen en dieren boven het niveau van * kermisvermaak* uit te tillen: de franse cineast-entertainer Georges Méliès (1861-1938). |
lees verder>> |
Bolshoi - Ivan the Terrible
Gepubliceerd op 28 juli 2005
Auteur: Ferd Op de Coul
| Uit de samenwerking tussen de grote Russische filmregisseur Sergei Eisenstein en de al even vermaarde Russische componist Sergei Prokofiev is, voor wat betreft de film ”Iwan de Verschrikkelijke” een van de sterkste en meest indringende stukken ontsproten uit de geschiedenis van de cinemamuziek. |
lees verder>> |
Zubin Mehta in München
Gepubliceerd op 21 juli 2005
Auteur: Ferd Op de Coul
| Westerse gewijde muziek koos de in India geboren dirigent Zubin Mehta voor zijn inaugurele concert in 1998 als chef-dirigent van de Bayerische Staatsoper te München. Hij begon met drie korte, plechtstatige “Sacrae Symphoniae” voor koperblazers van Giovanni Gabrieli, dirigeerde vervolgens Koor en Orkest van de Bayerische Staatsoper en solisten in Joseph Haydns “Missa in Tempore Belli” (Mis in oorlogstijd) en sloot het concert af met de prachtige en monumentale “Quattro Pezzi Sacri” voor koor en orkest van Guiseppe Verdi. |
lees verder>> |
Bolshoi Ballet - Spartacus
Gepubliceerd op 14 juli 2005
Auteur: Ferd Op de Coul
| Zelfs wie niet tot de fanatieke liefhebbers van de danskunst behoort, zal de formidabele vertolking van Khatsjaturian’s ballet “Spartacus” door een keur van solisten en ensembles van het Moskouse Bolshoi Theater een fascinerende ervaring vinden. Iedereen kent althans een deel van de muziek, mede dank zij de televisieserie “The Onedin Line”, waarin vooral het meeslepende adagio een klassieke hit werd in de jaren zeventig of daaromtrent.. |
lees verder>> |