Artikelen van fotograaf Dieter van den Bergh



IFA 2011: Kijken, niet kopen (helaas)

Gepubliceerd op 8 september 2011
Auteur: Dieter van den Bergh
IFA 2011 verslag dieter 08092011Op de IFA in Berlijn, ‘s werelds grootste elektronicabeurs, debuteren traditioneel de nieuwste elektronische snufjes. De beurs gunde ons afgelopen week een kijkje in de toekomst. Beeld en geluid gaan nog verder de digitale diepte in, zo blijkt. Al hebben we wel het liefst dat een muziekspeler er lekker ouderwets uit blijft zien.
lees verder>>

Kunst & kitsch van OMD `exclusief` op IFA

Gepubliceerd op 6 september 2011
Auteur: Dieter van den Bergh
OMD ifa 2011 - 06092011Orchestral Manoeuvres in The Dark (OMD) scoorde onlangs met Architecture & Morality uit 1981 nog hoog in onze verkiezing Best Klinkende Album Allertijden. Een paar jaar daarvoor bracht de band uit Liverpool het klassieke album nog met succes integraal op de planken van Vredenburg. OMD scoorde in de jaren tachtig een tiental toegankelijke, niet zelden kitscherige pophits en wordt hierdoor vaak weggezet als `eighties synthpopbandje`. Niet helemaal terecht, want de groep speelde met haar (minder bekende) experimentele elektronische werk - onder invloed van acts als Kraftwerk, New Order en Tangerine Dream – ook een niet te onderschatte pioniersrol.
lees verder>>

Fink

Gepubliceerd op 21 augustus 2011
Auteur: Dieter van den Bergh
Fink voorpagina - 21082011Fin Greenall is sinds midden jaren negentig actief als dj en producer. Hij debuteerde in 2000 met het triphop album Fresh Produce. Als singer-songwriter Fink is Greenall nu echt aan het doorbreken.
lees verder>>

Crosley-platenspeler: kleuterproof

Gepubliceerd op 15 november 2010
Auteur: Dieter van den Bergh
Crosley - Autorama - 021110Mijn dochter (6) draait platen. Sterker nog, ze is er aan verslingerd. Al drie jaar lang. Met dank aan de onverwoestbare Crosley Autorama. ‘Pap, pleaaase, gaan we plaatjes draaien boven?’
lees verder>>

Jazz at the Pawnshop revisited

Gepubliceerd op 14 oktober 2010
Auteur: Dieter van den Bergh
Jazz Pawnshop - Schets - 141010Op twee decemberavonden in 1976 schreven vijf doorgewinterde Zweedse jazzmuzikanten audiofiele geschiedenis: Jazz at the Pawnshop. Hifi.nl trok naar Gamla Stan, oud-Stockholm en haalde herinneringen op met survivor Georg Riedel (76) en ‘supertechnicus’ en geluidspurist van dienst Gert Palmcrantz.
lees verder>>

Wende Snijders Muziekbeleving

Gepubliceerd op 5 oktober 2010
Auteur: Dieter van den Bergh
Wende Snijders - foto: Pablo DelfosVorig jaar verraste Wende (1978) na drie succesvolle Franstalige cd’s vriend en vijand met No. 9, een Engelstalige cd vol avontuurlijke pop, rock en jazz. Haar volgende plaat moet een danceplaat worden, zo vertelt ze in onze serie De Muziekbeleving Van. Eerst begint de veelzijdige zangeres op 21 oktober nog aan een uitgebreide theatertour, bijgestaan door band en strijkers. ‘Normale mensen beginnen bij pop en eindigen met klassiek. Bij mij is het net andersom. Ik heb nog veel in te halen.’
lees verder>>

Arno Hintjens Muziekbeleving

Gepubliceerd op 29 juli 2010
Auteur: Dieter van den Bergh
Arno HintjesMet zijn achttiende (!) soloplaat Brussld maakte oud-TC Matic-zanger Arno Hintjens (Oostende 1949) een van de mooiste platen uit zijn indrukwekkende carriëre. Tijd om de onnavolgbare peetvader van de Belgenpop en Ridder in de Franse Kunsten en Letteren aan de tand te voelen in De Muziekbeleving Van... Uiteraard onder het genot van een goed glas wijn. Arno over zijn jeugd in Oostende, Engelse meisjes, The Kinks, koken voor Marvin Gaye, André Hazes en muziek die voelt "gelijk d`en eerste keer da`k klaarkwam".
lees verder>>

Meer ruimte in muziek dankzij ‘space-jockey’

Gepubliceerd op 29 juni 2010
Auteur: Dieter van den Bergh
Rot8ion_290610Het idee ontstond op een zondagochtend na een avondje stappen, een jaar of vier geleden. Met zijn hond (en een forse kater) wandelde dj en ontwerper Rob van Rooij (1976) door de Eindhovense wijk waar hij woont. Een buurt met veel kerken, zo vertelt hij. “Om kwart over tien begonnen ze allemaal tegelijk te luiden voor de ochtendmis. Ik stond er midden in, kreeg een soort surround-ervaring. Het bracht me op het idee om deze extra geluidsdimensie in de live-muziek uit te proberen.”
lees verder>>

EDITORS' CHOICE