REVIEWHolborne

Holborne Analog 1 RAW & Lyra Kleos

Tijdens de analoge dagen 2011 in Sneek – die Audio Selectief traditioneel elk voorjaar organiseert – ontdekte ik ook dit jaar weer een primeur. En wel in de vorm van twee draaitafels die sinds kort door Sneek HiFi geïmporteerd worden. Een afspraak voor een recensie was snel gemaakt en korte tijd later kon ik het testexemplaar in Sneek ophalen.

Is dat dan zo bijzonder, zult u zich wellicht afvragen. Er zijn al zoveel merken en soorten draaitafels op de markt. Wat zou een nieuw merk daar nog aan toe kunnen voegen? Dat zal ik u vertellen. De vinylliefhebber kan inderdaad uit een enorm aanbod kiezen wanneer het om vinyl draaiers gaat. Maar na enige tijd met een Holborne draaitafel te hebben geleefd kan ik u verzekeren dat het hier gaat om een bijzonder, om niet te zeggen uniek ontwerp. Op het eerste gezicht is dat niet meteen duidelijk. Dan gaat het om een minimalistisch design dat mij in eerste instantie doet denken aan Rega ontwerpen. Bij nadere beschouwing zijn er echter duidelijke verschillen waarneembaar. Tijdens de show in Sneek stonden er twee Analog 1 draaitafels van het Zwitserse Holborne naast elkaar opgesteld; de Analog 1 en de Analog 1 RAW. Het testexemplaar is de RAW versie, de goedkoopste van de twee.

Verschillen tussen Analog 1 & Analog 1 RAW

De RAW versie wijkt op een aantal punten af van de duurdere Analog 1. De plint van de duurdere versie is van Bird’s Eye Maple, Indian Rosewood, of Mineral Stone terwijl de RAW versie uitgevoerd is in zwart. Ook zijn bij de RAW de voeten niet gedempt, is de voeding eenvoudiger en wordt hij geleverd met de standaard dual pivot Holborne arm. Op zijn duurdere broer is het armboard te veranderen.

Analog 1 RAW

De plint van het testexemplaar dat ik meekreeg is grijs van kleur en is, zoals importeur Henk Niemeijer treffend opmerkte; ‘voorbestoft’. De her en der zichtbare lichtere puntjes wekken namelijk de indruk alsof er stof op ligt. Persoonlijk vond ik dat minder leuk omdat ik gedurende de hele testperiode mijzelf niet kon bedwingen om – uiteraard na eerst de arm met het element boven het plateau te hebben gebracht - regelmatig (tevergeefs) met een stofdoek over het grijze oppervlak te gaan. Qua uiterlijk was dat echter meteen ook het enige minpuntje. Alles ziet er even doordacht, strak en fraai afgewerkt uit. Zonder nu meteen door te willen zeuren over die beroemde Zwitserse uurwerken en de hoge Zwitserse kwaliteitsnorm moet me toch van het hart dat alles ‘top notch’ is. Zo wordt er in het magnetisch ontlaste lager een robijn ingezet. De eenvoudige plint rust op een drietal ronde metalen voeten – twee aan de voorkant en één midden achter - die gedeeltelijk onder de plint uitsteken. Tezamen geven zij de draaitafel de maten van 445 x 350 x 140 mm. Aan de onderkant bevindt zich – uit het zicht – een tuimel schakelaar waarmee omgeschakeld kan worden tussen 45 en 33 toeren. Daar vlakbij zit ook de aansluiting voor het kabeltje dat leidt naar de eenvoudige 12 volts voeding die in het stopcontact kan worden gestoken. Het plateau is van massief acryl en 30 mm dik. Het geheel weegt 10 kilo. Tot zo ver geen bijzonderheden, maar dat verandert op het moment dat ik het ga hebben over de aandrijving.

Aandrijving

In het algemeen kunnen draaitafels worden onderverdeeld in direct aangedreven- en snaar aangedreven ontwerpen. De Analog 1 RAW lijkt tot de laatste groep te behoren maar heeft een aantal kenmerken van een loopwerk met tussenwiel; gekoppeld, maar niet direct. Een snaar – ongeacht of het om een platte of een ronde variant gaat – heeft altijd een zekere mate van rek. Daardoor wordt het platform afwisselend vooruit getrokken en afgestopt. De ontwerper van de Analog 1 RAW, Meinrad Müller, heeft er voor gekozen om de snaar te vervangen door een stuk tape zoals dat gebruikt wordt bij de aloude taperecorder. Het grote voordeel is dat dit materiaal niet rekt of krimpt waardoor er een uitzonderlijk goede gelijkloop bereikt wordt. Maar dat is nog niet alles. Herr Müller heeft nog een tweede kenmerk van de taperecorder gebruikt om de aandrijving verder te optimaliseren. Op een taperecorder wordt de tape altijd strakgetrokken door een veer. Meinrad heeft nu de maxon Swiss precision brushless DC motor van de Analog 1 in een veerconstructie geplaatst waardoor de aandrijftape constant onder dezelfde spanning staat. Iedere keer wanneer ik muziek hoor die op deze draaitafel gedraaid wordt, stel ik mezelf dezelfde vraag; waarom is er nooit eerder iemand op dit idee gekomen? Dat het idee werkt blijkt wel uit de door de importeur gemeten waardes; 87 dB rumble, +- 0,02 % wow/flutter. Excellente waardes die hij volgens zeggen eerder uitsluitend gemeten heeft bij een aantal veel duurdere draaitafels zoals een Simon Yorke met een prijskaartje tussen de 30.000 en 40.000 euro. De motor wordt gestart door een lichte aanraking van de links voor op het chassis geplaatste startknop. Zodra dit gebeurt licht op deze knop een rode led op.






EDITORS' CHOICE