Nordost Blue Heaven

Joop van Nugteren | 26 augustus 2002 | Nordost Cables

Leonard Cohen2Een mooi voorbeeld daarvan is een oude opname van Leonard Cohen. Een zanger die ik niet te lang kan horen omdat ik anders in een depressie raak. Maar zijn stem in combinatie met Jennifer Warnes klinkt nu echt als muziek in de oren. Zo ook een ouwetje van Q65 uit de jaren 60, het klinkt alsof de cd geremasterd is. Ik moet nu niet gaan overdrijven, maar het maakt mij wel enthousiast, dat de oudere opnames hoorbaar dragelijk uit de speakers komen. Hoe is het toch mogelijk, dat kabels een dergelijk grote invloed kunnen hebben op het uiteindelijke geluidsbeeld. De luidspreker kabels hebben ook nog even een paar duetjes gemaakt in combinatie met Siltech en Array als interlinks. Mijn bevinding is dat als een totale set bekabeld is met Nordost, de kabels beter tot hun recht komen.

Keb Mo2Na nog een paar nummers van Holy Cole en Keb Mo, begin ik nieuwsgierig te worden wat de Pulsar points nog toe kunnen voegen aan dit toch al zeer complete en stabiele geluidsbeeld. Het is even goochelen om de fraai afgewerkte Pulsar Points onder de CD speler te krijgen. Als ze eenmaal op hun plaats zitten, staat de CD speler stabiel op de uit twee delen bestaande Pulsar Point. Diverse muziek stukken verder valt het mij op dat deze dragers het beste tot hun recht komen bij forse bas partijen. Bijvoorbeeld met het bekende nummer van Tchaikovsky van de cd 1812 waarop zijn gewelddadige kanonnen zij opgenomen. Opmerkelijk is een keurig los geluidsbeeld, rust en nog iets meer detail en ruimte om de instrumenten. De Pulsar Points komen overigens onder SACD1000 meer tot hun recht dan onder de 390S van Mark Levinson (misschien de ophanging van het loopwerk?). Kortom een aan te bevelen verbetering, realiseerbaar voor weinig geld. Je kunt nog een stapje verder gaan door in plaats van de aluminium de titanium pulsars te nemen. Je mag dan echter wel iets dieper in de buidel tasten. Titanium is veel moeilijker te bewerken dan aluminium. De beitels om dit materiaal te snijden zijn erg kostbaar en slijten hard. In het postpakket trof ik verder nog een flesje ECO 3 vloeistof, dat zoals de folder omschrijft de statische elektriciteit van signaalkabels, netsnoeren en CD’s doet verdwijnen. Ik heb het geprobeerd, maar echt verschil kan ik niet waarnemen. Zou baat het niet dan schaadt het niet opgaan?

End of the line

Pulsar 2Resumerend stel ik vast dat wij te maken hebben met een importeur die uiterst serieuze producten op de markt brengt. Met heel veel plezier ben ik bezig geweest een goede set, opgebouwd uit topklasse componenten, verder te vervolmaken. De Nordost Blue Heaven behoort zeker tot de subtop van de kabels en ik denk dat het niet blijft bij deze kennismaking alleen. Het smaakt naar meer. Om die reden hoop ik ook nog eens de veel geprezen Red Dawn Revision II kabels in mijn bezit te krijgen voor een test. Tot nu toe voelde ik mij met de Blue Heaven al even in de zevende hemel. Ook de Pulsar Points droegen nog een positief steentje bij aan het geluidsbeeld. Al bleek dat het per apparaat afhankelijk is hoe groot het effect kan zijn. Al met al had ik een set kabels in huis die gezien de prijs behoorlijk zit te snuffelen aan de zijde van high end. Dat echter niet alleen qua prijs maar zeker ook qua prestatie.

Prijzen

Blue Heaven rev. II speaker kabels Bi-wire 2 meter 660 euro
Blue Heaven interconnects 0.6 meter 215 euro