Gydotron Audio: Pastorijshow januari 2015


Jan de Jeu | 30 januari 2015 | Fotografie Jan de Jeu

Zowel in Nederland als in België zijn er een aantal gepassioneerde High End Audio dealers te vinden die met enige regelmaat interessante shows geven. Ook het Belgische Gydotron Audio, gevestigd aan de Turnhoutsebaan in Wijnegem, heeft zich op dat gebied inmiddels een klinkende reputatie verworven.

Met enige regelmaat organiseert deze winkel twee dagen durende shows die gegeven worden in de karakteristieke Sint Martinus pastorij in Malle. Soms staat er een bepaald thema centraal, maar ditmaal wordt tijdens deze januari show een dwarsdoorsnede gepresenteerd van de merken die tot het productenpakket behoren.

Persoonlijk
Dat dit een show is die afwijkt van het gemiddelde, wordt al direct bij aankomst duidelijk. Iedere gast, ongeacht of hij al dan niet eerder contact gehad heeft met Gydotron Audio, wordt persoonlijk welkom geheten door Katrien. Zij is de vrouw die samen met haar man Guido de drijvende kracht achter Gydotron Audio vormt. Zij schetst in het kort welke demo sets in welke ruimtes opgesteld staan en maakt de bezoeker wegwijs in de pastorij. In de aangrenzende ruimte wordt de catering verzorgd door de vier kinderen van het echtpaar. Ik arriveer samen met mijn vrouw kort na de openingstijd op de tweede dag.

Omdat we zo vroeg zijn ontmoeten we in de ontvangstruimte al meteen enkele vertrouwde gezichten. Allen importeurs van de hier gepresenteerde merken die stuk voor stuk graag hun medewerking aan de show verlenen. Zoals Garmt van der Zel van Beter Beeld en Geluid, Wim van Kraanen van Analogue Audio en Ben Wijmans van Audipulse. We zullen ze later in de diverse ruimtes nog uitgebreid spreken maar we besluiten om onze rondgang te beginnen op de zolder etage van deze fraaie pastorij.

Marten Coltrane Supreme 2/Jeff Rowland/CEC/Grimm/Lumin
De belangrijkste reden om te starten in de nok van het gebouw wordt gevormd door twee meer dan manshoge luidsprekers van het Zweedse merk Marten. De Marten Coltrane Supreme 2 is de 380.000 euro per paar kostende statement luidspreker van het bedrijf van de broers Olofsson. Dit systeem is niet zo vaak te beluisteren en vormt daarom op zichzelf al voldoende reden om deze show niet te willen missen. Twee van de drie broers die tezamen het familiebedrijf runnen zijn in de ruimte aanwezig en Guido, die bezig is met het geven van een demo, stelt ons aan hen beiden voor.

Allereerst is daar de oprichter en chef ontwerper Leif Olofsson. Zijn broer Jurgen is de commerciële man en de niet aanwezige derde broer is de grafische man van het bedrijf die o.a. verantwoordelijk is voor het webdesign van de Marten site. We spreken af dat we elkaar later op dag nog wat uitgebreider zullen spreken. Want op dit moment dringt de klank van de installatie zich aan ons op. Een installatie die naast de indrukwekkende speakers verder nog bestaat uit het CEC TLO 3.0 CD transport, de Grimm C1 Wordclock, de Lumin S1 streamer, de Jeff Rowland Aeris DAC, de Jeff Rowland Corus voorversterker en de imposante Jeff Rowland 925 mono eindversterkers.

De reden dat ik mijn gesprek met de beide Zweden zo abrupt afbreek ligt bij de CD die Guido op dat moment in het snaar aangedreven CD transport legt. Een live opname van de Amerikaanse zangeres Bonnie Raitt die ik erg goed ken. Het nummer ‘I can’t make you love me’ heb ik in de loop der jaren op meerdere installaties gehoord maar nooit was de beleving zo sterk. Hoewel het een live CD is, heb ik juist die live atmosfeer nooit zo sterk ervaren als nu.

Ik moet even denken aan de opmerkingen van eerder genoemde Garmt van der Zel en Ben Wijmans die zij bij aankomst maakten. Zij hebben gisterenavond een VIP avond bijgewoond waarbij met dit systeem gedraaid werd en ook zij waren onder de indruk van het systeem. Zoals Garmt het verwoordde; het systeem combineert het beste van elektrostatische en dynamische weergavesystemen. Ik zou het zelf niet beter kunnen benoemen. Chapeau! Ook al is het moeilijk om ons los te rukken van dit overweldigende systeem, er zijn nog zes sets te gaan dus we moeten voort.

Harbeth/Ayre/Transrotor & Harbeth/ASR/Trinnov/Transrotor

En dat doen we op de eerste etage waar we eerst de twee ruimtes bezoeken waarin als weergevers luidsprekersystemen van het Britse Harbeth worden ingezet. Net als bij Marten beginnen we ook nu weer met ‘the top of the line’ wat hier betekent dat we gaan luisteren naar de Harbeth 40.1 luidsprekers. Een week voor de show sprak ik met Jan Verlegh, sinds jaar en dag importeur van dit, terecht, trotse Britse merk en hij vertelde me dat hij naast de 40.1 ook de recent uitgebrachte SHL 5 Plus mee zou nemen omdat de grote woofer van het 40.1 systeem in sommige ruimten nog wel eens problemen in het laag kan creëren.

Bij het openen van de deur staan daar inderdaad de 40.1 weergevers en tijdens de demo blijkt al snel dat deze luidsprekers geen enkel probleem hebben met deze ruimte. Ze worden gecombineerd met een set die naast de Transrotor Rondino draaitafel bestaat uit een volledige set up van het door importeur Audiac gedistribueerde merk Ayre. Dan praten we over; de Ayre P 5xe phono voor de weergave van het zwarte goud, de QB-9 DSD USB DAC voor het streaming gebeuren, de CX-7eMP CD speler voor de policarbonaat schijfjes, de AX-5 voorversterker en de VX-5 eindversterker. Een fraaie set die in staat moet worden geacht om een mooi muzikaal klinkend beeld neer te zetten.

Bij binnenkomst zitten er twee mannen geconcentreerd te genieten van klassieke muziek uit de barok periode. Muziek waar ik zelf ook enorm van kan genieten en het is voor mij dan ook niet moeilijk om de aansluiting te vinden. Opvallend is de prachtige weergave van de klankkleuren die zo kenmerkend zijn voor akoestische instrumenten. Mijn vrouw, gewend als ze is aan het meer op de voorgrond tredende beeld van onze huiskamerinstallatie, merkt op dat het beeld vrij ver van ons af staat. Ten dele een kenmerk van de respectievelijke opnamen.

Ook nadat de laatste klanken van de barokmuziek hebben geklonken kiest de demonstrateur van Audiac, op verzoek van de beide heren, voor vergelijkbare klassieke werken. Enerzijds heel fraai, anderzijds heel jammer omdat nu voor mij onvoldoende uit de verf komt hoe de set omgaat met andere muzieksoorten. Even overweeg ik om dit te berde te brengen maar ik besluit uiteindelijk om het hierbij te laten wanneer ik zie hoe beide heren genieten van de weergave.

Tenslotte is er nog een tweede Harbeth luidsprekerset op deze show aanwezig. En die staat opgesteld in de tegenoverliggende luisterruimte. Ditmaal gaat het om de Harbeth 30.1, gecombineerd met de Trinnov Amethyst, de ASR Mini Basis Exclusief phono en de ASR Emitter 1 geïntegreerde versterker. Hier wordt gedemonstreerd door Garmt van der Zelt en zijn muziekkeus is duidelijk een andere dan die van de voorgaande demonstrateur. Hier klinkt alles veel energieker en adrenaline verhogend. Hier wordt bewezen dat Harbeth een veel universeler inzetbaar luidsprekermerk is dan mogelijk op grond van de vorige demo mocht worden geconcludeerd. Na de weergave via de Trinnov Amthyst is het de beurt aan de Transrotor Darkstar waarop een Mobile Fidelity Soundlab persing van het Death Can Dance album Spirit Chaser wordt afgespeeld.

De demoruimte is eigenlijk veel te klein en ik zit te dicht op de set maar ik word wel volledig in de muziek gezogen. ASR en Harbeth blijken een zeer muzikale combinatie te kunnen vormen. Aansluitend verrast Garmt me met zijn vraag of ik nog een specifiek verzoeknummer heb. Voor mij een teken dat de demonstrateur zich uitstekend op zijn gemak voelt en alle vertrouwen heeft in de kwaliteiten van zijn installatie. Het duurt even maar dan kies ik voor de Zwitserse musicus Nik Bärtsch. Garmt begrijpt meteen dat ik de live opname bedoel die destijds gemaakt is in Amsterdam. Prachtige, hypnotiserende, authentieke minimalistische muziek die mij volledig omarmt en meevoert. Ik wil best nog even blijven maar de plicht roept.

Nottingham Analogue/The Cartridge Man/Synthesis/Pathos

Zoals de set die Wim van Kraanen verderop in de gang opgebouwd heeft. Voor mijn gevoel is Wim één van de beste demonstrateurs in audio land wanneer het gaat om het optimaal plaatsen van de set in de ruimte. Ditmaal heeft hij de set diagonaal opgesteld. Dat dit terecht is komt voor mijn gevoel nog niet zo duidelijk naar voren wanneer ik bij binnenkomst een CD van Fink hoor. Maar wanneer hij vervolgens een mooie LP van de Scandinavische zangeres Ane Brun opzet vallen alle puzzelstukjes op hun plaats.

Zijn set bestaat uit de vrij recent geïntroduceerde Opera Callas monitor luidspreker, de Nottingham Analogue Hyperspace draaitafel met 12 inch arm en Music Maker element van The Cartridge Man, een nieuwe phono stage van Synthesis , de Pathos Digit CD speler en de Pathos Classic Remix hybride geïntegreerde versterker. De phono is geschikt voor zowel mm als mc elementen en tijdens het spelen kan de instelling worden bijgesteld terwijl dit afleesbaar is op het display, heel gebruiksvriendelijk dus. De bekabeling is van Phantom Cable, een kabel die hij in eigen beheer maakt. Achter de set staat een groot netfilter van Essential Audio Tools. Daarin twee stroom entree’s die niet gefilterd worden en door Wim gebruikt worden voor de analoge bron.

Nadat de laatste klanken verstomd zijn legt Wim een geïnteresseerde klant uit dat hij als stand voor de Callas monitor klankmatig de voorkeur geeft aan Music Tools t.o.v de eigen Opera stand. De klant geeft hem terecht een compliment voor het geluidsbeeld dat hij met deze set neer weet te zetten. Wim nodigt mij vervolgens uit om binnenkort een bezoek te brengen aan zijn akoestisch geoptimaliseerde luisterruimte in Nieuwegein om daar de recent geïntroduceerde vloerstaande Opera Callas Grand te beluisteren. Een uitnodiging die ik graag accepteer. Klaarblijkelijk maken steeds meer klanten gebruik van de mogelijkheid om, voordat zij een component aanschaffen bij de dealer, dat component eerst nog eens te gaan beluisteren bij deze gepassioneerde importeur.

Marten/CEC/Vitus
We blijven nog even op de eerste etage en komen daar de tweede Marten luidspreker tegen in de vorm van de Django XL. Hier gekoppeld aan de CEC CD3N CD speler die naar een hoger plan wordt getild door een Grimm CC1 wordclock. De eindversterking is in handen van de Vitus RS-100. De eerste klanken die ik hoor laten me wel degelijk de kwaliteiten van de combinatie horen maar ik gruw van de muziek. Ik hou heel erg van klassieke muziek maar niet van gepopulariseerde interpretaties van klassieke werken en dat is wat ik nu hoor.

Op dat moment komt Guido binnen. Hij loopt de hele dag over de showvloer en lijkt welhaast overal tegelijk aanwezig te zijn. Hij vraagt me of ik iets speciaals wil horen. Ik kies voor een prachtige mannenstem; Matthias Goerne. Staat er in het rijtje CD’s toevallig een exemplaar uit zijn fraaie Schubert reeks? Helaas. Een collega dan? Neen, de CD die het dichtst in de buurt komt is een sampler waarop o.a. een door Duke Ellington gecomponeerde klassieke suite staat.

Het blijkt dat de man die met deze set zou spelen plotseling ziek geworden is en dat er daarom acuut een vervanger gevonden moest worden die onvoldoende tijd had om zich goed voor te bereiden. Wanneer de demonstrateur even de kamer verlaat loopt de CD gewoon door en zowaar, ik krijg alsnog een fraaie mannenstem te horen; die van Christoph Pregardien. Nu herken ik het geluid dat ik eerder hoorde toen ik ditzelfde nummer draaide op deze speakers bij een bezoek aan, uit mijn hoofd gezegd, A10 in Amsterdam.

Maar ik heb ze ook wel eens minder horen presteren. Het blijft een kwestie van combineren en altijd weer ruimte afhankelijk. Nu ik het toch over akoestiek heb, Guido heeft dit keer extra veel werk gemaakt van het akoestisch optimaliseren van de luisterruimtes en dat is te merken. Ook al gaan we nu naar de in akoestische zin slechtste ruimte van de show. Die ligt op de begane grond en daar staan twee sets opgesteld.

Grimm/CEC/VPI & CEC/Mola Mola/Marten

Ik ben verrast wanneer ik bemerk dat naast Ewald verkerk van Terrasson Audio/Audiac ook Bruno Putzeys aanwezig is. Voor wie deze naam niets zegt, Bruno is o.a. werkzaam bij Hypex en verantwoordelijk voor de n-core elementen die wereldwijd ingezet worden in diverse merken klasse D versterkers. Zo zijn ze bijvoorbeeld ook te vinden in de Jeff Rowland eindversterkers die hier op zolder de Marten Coltrtane Supreme 2 luidsprekers aansturen. Daarnaast is hij één van de ontwerpers/eigenaren van Grimm Audio. Van zijn hand zijn de Grimm LS 1 actieve speakers die spelen op het moment dat wij de ruimte binnenlopen.

Ze klinken ronduit indrukwekkend. Vrijwel direct nadat het eerste nummer dat we horen uitgestorven is, worden de stoelen gedraaid, de actieve Grimm speakers de rug toegekeerd en richten de aanwezigen hun blikken op de derde Marten luidsprekerset die op deze show klinkt. Ditmaal gaat het om de Marten Bird luidsprekers.

Minstens even interessant is het hart van de set die met deze speakers verbonden is. Naast de CEC CD-5 CD speler is dat de Mola Mola Makuga voorversterker – hier uitgerust met DAC en Phono module - en de Mola Mola Kaluga mono eindversterkers. In de ontvangstruimte had Ewald me al verteld dat er wereldwijd reikhalzend uitgekeken wordt naar deze Mola Mola (Maanvis) set, opnieuw een ontwerp van Bruno Putzeys. Hij verwacht dat binnen enkele maanden de set leverbaar zal zijn. Prijzen? De voorversterker zal rond de 10000 euro kosten, net als de eindversterkers.

Ik begrijp dat Ewald de distributie gaat verzorgen. Hij verzorgt ook de demo en wie Ewald een beetje kent weet dat hij altijd muziek weet te selecteren die de set laat werken. Zo ook nu. OK, er klinkt ook een nummer van Ella Fitzgerald en Louis Armstrong, maar verder gaat het om muziek die het uiterste uit de set weet te halen. Voor mij is duidelijk dat hier een heel mooie set staat, al denk ik dat het laag dat nu uit de Bird komt in een andere ruimte kwalitatief beter kan klinken. Op de show moet de consument een indruk krijgen en uitgenodigd worden om in geoptimaliseerde toestand bij de dealer de set van zijn keuze nogmaals en uitgebreider te beluisteren.

Naast muziek is er vervolgens ook ruimte voor een praatje van Bruno. Voor hem is vooral van belang dat een signaal bij de ingang van de versterker exact hetzelfde meet als het signaal dat de versterker verlaat. Er mag niets verloren gaan en evenmin iets aan worden toegevoegd. Hij begrijpt niet dat er ontwerpers zijn die daar anders tegenaan kijken en zich bijvoorbeeld bij het ontwerpen laten leiden door een vergelijking te maken met een ander ontwerp en hun eigen ontwerp vervolgens daarop aan te passen. Wat betreft de mogelijkheden wordt al snel duidelijk dat er voor de koper van deze set op dat gebied niet veel meer te wensen overblijft, iedere ingang kan apart worden geconfigureerd etc. Een prachtset die ik tzt graag eens in mijn eigen luisterruimte zou willen horen.

The Marten Brothers and their Coltrane Supreme 2

Na alle demoruimten te hebben bezocht besluiten we om nog iets te gaan drinken en aansluitend op zoek te gaan naar de beide Olofsson broers. Zij blijken hetzelfde idee te hebben gehad want we ontmoeten elkaar in de ontvangstruimte van de pastorij. Leif vertelt dat Marten gevestigd is in Gothenburg en bestaat uit een team van in totaal 8 medewerkers. Bij het ontwikkelen van de speakers maakt hij gebruik van meerdere merken versterkers, waaronder ASR en bijvoorbeeld Bladelius. Hij is erg te spreken over de combinatie van Marten en Jeff Rowland. De units die hij in zijn speakers gebruikt worden door Acuton naar zijn specificaties gefabriceerd. Onderdelen van zijn speakers komen van o.a. Mundorf en Jensen maar erg veel laat hij niet los over het binnenwerk van zijn speakers. De kasten worden gemaakt door een meubelmaker in Estland.

Ik ben met name benieuwd of hij nog een nieuwe speaker in de maak heeft en het blijkt inderdaad dat Marten op de komende High End beurs in München een nieuwe speaker zal presenteren. Doorvragen levert geen enkele aanvullende informatie op. The message is clear; I have to come to Munich to find out. De broers laten het liefst de speakers voor hun spreken en op hun uitnodiging gaan we nogmaals mee naar boven waar zij ditmaal zelf een demo zullen verzorgen op de referentieset. Daar aangekomen is Guido meteen bereid om zijn plaats af te staan.

Op de vraag van Leif of ik een bepaald nummer wil horen noem ik een CD van Reference Recordings met daarop o.a. The Rite of Spring van Igor Stravinsky. Leif geeft aan dat hij bij het opstellen van de set deze CD eerder gedraaid heeft en dat de set in deze ruimte een probleem heeft in de 30-40 Hz regio. Om mij heen kijkend kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Het is een prachtige houten ruimte die me doet denken aan mijn eigen luisterruimte voordat deze akoestisch geoptimaliseerd was. Leif raadt dus aan om af te zien van deze specifieke opname en voegt er aan toe; ‘Marten is all about quality, not quantity’.

Als alternatief diept hij een ander album op met werken van Stravinsky. Ik ken de compositie niet maar het is onmiskenbaar afkomstig van de hand van deze meester. En meteen weet ik ook weer waarom ik op dit soort grote systemen altijd weer werken van hem wil horen. Het totale gamma aan mogelijke klanken komt voorbij en ik geniet van o.a. de kracht, de autoriteit, de rust, de dynamiek, het bombastisch vermogen en de verfijnde details die deze set weer kan geven. ‘Stravinsky would have loved your speakers’ luidt mijn compliment zodra de stilte in de ruimte terugkeert.

De show loopt ten einde en meer importeurs zoeken de zolderruimte op om nog even naar muziek te luisteren. Wim van Kraanen presenteert één van zijn demo CD’s met de werkelijk subliem zuivere stem van Christianne Stotijn. Zeldzaam mooi. Dan vragen er enkele aanwezigen om pop waarna Fink weer door de ruimte klinkt. De broers maken aanstalten om terug te vliegen naar Gothenburg en wij maken van de gelegenheid gebruik om eveneens afscheid te nemen van Guido en Katrien.

Tot slot

Op weg naar huis kunnen we terugkijken op een wel zeer geslaagde audio show. Allereerst vanwege de persoonlijke benadering van Katrien en Guido die maakt dat iedere bezoeker zich meer dan welkom voelt. Maar ook vanwege de aanwezigheid van gepassioneerde importeurs en ontwerpers die bereid zijn om over hun geesteskinderen te vertellen en last but not least vanwege de fraaie sets met producten uit verschillende prijsklassen die uitnodigen om van muziek te genieten.

Persoonlijk hoop ik dat de traditie van Pastorijshows nog tot in lengte van jaren zal worden voortgezet. In ieder geval zijn er alweer plannen voor de volgende show. Ik laat mij op de hoogte houden door het echtpaar en kan alle lezers aanraden om datzelfde te doen.