(Gesponsord artikel)



HI-VISIT

HiVisit Klipsch

Bert Dekker | 09 mei 2008

In de overvolle markt van consumentenelektronica waarin het ene merk pretendeert nog innovatiever te zijn dan het andere vergeet men haast dat in deze Umwelt van variabelen een paar constanten te vinden zijn. Deze hebben door de jaren heen bewezen rotsvaste pijlers te zijn waarop de hele AV-industrie is opgebouwd.

Daar houdt het echter nog niet op: in een omgeving waarin de consument de weg lijkt kwijtgeraakt in een woud van overaanbod en slimme marketingpraat fungeren zij als belangrijke richtingaanwijzers. Zij wijzen op ondubbelzinnige wijze de weg naar datgene waar het allemaal om zou moeten draaien als we over AV spreken; realisme in beeld en geluid! In deze HiVisit maken we nader kennis met één van de belangrijkste pijlers die terug is van eigenlijk nooit weggeweest: Klipsch.


Het icoon

We schrijven 1945. Het eind van WOII is nabij en markeert tevens het beginpunt van een aantal belangrijke ontwikkelingen op het vlak van hoogwaardige muziekreproductie. Een luitenant in dienst van het Amerikaanse leger legt zijn laatste hand aan een luidsprekersysteem dat zal uitgroeien tot een waar icoon dat al meer dan 60 jaar zijn weg vindt naar veeleisende muziekliefhebbers wereldwijd. Paul Klipsch ontvangt in dat jaar een patent voor zijn Klipschhorn, een voor die tijd revolutionair luidsprekerontwerp. Dit markeert een (voorlopig) eindpunt van een reeks ontwikkelingen die reeds in de jaren 20 van de vorige eeuw zijn aanvang nam.

De jonge Paul Klipsch raakte tijdens deze “Roaring Twenties” gefascineerd door geluid, elektronica en het nieuwste medium, radio en wel zo dat dit aan de basis lag van zijn latere beroepskeuze. De jonge elektronica ingenieur trad na WOII in dienst van General Electric. Hij raakte meer en meer geïnteresseerd in radio’s en hoogwaardige luidsprekersystemen. De toenmalige conussystemen waren immers moeilijk aan te sturen: transistoren bestonden nog niet. Buizenversterkers in die tijd hadden veel moeite de laagrendement conussystemen aan te sturen. Daar was immers veel versterkervermogen nodig, iets dat destijds welhaast onbetaalbaar was.

Een andere kijk op de zaak lag aan de basis van een radicaal andere aanpak die nodig was om hoogwaardige muziekweergave een impuls te geven. Eind jaren 20 begon Paul Klipsch zich meer en meer bewust te worden van de mogelijkheden die de hoogrendement hoornsystemen boden op het vlak van realistische muziekweergave. Veel onderzoek moest echter nog verricht worden om de beperkingen die destijds inherent aan het hoornsysteem waren te elimineren. Deze ontwikkelingen resulteerden in 1941 tot het prototype van de latere Klipschorn. Dit model werd tijdens WOII vervolmaakt en evolueerde in 1945 tot de definitieve Klipschorn. Dit voorlopige eindpunt markeert het ontstaan van één van ´s werelds oudste luidsprekerfirma´s, `Klipsch & Associates`.


EDITORS' CHOICE