(Gesponsord artikel)



HI-VISIT

Vervorming is omgekeerd evenredig aan gevoeligheid

Bert Dekker | 09 mei 2008

Inmiddels zijn Tom de Kruijff, Brand Champion van Klipsch Group Inc. en Dick Tuerlings, Director retail services Europe gearriveerd. Ze nemen al snel deel aan het levendige gesprek dat in de luisterruimte van Audio Home plaatsvindt. Tom licht toe: "Klipsch is één van de oudste luidsprekermerken ter wereld én ook nog eens is uitgegroeid tot een luidsprekerfabrikant die wereldwijd opereert. Desondanks geniet het merk veel minder bekendheid in Europa dan in de eigen bakermat Amerika. Dat is eigenlijk zonde maar aan de andere kant ook wel begrijpelijk. Klipsch heeft altijd veel meer geïnvesteerd in kwaliteit van het product dan in de marketing eromheen. De zuurverdiende dollar kan immers maar één keer uitgegeven worden. Als dat dan toch moet gebeuren liever aan zaken die met kwaliteit te maken hebben dan met het aan de man brengen ervan."

Dit zal er zeker mee te maken hebben dat het merk Klipsch veel minder zichtbaar is in Europa dan in Amerika en Canada waar ook veel minder marketing nodig is. De consument daar wéét gewoon dat Klipsch synoniem is voor kwaliteit in muziekweergave waar nog niet eens zoveel dollars voor betaald hoeft te worden. En omdat Klipsch daarom daar ook geen kostbaar marketing apparaat voor nodig heeft kan men dat geld ook weer besparen het geen zich – ja juist - weer positief vertaalt in de uiteindelijke prijs die de consument ervoor betaalt.

Walter haakt in: “Als we in het geval van Klipsch spreken over besparing, dan geldt dat niet voor de de luidsprekersystemen zelf. Besparingen kunnen óók met de overige zaken in de set worden gerealiseerd. Goed, we zijn inmiddels alweer ruim 60 jaar verder na de realisatie van de oer-Klipschorn. Versterkervermogen is nu vergeleken met vroeger betaalbaar geworden. Desondanks blijven conussystemen over het algemeen lastige systemen. De impedantie problemen van conussystemen vormen voor veel versterkers een vervelende belasting met allerlei nadelige geluidstechnische gevolgen van dien. De gemiddelde luidspreker vervormt (harmonisch) circa 30-35% (100-1000 x zoveel als een versterker bijvoorbeeld)....Bij Klipsch is dat een factor 3 tot 3,5 minder. Dit zijn belangrijke specificaties die eigenlijk nooit vermeld worden door luidsprekerfabrikanten. Waarschijnlijk omdat de consument dit niet zou begrijpen....”Waarom een versterker kopen die maar 0.00iets % vervormt als de speakers tot 1000 x meer vervormen”.

Hoornsystemen daarentegen kennen deze problemen vrijwel niet. De hoge gevoeligheid van een hoornsysteem zorgt ervoor dat een gemiddelde versterker nauwelijks een belasting ervaart. Een Klisch hoorn genereert dan ook veel minder nare (hoorbare- red.) bijverschijnselen dan een conussysteem. Je hoort daarom ook maar een fractie van de vervorming die je ‘gewend’ bent van andere weergevers. En omdat een (Klipsch) hoornsysteem nauwelijks een belasting vormt voor een versterker krijgt deze een optimale kans om DYNAMIEK in muziekweergave weer te geven. De “rem” is eraf … Reeds in de jaren 40 van de vorige eeuw was Paul Klipsch zich al bewust van de samenhang tussen gevoeligheid en vervorming hetgeen hij formuleerde in de zogenaamde “wet van Klipsch: ” VERVORMING IS OMGEKEERD EVENREDIG AAN GEVOELIGHEID.”

Een groot bijkomend voordeel van dit alles: ook een bescheiden en betaalbare versterker is in staat om een goede muziekweergave te produceren in combinatie met een hoornsysteem.”

Dick: ”Je kunt het accent natuurlijk ook anders leggen: als een betaalbare versterker in staat is om in combinatie met een hoornsysteem tot een bovengemiddelde weergave te brengen, dan  kun je aannemen dat de kwaliteit met sprongen omhoog gaat als je het systeem paart aan componenten in een hogere prijsklasse. Betere versterkers hebben over het algemeen veel meer controle over een luidsprekersysteem en daar maakt een hoornsysteem ook weer dankbaar gebruik van. Door de hoge gevoeligheid van het systeem is een hoorn in staat uiterst snel en precies het aangeboden versterkervermogen te volgen en om te zetten in geluid. Dit vertaalt zich in een uiterst transparante en dynamische weergave.”

“We zouden bijna de woofers vergeten!”, herinnert Walter ons. "Gezien de enorme snelheid van de hoornsystemen en de enorme transparantie van het geluid dat daar het gevolg van is, is het van belang dat datzelfde ook van de lage tonen weergever in een Klipsch systeem verwacht kan worden. Ga er maar van uit dat hier jaren van onderzoek en innovatie heeft plaatsgevonden om deze weergevers op hetzelfde kwaliteitsniveau te krijgen als de hoornunits. Mijn ervaring is dat ze daar bijzonder goed in zijn geslaagd. Dat kun je zo zelf wel ervaren."


EDITORS' CHOICE