(Gesponsord artikel)



HI-VISIT

Back To The Future

Bert Dekker | 09 mei 2008

Het jaar 2008. De kleine firma van weleer is gestaag uitgegroeid tot het bedrijf “Klipsch Audio Technologies”. Wat eens een klein bedrijf was, is thans één van ’s werelds grootste en meest toonaangevende bedrijven in de audiobranche met verkooppunten wereldwijd. Naast hoornsystemen produceert Klipsch tegenwoordig ook een zeer breed scala aan andere AV gerelateerde apparatuur, variërend van iPod- en computerluidsprekers tot complete muzieksystemen voor bedrijven. Daarbij is Klipsch eigenaar van een aantal andere belangrijke luidsprekermerken zoals Mirage en Energy.

Belangrijke ontwikkelingen op het vlak van hoogwaardige muziekweergave voor de woonkamer is de reden de reden dat ik vanmiddag te gast ben bij Audio Home in Eindhoven. Hier zal ik nader kennis maken met Klipsch en een paar mensen die verbonden zijn met dit merk.

Ik maak kennis met mijn gastheer, Walter Novak van Audio Home in Eindhoven. Hij is degene die al sinds jaar en dag Klipsch in zijn assortiment heeft en dat is mede de reden waarom we bij hem in de zaak een afspraak hebben gepland. Ik zal vanmiddag ook de primeur hebben van de nieuwste loot aan de Klipsch-stam: de Palladium P39-F. Daarover later meer. We maken alvast een aanvang met het gesprek, wetende dat ieder moment nog twee mensen van Klipsch zelf zullen aanschuiven.

Het is altijd bijzonder aangenaam mensen te ontmoeten van wie je duidelijk merkt dat hun hart en ziel verbonden is met de onderwerpen muziek en hoogwaardige muziekreproductie. Walter vormt hierop geen uitzondering. Met veel kennis van zaken en enthousiasme toont deze “oude rot in het vak” dat hij deksels goed weet waar hij over spreekt. Zijn jarenlange ervaring met hoornsystemen in het algemeen en Klipsch in het bijzonder maakt een goed inleidend gesprek met hem over deze onderwerpen bijzonder leerzaam én aangenaam. Ik kan het dan ook niet nalaten om het begrip “typisch hoorngeluid” ter sprake te brengen. Walter lacht en weet meteen wat ik insinueer. Hij windt er op niet mis te verstande wijze ook geen doekjes om, pakt meteen de koe bij de hoorns als hij, klip en klaar, zijn duidelijk antwoord formuleert.

“De `typische´ sound van een hoornsysteem lijkt in het geheel niet meer op het welbekende schetterende trompetgeluid dat velen zich voorstellen als we over dit luidsprekersysteem spreken. Het geluid waar velen aan denken als ze de stem horen van de omroeper van het plaatselijke voetbalstadion waar op zondagmiddag de ene amateurvoetbalploeg het tegen de andere opneemt. Loud and clear, dat wel, maar bepaald geen honing voor je oren. Daarbij is het voor de supporters alleen maar nodig om stemgeluid te horen, meer niet. Besef je echter wel hoeveel vermogen de versterkers zouden moeten leveren als conusluidsprekers hetzelfde volume zouden moeten leveren? Dat zou voor een gemiddelde voetbalclub welhaast onbetaalbaar worden.

Hierin schuilt juist het bijzondere als we het over de eigenschappen hebben van het hoornsysteem. Deze bijzondere eigenschappen dagen ons uit om volop gebruik te gaan maken van de voordelen zonder de nadelen van het systeem. En het was juist díe uitdaging die de jonge Paul Klipsch al in de jaren 20 van de vorige eeuw aanging. Je moet je realiseren dat het met de toenmalige (buizen)versterkersystemen nauwelijks mogelijk was om een realistisch geluidsniveau te realiseren in combinatie met conussystemen. Versterker- en (conus)systemen die in samenspel met elkaar in staat waren dit wél te presteren waren voor de consument voor WOII doorgaans onbetaalbaar. Hoornsystemen daarentegen hebben een veel hoger rendement en véél minder (versterker)energie nodig om tot een gelijkwaardig geluidsniveau als een conussysteem te komen.

Met dit belangrijke voordeel in het achterhoofd ging de jonge Paul Klipsch de uitdaging aan het beste uit een hoornsysteem te halen. Dit resulteerde na een reeks van ontwikkelingen en ontdekkingen in een tijdspanne van bijna twintig jaar tot één van de belangrijkste luidsprekerontwerpen ooit, de befaamde Klipschorn. Dit was het eerste (drieweg)systeem ter wereld dat exclusief uit hoornluidsprekers was opgebouwd, een voor die tijd ongehoord goede weergavekwaliteit aan de dag legde en daarbij ook nog eens eenvoudig aan te sturen was met een goede betaalbare buizenversterker. Nu, na meer dan 60 jaar (!) bestaat dit luidsprekersysteem nog steeds,  zij het enigszins aangepast aan de eisen van deze tijd. Een gegeven waar de markt veel respect voor moet hebben.”


EDITORS' CHOICE