REVIEWVelodyne

Velodyne Acoustics Digital Drive 12 PLUS

René Smit | 07 juli 2011 | Velodyne

Wanneer je denkt aan een high-end subwoofer, dan komen er slechts weinig namen boven drijven. Naast Rel uit Engeland is Velodyne Acoustics uit de Verenigde Staten een grootheid op dit gebied. Wanneer Velodyne Acoustics importeur Beter Beeld en Geluid aanbiedt een subwoofer uit de nieuwe DD+ serie voor een test langs te brengen, grijp ik de kans met beide handen aan. Om het juiste type te bepalen geef ik de maten van de luisterruimte op en het type luidsprekers dat gebruikt gaat worden door. Aan de hand van deze gegevens stelt de importeur voor om te kiezen voor het type DD12+.

Een afspraak is snel gemaakt en keurig op de afgesproken datum en tijd staat Bjorn Mateijsen van Beter Beeld en Geluid voor de deur met een DD12+. Vast onderdeel van de service na aanschaf van een subwoofer uit de DD+ serie is het afleveren en volledig inregelen bij de klant thuis. De behandeling die ik als recensent krijg is regel en geen uitzondering. Het bepalen van de plaats waar de subwoofer komt te staan wordt mede ingegeven door de luisterruimte die tevens dient als woonkamer, of eigenlijk is het omgekeerde het geval.

Uiteindelijk komt de subwoofer naast mijn Quadraspire audiorack te staan, ongeveer één meter links van de linker luidspreker. Groot voordeel van subwoofers uit de DD+ serie is de uitgebreide instelbaarheid van onder andere de fase in stapjes van vijftien graden, waardoor het plaatsen in de ruimte wat minder kritisch wordt. Nadat aldus de plaats bepaald is wordt een aanvang gemaakt met het instellen van de subwoofer. Hiertoe is de DD12+ gekoppeld aan een computer waarop de meegeleverde Velodyne software geïnstalleerd is. Vervolgens wordt de meetmicrofoon op de luisterpositie opgesteld, de CD met testtonen in de speler geplaatst en kan het inregelen een aanvang nemen. Om tot een optimaal resultaat te komen, bewandelt Bjorn niet de makkelijkste weg (dat is namelijk de auto set-up functie) maar kiest er voor de instellingen gehoormatig te doen. Grote hulp hierbij is de manier waarop de meting op het computerscherm getoond wordt. Iedere verandering in de instellingen is direct zichtbaar. Na ongeveer drie kwartier tunen aan de hand van testtonen worden de laatste (instel)puntjes op de “i” gezet aan de hand van verschillende muziekfragmenten. In totaal neemt de installatie en afregeling in mijn situatie ongeveer anderhalf uur in beslag.