New Music dealershow Brussel


Max Delissen | 26 november 2009 | Fotografie Max Delissen

Dealershows zijn op zich niet zo`n nieuw verschijnsel in hifiland. Het zijn doorgaans leuke gebeurtenissen. Een hifizaak nodigt vertegenwoordigers van een paar merken uit, haalt wat bijzondere apparaten in huis en stuurt een uitnodiging naar het volledige klantenbestand. Interessant voor de klant om ook eens met de mensen achter de merken kennis te kunnen maken, en goed voor de dealer om nieuwe belangstelling bij zijn `achterban` op te wekken. Kleinschalig ook meestal, want een winkelpand heeft nu eenmaal een beperkt aantal vierkante meters. Maar de schaal waarop de Brusselse speciaalzaak New Music het aanpakte is van een heel andere orde. Het Courtyard Marriott hotel in Evere (een voorstad van Brussel) was het toneel van een show die meer weg had van een complete hifi-show. Samen met AudioVideo2day.be werd een strak georganiseerd evenement neergezet. Een initiatief dat, onafhankelijk van het achteraf geconcludeerde succes, op voorhand al een aanbeveling waard was.

Wat opviel was dat de deelnemers vrijwel allemaal gekozen hadden voor verduistering van de ruimtes. Om het stralende herfstweer buiten te sluiten? Om een rustige luisteromgeving voor de bezoekers te creëren? Wie zal het zeggen. Gezellig was het wel, maar voor mooie foto`s is het niet altijd het beste uitgangspunt. Affijn, ondergetekende had een leuke dag, en de 3500 bezoekers die het evenement over twee dagen mocht ontvangen zijn niet te kort gekomen. Een beknopt fotoverslag...

Symphony Audio Import toonde onder meer de nieuwe VPI Scout draaitafel, waar voor de gelegenheid een fraai Grado element in was gemonteerd. Ook nieuw waren de monoblokjes van Nagra, die met hun `bescheiden` 60 Watt geen enkele moeite hadden om de Magico Mini`s aan het zingen te brengen.

Hegel klonk uitstekend met Isophon luidsprekers. Snel, gedetailleerd, en verrassend veel en strak laag. Mooie versterkers en cd-spelers uit Noorwegen, en in ons land nog lang niet bekend genoeg als u het mij vraagt. De versterker levert 2x200 Watt en ontving in Japan de Amplifier Of The Year award.

Klipsch staat bekend om haar dynamische geluid, en de aansturing met Ayon en Sunfire was dik in orde.

Ook erg mooi was de buizen-iPod dock van Roth. Niet gehoord, maar wel over gekwijld...erg leuk speelgoed.

New Music Dealershow 2009-2

Onkyo is in Nederland een beetje uit beeld. België heeft een eigen distributeur, en die toonde naast luidsprekers van Canton ook de nieuwe instaplijn van Onkyo. Nog geen 600 euro kost dit setje, en ook dit merk heeft gewelfde frontjes ontdekt. Met fraai resultaat, dat mag gezegd...

Dimex toonde de Zikmu iPod dock van Philip Starck, die verrassend goed klonk. Toch gin gmijn voorkeur uit naar de set van Bel Canto die op Definitive Technology Mythos STS luidsprekers heerlijk muziek stond te maken. Geen audiofiele neuzelmuziek, maar heerlijke jaren-50 jazz, die overigens verbluffend goed was opgenomen. De monoblokjes worden rechtstreeks vanuit de cd-speler aangestuurd en leveren maar liefst 500 Watt in klasse D.

Meridian/Sooloos verblufte menigeen met de eenvoud van de bediening, en de schier oneindige mogelijkheden om informatie te koppelen aan de eigen muziekcollectie.

AND Benelux had goed uitgepakt, met onder meer de nu al legendarische M2 Direct Digital versterker die een paar DALI Helikon luidsprekers aanstuurde, en de gehele lijn Podspeakers.

Triangle heeft in Nederland geen vertegenwoordiging meer, en dat is jammer, want dit Franse luidsprekermerk speelt prachtig en trok dan ook veel publiek. Zeker de combinatie van het vlaggenschip Magellan met versterking van Pass Labs klonk heel mooi.

Focal en Musical Fidelity. Kracht en souplesse, verleidelijk en een tikje intimiderend. Een dikke set die uiterst subtiel kan spelen als daarom gevraagd wordt, maar die net zo gemakkelijk brult als een kwaaie draak als je hem op zijn staart trapt.

New Music Dealershow 2009-3

HNNY Benelux met Chord, Tannoy en Van den Hul bekabeling. Het blijft een kwestie van smaak of je Chord er mooi uit vindt zien, maar klankmatig is dit het neusje van de zalm.

Terrason Audio speelde met de opvallend vormgegeven Vivid Audio Gaia luidsprekers met aansturing door Chapter Audio. Importeur Ewald Verkerk moet de grootste muziekfreak zijn die er in de handel rondloopt. Verzin een obscure plaat en de kans is groot dat hij hem heeft op op zijn minst kent. En dat levert altijd zeer prettige demonstraties op met `echte muziek`.

Cambridge Audio en Mordaunt Short luidsprekers mochten op flinke belangstelling rekenen van mensen die voor niet al te veel geld een muzikale set willen kunnen samenstellen.

Musical Reality speelt met Von Schweikert luidsprekers en versterking van KR Audio. Indrukwekkende versterkers die er uit zien alsof ze door Giger zijn ontworpen voor een science-fiction film. Klankmatig erg precies en levendig.

Pioneer had de super-AV versterker Suzano meegenomen, die overigens alleen voor licht en warmte zorgde, en niet voor klank en beeld. Beetje jammer, want ik had dit beest best eens aan het werk willen horen.

New Music Dealershow 2009-4

More Music had zoals gewoonlijk weer zeer veel aandacht aan de aankleding van de ruimte besteed. En omdat het poog ook wat wil klonk de nieuwe Avalon Time misschien nog wel wat beter. Wat een set in combinatie met versterking van Spectral en dCS bron...daar zou ik goed mee kunnen leven thuis...

Ed Doggen van Daluso had niet alleen zijn audio-apparatuur van AMR meegenomen, maar ook de nieuwe lichtnetfilters en verdeeldozen van het Italiaanse merk Black Noise. Fraai gebouwd zijn ze in elk geval, het klankmatige effect was ter plekke niet vast te stellen (omdat er niet gedemonstreerd werd, begrijpt u me niet verkeerd...)

Gerrit Nutters voorzag de bezoekers van hoogwaardige beeld- en geluidsdragers. Vinyl, XR-CD, SACD, maar ook Blu-ray. En ook Muziek.nl (onze zusterpublicatie) was `in spirit` aanwezig...

Bowers & Wilkins deelde een grote en fraai ingerichte stand met Marantz. De luisterdemonstraties werden verzorgd door twee van de meest vooraanstaande vertegenwoordigers uit de lange geschiedenis van beide merken, Ken Ishiwata en Luc Vanderheyden. Drie aparte luisterruimtes waren er, eentje voor professioneel ingericht thuistheater, een voor betaalbare stereo met Rotel en de CM-7 luidsprekers,

en een waar de Marantz KI Pearl mocht schitteren in combinatie met de Signature Diamond luidsprekers, afgewisseld door de Bowers & Wilkins 800 met Classé.

Op de gang voor de luisterruimtes trokken vooral de Zeppelin en de Zeppelin Mini veel aandacht.

New Music Dealershow 2009-5

Audiac had de Wilson Audio Sacha meegenomen, met een prachtige Ayre set voor de aansturing. Op de foto ter vergelijk de Wilson Watt/Puppy naast de Sacha. Zoek de verschillen (het zijn er aardig Watt...als u mij de woordgrap wil vergeven).

Maar ook Geneva hadden ze meegenomen, waarvan vooral het nieuwe model S (die inderdaad nog ontbrak in de serie) de aandacht trok.

Deze iPod dock met ingebouwde versterker en luidsprekers heeft een sexy openklappend klepje als je je iPod er op wil zetten, en op de bovenkant in rood licht de bediening voor de iPod, zodat er iPod zelf op de aansluiting kan blijven staan zonder dat je hem hoeft aan te raken om te bedienen. Erg mooi, en erg hebberigmakend...

Dynaudio demonstreerde met versterking en bron van Halcro uit Nieuw Zeeland. Deze apart vormgegeven apparatuur is zo compromisloos ontworpen dat er nog een luidspreker gevonden moet worden die er niet mee kan worden aangestuurd. Met de relatief eenvoudig aan te sturen Dynaudio`s hadden de Halcro`s volgens mij niet eens in de gaten dat er een luidspreker aan hing, zo gemakkelijk klonk het. Luchtig maar toch stevig, zoet als het zoet moest zijn, bitter als dat gevraagd werd. Als een fantastische Belgische chocolademousse.

Terugkijkend kan ik concluderen dat een flink deel van de bezoekers deze dealershow kennelijk meer als een hifi-beurs beschouwde, zeker gezien het aantal mensen dat van ver kwam, en waarschijnlijk nog nooit een voet over de drempel van New Music heeft gezet. Waar overigens niets mis mee is. België is een hifi-markt in opkomst. Zeker nu veel importeurs de BeNeLux bedienen in plaats van alleen Nederland of België is een bindende factor in de vorm van een goede show bij onze zuiderburen geen overbodige luxe. Dit is een goede stap, die zeker een vervolg verdient, maar dan nog beter kan worden door juist niet meer van 1 dealer als organisator uit te gaan, maar van een breder samenwerkingsverband tussen dealers, importeurs en fabrikanten. De vraag is wie die handschoen durft op te pakken.