Denon DCD 2010AE


Kilian Bakker | 26 november 2009 | Fotografie Kilian Bakker | Denon

In een eerdere HiFi.nl recensie werd de Denon DCD 2000AE door ondergetekende besproken, een tamelijk `sophisticated` ontwerp met navenante prestaties. De opvolger van een baanbrekend ontwerp krijgt vaak wat subtiele electronische tweaks en cosmetische aanpassingen mee want aan een goed concept moet men niet teveel tornen, toch? Denon ziet dat blijkbaar anders. De opvolger, DCD 2010AE genaamd, is namelijk een vrijwel geheel nieuw ontwerp met een nog indrukwekkender digitaal circuit dan dat van zijn geliefde voorganger.

Denon is altijd één van de grootste voorvechters van multibit-DAC`s geweest en het moederbedrijf Nippon Columbia heeft heel wat baanbrekende uitvindingen op haar conto staan, zoals PCM (Pulse-Code Modulation). Alpha Processing is een latere Denon vinding die de digitale audiowereld op zijn kop zette. Alpha staat voor Adaptive Line Pattern Harmonised Algorithm; hiermee wilde Denon de typische kwantiseringsruis van digitale audio elimineren.

Met het eerste Alpha systeem kon 16 bit data met een 20 bit resolutie worden weergegeven. Toen Super Audio CD bestaansrecht had verworven werd er bij Denon een lijn SACD-spelers ontworpen, maar niet zonder het weer op hun eigen manier te doen. De DCD 2000AE werkt met `Advanced AL24 Processing`. Dat is in feite een doorontwikkeling van Alpha, met een 24 bit omzetting. Het Advanced AL24 systeem maakt gebruik van een geavanceerde `DSP processing` waarmee een betere weergave van microdetail, ruimtelijkheid en het dynamisch bereik wordt gerealiseerd, aldus de fabrikant.

AL 32

Met de nieuwe DCD 2010AE gaat Denon nog een stap verder door een Advanced AL32 D/A omzetter en een zogeheten Dac Master Clock toe te passen waarbij de 32 bit AKM D/A omzetter het referentiekloksignaal voor alle systemen levert. De 32 bit DAC is echter niet alleen voor het interne schijfloopwerk gereserveerd. Behalve de digitale 75 Ohms coaxiale S/P-DIF ingang heeft de nieuwe Denon 2000 speler ook een iPod ingang en een USB poort. Overigens hebben digitale bronnen die worden aangesloten op deze speler ook daadwerkelijk profijt van het AL32 circuit, wat voor elke bron als een 32 bit/192 kHz externe upsampling DAC fungeert. Daarmee onderscheid deze Denon speler zich van conculega`s met digitale ingangen waarbij de digitale resolutie bij bepaalde ingangen beperkt blijft. Maar daar houdt de digitale veelzijdigheid niet op; de DCD 2010AE is namelijk voorzien van een zogenoemde Compressed Audio Restorer die voornamelijk is bedoeld voor de USB datapoort. Het CAR-systeem `herstelt` gecomprimeerde data zoals MP3 of WMA tot (vrijwel) de originele resolutie, aldus Denon. Er zijn vier Restorer-standen; Off, Mode 1 (voor hoge data compressie), Mode 2 (met `Bass & Treble Boost`) en Mode 3 (geoptimaliseerd voor gecomprimeerde data met een correcte toonbalans).

Het verder doorontwikkelde S.V.H. (Suppress Vibration Hybrid) loopwerk is gevat in een nieuw, compact lademechanisme wat van een zinken bodemplaat en een aluminium schijflade is voorzien (de klembrug van het lademechanisme is vervaardigd uit plaatstaal, met daarboven een RVS frame-plaat voor extra rigiditeit). Het blijft jammer dat fabrikanten tegenwoordig het toegepaste optische loopwerk -wat uiteindelijk de schijf moet uitlezen- niet meer noemen. Met wat gericht speurwerk werd vastgesteld dat Denon heeft gekozen voor een custom-versie van het Hitachi HOP-1200N mechanisme, voorzien van een Sanyo SF HD65 laser pick-up (zie foto`s).

Het chassis

Het chassis van de DCD 2010AE heeft volgens de fabrikant een verbeterde `mechanische aarding`, oftewel een meer effectieve afvoer en ontkoppeling van interne en externe resonanties. Zo bestaat de bodem van het DCD 2010AE chassis uit maar liefst drie lagen plaatstaal, staan de twee voedingstransformatoren (één voor de analoge uitgang en één voor het digitale circuit) op een sandwich constructie van aluminium plus staal en is het lademechanisme op een tweelaags stalen frame (met een laag zwaartepunt) bevestigd. Het chassis is van binnen op verschillende punten van bitumen-patches voorzien en... de topplaat is zo `dood` als maar kan. Dank u, Denon. Op de algehele bouwkwaliteit is totaal niets aan te merken en dat zegt wat, want ondergetekende wordt soms tot wanhoop gedreven door apparatuur met superspec-componenten en rammel-chassis. Zowel het front als de achterzijde ogen minimalistisch en overzichtelijk. De achterzijde bevat naast de analoge stereo-uitgang en digitale in- en uitgangen een ongeaarde IEC lichtnet aansluiting, prettig voor wie de lichtnetkabel wil opwaarderen. Onder de aansluitingen prijkt het trotse opschrift `Made In Japan`. Zo is dat. Nippon Columbia maakt overigens nog aardig wat apparatuur in Japan, inclusief de Denon-lijn van Moving Coil aftasters.

Denon laat weten dat de DCD 2010AE een `Europese klankafstemming` heeft, een afstemming die plaatsvindt in het Verenigd Koninkrijk en het resultaat is van vele luistersessies, gehouden door verschillende teams. Inschakeling van het recensie-exemplaar zorgde voor een prettige verassing; een groene power-indicatie LED. Zodra een CD werd geladen ging de AL32 indicator helaas felblauw oplichten. Geel was beter geweest gezien de Denon versterkers van een gele bronkeuze LED zijn voorzien. Gelukkig deed het fluisterstil werkende mechanisme alle LED-leed vergeten. Schrijver dezes heeft weliswaar op zich geen zwak voor metalen lademechanismen maar het moet gezegd, dit mechanisme is een lust voor oog en oor.

Luisteren

Correcte lichtnetpolering is van belang bij deze speler en dat is iets waar zowel dealers als gebruikers rekening mee moeten houden. De juiste polering zorgt namelijk voor een rijkere, meer expressieve en vrijere presentatie. Tijdens de luistersessies bleef de Pure Direct functie ingeschakeld. Met de bronkeuze selector op USB werd een USB Stick ingestoken met daarin opgeslagen Dali demo-tracks (geript met Exact Audio Copy bij een bit-rate van 320kb/s, de MP3 codering werd gedaan met LAME 9.37). De instrumentale interpretatie van Walking On The Moon (een goede dynamiek en percussie-referentie) werd beluisterd om zowel de USB prestaties als de Restorer functie aan de tand te voelen. De Restorer-stand `Off` zorgde voor een opmerkelijk vrije en levendige presentatie van het knallende drumspel. Bij `Mode 1` zakte de weergave duidelijk in, met een wat gesmoorde en overrijke presentatie (die stand is dan ook bedoeld voor zwaar gecomprimeerd bronmateriaal).

Mode 2 klonk indrukwekkend maar ging zo nu en dan bijna te ver. De redelijk subtiele hoog & laag boost van Mode 2 zorgde wel voor een grootse presentatie en een niet onprettig `live` gevoel. Mode 3 was de overduidelijke winnaar; meer body in het laag dan in de Off stand, toegenomen diepteperspectief en beter uitgelicht microdetail. Dit is primair een schijfspeler, dus werden er vele fraaie zilverlingen tevoorscijn gehaald zoals de Rory Block CD Blues Walkin` Like A Man. Het solo bottleneck gitaarspel en haar zang kwamen op rijke, beweeglijke en organische wijze naar voren. Een goed begin. Men zoekt bij deze weergave tevergeefs naar een spoortje scherpte want die is er niet. De stompen op de klankkast van haar gitaar werden dusdanig goed belicht dat de contouren en de dunwandige bouw van het instrument duidelijk merkbaar waren. Haar zang klonk met de oude DCD 2000AE als uitlezer en omzetter wat expressiever, zelfs confronterender dan via de DCD 2010AE. De DCD 2010AE benadrukte vooral de intimiteit van deze solo-sessie en de emotionele lading van haar zang. In dit geval is er geen sprake van goed of fout maar van twee uitstekende presentaties. Dan rijst de vraag: welke presentatie doet de bedoeling van de opname meer recht? Als men eenmaal werkelijk geniet van een weergave -in dit geval tot in de tenen- dan is dat een goed teken. De weergave van de DCD 2010AE komt niet alleen organisch over, het is geruststellend met de nadruk op RUST. Let wel; die rust gaat geenszins ten koste van de muzikale betrokkenheid.

Tijd voor SACD. Van de Opus 3 SACD Beyond (Peder af Ugglas) werd de track Decisions beluisterd. Het is bijzondere instrumentale muziek die op de rand van experimenteel balanceert, met arrangementen die bestaan uit muzikale en mechanische geluiden. Decisions begint met een op subtiele wijze opgenomen uurwerk, in de bekende driedimensionale Opus 3 stijl. De muzikale grap is, dat hier de ritmesectie is vervangen door een klok en die humoristische kwinkslag kwam verassend goed tot uiting via de nieuwe Denon SACD draaier. Het desolate gitaarspel van Peder af Ugglas en de percussieve klanken hadden een bijna hypnotiserend effect. Alweer een duidelijk teken dat deze speler zich voornamelijk richt op de `musical message`, niet op klanken pur sang. Opus 3 opnames staan bekend om hun ruimtelijke vrijheid en totale ontspannenheid. Zo werd de weergave van Beyond ook ervaren, zonder toegevoegde opsier. Jazz time! En een uitgelezen kans om een Nippon Columbia speler te voeren met een legendarische Nippon Columbia CD: Aurora, een 1988 Denon productie. De onmiskenbaar als hout klinkende klakken, rollende roffels en zuchtende bekkens van drummer Peter Erskine maakten meteen duidelijk dat deze immer meeslepende opname hier beter tot zijn recht kwam dan ooit tevoren. Het lome maar krachtige plukspel van bassist Buell Neidlinger kreeg een on-digitale nuancering en elasticiteit mee terwijl het lyrische saxspel van Marty Krystal energiek klonk, zonder alle aandacht op te eisen. Een gevolg van Denon schijf en Denon speler? Nee, een uiterst natuurlijke weergave van een formidabele opname.

Conclusie

Het valt niet mee voor een fabrikant om een succesnummer te vervangen maar Denon is daar met de DCD 2010AE zeker in geslaagd. De USB poort in combinatie met de goed gekozen en duidelijk contrasterende Restorer-standen vormt een aantrekkelijke uitbreiding van de afspeelmogelijkheden.

Als bonus zijn de SACD en CD weergave goed in balans. SACD heeft over het algemeen een streep voor maar goede Red Book schijven blijven niet ver achter. De DCD 2010AE heeft ongeacht het format een duidelijke voorkeur voor HQ bronmateriaal wat zich uit in een weergave die ver boven het gemiddelde uitsteekt. Aanbevolen.

Aanvullende informatie:

Importeur Denon: Penhold BV
Internet: www.lookenlisten.nl
Telefoon: 0345-588082

Verkoopprijs DCD 2010AE (uitsluitend leverbaar in Premium Silver): 1999,- Euro
Dit product is exclusief verkrijgbaar bij `Denon A1` en `Denon Plus+` dealers, aldus Penhold.

Toegepaste apparatuur:

Digitaal loopwerk

Marantz CD72II

D/A omzetter

Heed Dactilus

Versterker

Heed Obelisk SI

Weergevers

Monitor Audio Studio 2SE

Kabels

Monster M1000 QED Original

Lichtnet:

Lapp/Popp Strip Kemp SNS Plug