Het komt niet vaak voor dat er in Music Emotion producten worden getest die niet via de reguliere vakhandel en eigenlijk alleen maar via internet verkrijgbaar zijn. Toch maak ik voor het in Nederland nog praktisch onbekende Litouwse audiomerk Lessloss, graag een keer een uitzondering. Niet alleen omdat alle door dit merk verkrijgbare producten op zijn zachtst gezegd nogal onconventioneel qua ontwerpidee en werking zijn, maar ook omdat ze gehoormatige eigenschappen bezitten die duidelijk anders en in sommige gevallen zelfs beter dan de meeste anderen zijn. Voor deze test beperk ik mij tot het midden- en topmodel stroomkabel van deze uit drie modellen bestaande serie. Oftewel de DFPC Signature en DFPC Reference.
In tegenstelling tot eigenlijk al mijn andere testen die doorgaans ontstaan door mijn eigen nieuwsgierigheid of de inbreng van een importeur of fabrikant, is dit Lessloss verhaal ontstaan door een aantal ‘rake’ opmerkingen en reacties van een goede luistervriend. Doorgaans ben ik nooit zo snel door dit soort invloeden tot een test te bewegen. Maar toen ik eenmaal op internet naar dit merk zocht en naast de vele vaak zeer positieve bevindingen, ook de extreem verzorgde en zeer goed onderbouwde LessLoss website (www.lessloss.com) tegenkwam, was ik snel overtuigd. Het was trouwens ook dit merk dat alweer enkele jaren geleden met de mysterieuze en inmiddels niet meer leverbare Blackbody Ambient Field Conditioner voor furore zorgde.
De Blackbody was toen zijn tijd ver vooruit en bestond uit een zeer mooi vervaardigde vierkante zwarte behuizing, die op een bepaalde afstand van de audiocomponenten diende te worden geplaatst. Eenmaal correct opgesteld was het apparaat vervolgens in staat om de ongewenste kleuring en onrust in de weergave, veroorzaakt door verstorende en overal ‘rondzwevende’ elektromagnetische velden, op succesvolle wijze verregaand te elimineren! Ook vandaag de dag heeft deze audiofirma nog steeds of misschien wel juist een hele reeks aan bijzondere en afwijkende producten in het assortiment. Componenten die consistente oplossingen bieden voor problemen in de weergave waar velen geen acht op slaan of vaak zelfs het bestaan niet eens van weten. Met andere woorden schuilt achter de merknaam LessLoss een duidelijk eigen filosofie met vaak controversiële ontwerpkeuzes en dito producten.
Louis Motek
Drijvende kracht achter dit bijzondere audiomerk is de nog relatief jonge muzikale duizendpoot Louis Motek. Als zoon van een voor de Russische overheersing na de Tweede wereldoorlog naar de V.S. gevlucht Litouws ouderpaar, komt Louis al vanaf zijn prilste jeugd veelvuldig in contact met live muziek en echte instrumenten. Zo is zijn vader organist en koorzanger, spelen zijn twee broers viool, zijn zuster klassiek gitaar, is zijn oom professioneel pianist en organist en is zijn grootmoeder zelfs operazangeres. Al snel blijkt hij zelf ook de nodige muzikale genen te bezitten en bovenal ook een sterke nieuwsgierigheid, motivatie en doorzettingsvermogen aan de dag te leggen. Hierdoor is hij in staat om al op zijn zesde jaar zijn eerste pianoconcert te geven, terwijl hij naast cello op zijn twaalfde jaar ook met groot enthousiasme en gretigheid de saxofoon ter hand neemt.
In de jaren die volgen speelt hij uiteindelijk in verschillende big-bands, symfonie orkesten, etnische muziek ensembles, zingt hij in gemengde koren, componeert zijn eigen pop en academische muziek en is uiteindelijk zelfs student in de muziekwetenschappen. Hoewel hij in de periode erna gedurende een periode als juwelier in New York City werkzaam is, kruipt het bloed uiteindelijk toch waar het niet gaan kan en doet hij gedurende de daaropvolgende tien jaar, veel ervaring op in een privé op ‘Pro Tools’ gebaseerde opnamestudio. In de studio wordt daaropvolgend ook al snel zijn interesse voor high-end audio gewekt en richt hij in 2004 na jaren van onderzoek tenslotte zijn merk LessLoss op.
Dat Louis en zijn relatief kleine uit tien personen bestaande team het ontwerpen werkelijk serieus neemt, blijkt uit het feit dat verschillende producten uit het assortiment maar liefst vijftien(!) jaar in ontwikkeling zijn geweest voordat ze uiteindelijk op de markt zijn gekomen. Ondanks dat op de bijzonder informatieve LessLoss website nog veel meer interessante informatie over de inzichten en gedachtegang van het merk te vinden, wil Louis voor de lezers van Music Emotion graag een en ander over zijn drijfveren en motivatie vertellen. ‘Elke audiofiel weet dat er op bepaalde tijden en dan meestal ‘s nachts rond een uur of drie, iets met de stroom gebeurd. Het geluid lijkt dan een bijna magische metamorfose te ondergaan, omdat gaandeweg een duidelijk waarneembare verlaging van vervorming, korreligheid en andere bekende ‘hifi irritaties’ ontstaat. Hierdoor krijgt de weergave veel meer rust, samenhang en klinkt het gewoon beter.
Een aantal keren, op zijn hoogst twee a drie per jaar, is de weergave zelfs nog veel beter en presteert het systeem op een niveau wat je eigenlijk wel voor altijd vast zou willen houden. Veel audiofielen stoppen dan ook heel veel tijd en vaak ook (veel) geld in het tevergeefs proberen te recreëren van dat soort magisch momenten. Helaas blijkt het in de praktijk een ongrijpbaar iets te zijn dat als het optreedt, doorgaans alleen ’s avonds laat en dan ook nog eens zeer zelden plaatsvind. Feitelijk is dit in een notendop mijn streven en feitelijk de blauwdruk voor alle producten die ik tot op heden voor LessLoss heb ontworpen. Eigenlijk verkoop ik middels mijn producten dus de geluidsbeleving van deze zeldzame momenten, maar dan op ieder moment van elke dag oproepbaar!’ Een hele gewaagde en uitdagende uitspraak, waarmee Louis de lat al bijna onwaarschijnlijk hoog durft te leggen. Zijn favoriete bezigheden zijn dan ook niet geheel verrassend, het aantonen en verklaren van waarheden die echter nog onverklaarbaar zijn voor de reguliere wetenschap.