HiVisit Krijtenberg Sound & Vision: My Home is My Castle

René van Es | 12 april 2022

De geschiedenis van Krijtenberg Sound & Vision leidt terug naar Uithoorn, waar vader Krijtenberg zijn twee zonen met de paplepel muziek voerde. Als gedreven musicus opende vader in 1960 een winkel waar muziekinstrumenten, bladmuziek en langspeelplaten werden verkocht. In 1984 startte Marcel Hifi met IQ. Een eigenwijze hifi-winkel met merken als Yamaha en Bowers & Wilkins. In 1994 (na het overlijden van hun vader) trad zijn broer Gerard toe tot het bedrijf waar hij de platen-en cd-zaken deed.

Krijtenberg Sound & Vision

Hifi met IQ en Amstelveense interieurspecialist Co van der Horst trokken samen op om op de Firato van 1998 zo’n 200 vierkante meter compleet in te richten als woning. Met meubels en met Crestron, Lutron en multiroom audio/video, toen nog bestuurd door middel van een Linn Knekt systeem in de woon-, eet- en slaapkamer op de beurs. Marcel Krijtenberg mocht de meubels uitzoeken in Amstelveen. Het omgekeerde gebeurde vrij snel daarna: Co van der Horst wilde op een woonbeurs audio en video in zijn stand, dat Hifi met IQ graag ter beschikking stelde. Een volgende vorm van samenwerking was het plaatsen van audio en video in de meubelwinkel in Amstelveen als statische display. Dat werkte niet: net zo min als een audiospecialist meubels kan verkopen, kan een interieurstylist audio aan de man brengen.

Daarom kreeg Hifi met IQ de kans om in te trekken bij Dé Boutique Concept Store van Co van de Horst in Amstelveen. Een meubelspeciaalzaak waar complete woonconcepten worden gerealiseerd van idee tot turn key oplevering, projecten waarbinnen beeld, geluid en domotica een onderdeel vormen. Zo kwam vanuit Hifi met IQ een store-in-store in het vijf verdiepingen tellende pand van Co van der Horst tot stand waarin de oude naam weer terugkeerde, die bovendien de nieuwe lading beter dekte: Krijtenberg Sound & Vision. Al is het IQ zeker niet verdwenen in de hifi.

In gesprek met …. 

Mijn gesprekspartner vandaag is Marcel Krijtenberg. Filmliefhebber in hart en nieren, muziekfreak met een passie voor pop uit de jaren vóór 2000 en naast commerciële taken ook de verantwoordelijke systeemontwerper van het bedrijf. Marcel studeerde elektronica aan de ETS in Amsterdam, wat hem nog steeds van pas komt, echter een carrière achter een tekentafel zag hij niet zitten. Zijn handtekening staat onder de ontwerpen van de grotere projecten van Krijtenberg Sound & Vision. Denk in dat verband aan het inrichten van villa’s met totaaloplossingen voor beeld en geluid en/of home cinema’s inrichten voor filmfreaks.

B2B state-of-the-art board rooms in bedrijven realiseren? Voor PME Legend (Just Brands) muziek in het hele pand, voor Walt Disney in Hoofddorp een bioscoopzaal kant en klaar opleveren. Volledige aansturing met moderne domotica voor het centraal regelen van muziek, zaken als beveiliging, aanwezigheidsregistratie, verlichting, verwarming en zonwering behoren tot de opties. Voor de niet-B2B audioklant adviseert Marcel vanuit zijn passie voor muziek en film over perfect afgestemde muzieksystemen voor een woonkamer of luisterruimte, of vanuit zijn bioscoophart over televisie en projectie. 

Marcel’s broer Gerard Krijtenberg is van oorsprong econoom, deed vanuit die positie altijd de financiële kant en verkocht in de winkels in Uithoorn grammofoonplaten. Na zijn studie bedrijfseconomie aan de Hogeschool Holland in Amsterdam stapte hij in 1994 in het familiebedrijf. Nog altijd is Gerard de ‘penningmeester’ en bemant hij meestal de winkel in de Co van der Horst showroom. Gebaseerd op zijn jarenlange ervaring en immer bijgespijkerde kennis geeft ook hij zijn klanten advies over zowel audio, als beeld en domotica. Naast de twee broers Krijtenberg werd Kjell Linthout in 2005 één van de vaste medewerkers en is dat nog steeds. Kjell is veel actief in de buitendienst. Zijn kracht ligt in systeemintegratie, interfacing van beeld, geluid en domotica, het programmeren van systemen en netwerkbeheer.

Kjell is in dat opzicht de wizz kid van Krijtenberg Sound & Vision. Indien nodig optimaliseert hij uw netwerk thuis voor het feilloos streamen van audio over wifi of over een vaste ethernetbekabeling. Wie bij wil blijven in deze branche zal moeten blijven studeren. Dat geldt voor Marcel, Gerard en voor Kjell. Certificeringen horen daarbij. THX Certified Professional Home Theater 2, ISF Certified Calibrator, HAA Home Acoustics Alliance en CEDIA Custom Electronic Design & Installation Association prijken niet zomaar op het naamkaartje van Krijtenberg.

Concreet tonen 

Het opsommen van een rij merken zoals Wilson Audio, Martin Logan, Mark Levinson, Linn, Crestron en Lutron is vooralsnog minder interessant dan met eigen ogen zien hoe Krijtenberg kan tonen wat integratie daadwerkelijk inhoudt. Daarom neemt Marcel mij eerst mee over de vijf verdiepingen in Amstelveen. Her en der staan audio-opstellingen en spelen tv-toestellen, weggewerkt in spiegel of in voorzetwanden. Alle werkend en alle actief. Voor muziek aangestuurd met Roon software zodat overal te luisteren valt.

De inpandige leverancier van keukens toont net zo gemakkelijk een uitzending op de tv in de voorbeeldkeuken als een digitale schets hoe uw keuken er uit kan komen te zien. Een woonkamer op een andere verdieping heeft een Creston paneel; druk op “welkom” en het licht gaat aan, de gordijnen openen zich, muziek weerklinkt. Speakers zijn in sommige opstellingen onzichtbaar weggewerkt in de wand, of Krijtenberg plaatste luidsprekers in het plafond. Met als enorm voordeel dat alles voor de klant te zien, te horen, te voelen en te bedienen is. Geen “Stelt u zich eens voor”, maar tonen en laten beleven. Want wat de klant zich zou gaan voorstellen kan totaal afwijken van hetgeen wenselijk en realiseerbaar is.

Mede daarom is Crestron domotica doorgetrokken in het hele pand van Co van der Horst. Daarom is er ook een demoruimte gemaakt, geïsoleerd voor geluid en licht, waarin een audiosysteem opgebouwd kan worden en wat dienst doet als home cinema ruimte. Akoestisch zodanig aangepast in overleg met Krijtenberg door Mutrox dat zowel film als muziek tot hun recht komen. Smart home in de meubelwinkel, met eigen personeel voor het interieur en met eigen Krijtenberg mensen voor entertainment bronnen. De crash van de platenhandel bracht twee werelden bij elkaar. 

De samenwerking met interieurarchitecten is voor Krijtenberg Sound & Vision inmiddels volkomen normaal. Distributed sound met Bowers & Wilkins of Stealth Acoustics plafond- en inbouwluidsprekers wordt geïntegreerd door de architect en gerealiseerd door de projectleider. Modern audio design, daarvoor is Devialet een aangewezen merk. Oplossingen met domotica worden bedacht en geprogrammeerd, waarbij de programmeur wordt aangestuurd door Krijtenberg en niet zomaar zijn gang mag gaan. Een systeem moet intuïtief werken voor de klant. Pagina’s tellende handboeken hoeven niet nodig te zijn, wel een correcte beschrijving voor service en uitbreiding. Comfort en doelmatigheid staan voorop, niet het technisch freaken. Daar zijn de klanten niet naar voor dergelijke projecten. De klant wil ontzorgd worden. Geen techniek zien. Slechts bedienen vanaf een smart device of wandpaneel. Inherent aan hoe interieurbouw en de meubelbranche in het hogere segment werkt.

Niet voor niets zijn in het pand in Amstelveen naast meubels in alle soorten en maten vloeren-, badkamer-, openhaarden- en keukenspecialisten aanwezig. Is er een kunsthandel gevestigd, communiceren bouwbegeleiders, interieur architecten en de mensen van Krijtenberg formeel en informeel met elkaar. Juist merken als Creston en Lutron passen in zo’n concept. Betrouwbaar, snelle service, grote installed base, het zijn de twee merken waarmee oplossingen snel en doeltreffend te realiseren zijn. Voor zowel beeld als geluid, alsmede voor besturing en beveiliging. Is het project vrijwel klaar, dan komt Krijtenberg langs om geluid te tunen en beeld volgens ISF normen te kalibreren.

Hifi-hart klopt 

Laten we samen met Marcel nog eens focussen op audio en beeld. Tenslotte staan we in een Audio & Vision concept store. De liefde voor grammofoonplaten is te zien in de grote aanwezige collectie. Draaibaar op meerdere opgestelde platenspelers waaronder diverse Linn LP12. Wilson Audio is prominent aanwezig, voor de enorme fun factor staat elders in de woonwinkel JBL opgesteld. Filmfreak Marcel kreeg een home cinema boost met Starwars films. Doorliep het hele traject van analoog Dolby, via Yamaha DSP1 en Lexicon, naar Trinnov, Krix pro cinema en THX certificering. Desnoods neergezet in bizarre box-in-box ruimtes, volledig ontkoppeld van een pand. Zo lijkt de betere hifi op de achtergrond te raken, maar dat is niet waar. Ok, beleving, gemak, hoogwaardige oplossingen en integratie worden steeds belangrijker. Dat kan echter met de klant worden ingevuld van een eenvoudig systeem tot echte high end oplossingen. Vanaf een Sonos speaker en spiegel-tv in de badkamer tot zeven kanalen surround met Martin Logan.

Dan toch maar wat merken noemen? Premium merken zijn Linn en Mark Levinson voor elektronica. Wilson Audio, Bowers & Wilkins, Dynaudio en Martin Logan voor luidsprekers. Stealth voor inbouwluidsprekers. Devialet als digitale variant. Sony, LG en Panasonic voor TV. Sony, JVC en Kaleidescape voor projectie. Anthem en Trinnov voor surround. En dan in alfabetische volgorde voor elektronica, luidsprekers, analoog, streaming, beeld en kabels: Amina, Arcam, Audioquest, Audipack, Bluesound, JBL, KEF, Marantz, Mofi, Naim Uniti, Nordost, Pro-Ject, Rotel, Savant, Sennheiser Ambeo, Samsung, en Ubiquiti.

Hoe lastig is het om een echte audioklant binnen te halen in een meubelwinkel? “Dat valt alles mee gezien de Hifi met IQ historie gecombineerd met de vele aanbevelingen van klanten onderling”, geeft Marcel aan. “Krijtenberg Sound & Vision is genoegzaam bekend vanwege de ruime ervaring en het vermogen om een set te componeren, die ongeacht de prijsklasse simpelweg optimaal klinkt. Daarom is er altijd een budget maar ook een high end set aanwezig in de winkel. Juist het samenstellen van een systeem is belangrijk om de klant te laten ontdekken hoe het ook kan, waarbij de klant veelal positief verbaasd achterblijft."

"Inderdaad komen er weinig klanten het pand binnen die nergens anders oog voor hebben dan voor audio. Het omgekeerde is wel vaak aan de hand, meubelklanten horen muziek en worden aangetrokken. Mede vanwege de diversiteit aan (meubel)klanten wordt geprobeerd een breed assortiment aan te bieden. Dat deze mensen te maken krijgt met een drietal pur sang muziekliefhebbers werkt in het voordeel van Krijtenberg Sound & Vision, het draaien van platen is vaak reden om binnen te lopen. Heel belangrijk vinden wij ook het betrekken van de partner in de keuze. In projecten zoeken we samen met de klant naar totaaloplossingen voor in de gehele woning gedistribueerd beeld, geluid, gaming en netwerk.”

Verander uw huis in een kasteel 

Hoe vat ik het bovenstaande het beste samen? Door allereerst aan te geven dat de Krijtenbergers muziek- en filmliefhebbers zijn. Gedreven in hun vak, leergierig en openstaand voor input van anderen. Zij kunnen en willen de verantwoording dragen voor een project, zonder zich te bemoeien met disciplines waar anderen meer verstand van hebben. Daaronder met name zaken als meubels, interieur afwerking, open haarden, airconditioning, elektra en aanleg. Net als Co van der Horst dat doet, wordt er samengewerkt met zelfstandige specialisten zonder dat Krijtenberg het overzicht zal verliezen.

De vele jaren ervaring van Marcel, Gerard en Kjell samen dragen bij aan het vermogen om goed te coördineren en constructief te werken met anderen. Altijd staat de wens van de klant op de voorgrond. Mag audio zichtbaar aanwezig zijn, dan neemt Krijtenberg het akoestisch voortouw, wenst de klant inbouw en een onzichtbaar systeem, dan gaat de interieurarchitect als eerste aan de slag en is Krijtenberg volgend in het concept. Dat samenspel geschiedt in overleg met de klant. Domotica erbij, licht, warmte, verkoeling, het creëren van sfeer, het kan allemaal. Juist in de samenwerking stimuleren Krijtenberg en Co van der Horst elkaar. Dat is vaak heel verrassend en uitermate prettig voor de klant. Altijd wordt terugkoppeling van de klant verwacht. Bent u als klant tevreden over het geleverde en onze dienstverlening? Want van muziek moet je blij kunnen worden. Van een film moet je kunnen genieten, via TV of via projectie. Dat alles in een woonsfeer die aanvoelt als een warm bad. Ontzorgen, comfort bieden en de klant volop laten genieten, welke klant wil dat nou niet ondergaan?

Krijtenberg Sound & Vision | Binderij 2, Amstelveen | www.krijtenberg.com






EDITORS' CHOICE