Iedereen die iets doet, wil doen of heeft gedaan met audio heeft te maken gehad met kabels. Netsnoeren, stereo RCA kabeltjes, luidsprekerkabels, digitale kabels en zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Naast een netsnoer is de meest gebruikt de RCA coaxiale kabel en de luidsprekerkabel. Om een bron aan te sluiten en aan de andere kant van de versterker een luidspreker. Dat er verschil zit tussen verschillende merken, daar kunnen veel mensen zich nog iets bij voorstellen, verschillen onderling binnen één merk wordt al lastiger. Daarnaast is er een groep mensen die alle praat over kabels gebakken lucht vindt.
Inakustik is een fabrikant die graag gebruik maakt van lucht voor de isolatie, in ongebakken vorm zodat de kabels niet naar oud frituurvet ruiken. Eén van hun vele lijnen is de Reference Micro Air, welke gerekend mag worden tot het betaalbare middensegment. Van de importeur kregen wij beide interlinks en alle drie de luidsprekerkabels uit de reeks te beschikking om uitgebreid mee te gaan spelen. In basis steeds een zelfde soort kabel waarbij de onderlinge opbouw in aders en dikte varieert. Voor de opbouw speelt lucht als isolator een belangrijke rol.
Inakustik Reference Micro Air
Elke Reference Micro Air kabel, dik of dun, wordt met de hand bij Inakustik in Duitsland gemaakt en afgewerkt. Dat maken bestaat zowel uit het tot draad trekken van koper, als het isoleren van de aders, het samenvoegen en het afwerken. Inakustik is één van de zeer weinige fabrieken die voor de hogere series zijn koperdraad zelf trekt en dat niet inkoopt of laat isoleren bij derden. De Reference Micro Air wordt vanwege zijn opbouw niet geleverd op spoelen aan de winkelier, uitsluitend in afgewerkte vorm. Voor de interlinks zijn dat RCA of XLR pluggen van Inakustik, voor de luidsprekerkabels worden het spades, BFA bananen of een voordeliger Easy-plug.
De Reference Micro Air is een afgeleide van de top van Inakustik genaamd Air Helix, dikke, soepele kabels met heel veel lucht rond de aders. Kostbaar maar erg hoog aangeschreven, een referentie van de schrijver dezes. Reference Micro Air kabels bestaan uit concentrische geleiders die zich door hun vorm volgens een vastgesteld patroon laten bundelen en daarna voorzien worden van een hoogwaardige isolatie van polyethyleen.
Over de eerste isolatie gaat een tweede, gevlochten isolatie die grotendeels bestaat uit lucht. Zou dat ook een dichte isolatie zijn dan gaat de capaciteit van de kabel sterk omhoog. Lucht als isolator heeft de eigenschap de capaciteit zo laag als mogelijk te houden. De zo gevormde aders worden gevlochten voor een plus en een min draad. Elke ader heeft een oppervlakte van 2,62mm2. De LS-104 Micro Air luidsprekerkabel bestaat uit twee aders, de LS-204 Micro Air uit vier en de LS-204 XL Micro Air uit zes aders, 3x een plus en 3x een min.
Het zal niemand verbazen dat hoe meer aders gebruikt zijn, des te lager de weerstand wordt. Tevens zakt de inductie van de kabels als ze opgebouwd worden uit meerdere strengen. Standaardlengte van de speakerkabels is 2 x 3 meter. De LS-204 Micro Air is tegen meerprijs leverbaar voor single wire of bi-wire aansluiting.
Reference Micro Air interlinks verschillen niet veel van de luidsprekerkabels. Zelfde koperen aders, alleen dunner, zelfde PE isolatie, zelfde vlechtwerk per ader. Eén ader wordt voor de NF-104 Micro Air gebruikt, met een dubbele afscherming die als aardedraad werkt. Over de afscherming gaat een uit PE gevlochten mantel. De NF-104 Micro Air krijgt een Inakustik RCA of XLR plug die niet wordt gesoldeerd maar vastgeknepen. Dat zorgt voor een betere overgang van geleider naar plug, met minder weerstand, en voorkomt het gebruik van een ‘vreemd’ metaal genaamd soldeer. De pluggen zijn gemaakt van tellurium-koper met een rhodium coating over de contacten. De NF-204 Micro Air heeft een symmetrische opbouw met twee geleiders die samen signaal en aarde vormen. Over het Air-vlechtwerk gaat een dubbele afscherming en daaroverheen een uit PE gevlochten mantel. De afscherming ligt niet aan aarde. Net als bij de luidsprekerkabels wordt lucht gebruikt om de capaciteit van de interlinks zo laag als mogelijk te houden. Standaard lengtes zijn 0,75 -1 - 1,5 meter.
TestopstellingÂ
Elke testopstelling heeft zijn eigen klank en eigenschappen. Met kabels is daarom reviewen extra lastig, want wat een kabel in de ene set doet kan afwijken van hoe hij elders gaat presteren. Toch maar weer een nijvere poging om te beschrijven wat de kabels laten horen en hoe ze onderling verschillen of overeenkomen. Aan het begin van de keten staat een Auralic streamer die digitaal is verbonden met enerzijds een Metrum Acoustics Adagio DAC met volumeregeling en anderzijds met een Exposure XM 7 DAC/voorversterker. De Metrum koppelt aan een EAR/Yoshino 8L6 buizenversterker, werkend als eindtrap. De Exposure ziet een Naim NAP 100 eindversterker. In beide gevallen zijn de luidsprekers Falcon Acoustics LS3/5a Gold Badge modellen. Zo hoop ik vast te kunnen stellen of de duurdere kabels beter presteren, tevens vast te stellen of bijvoorbeeld de NF-204 interlink tussen een Exposure en NAP 100 wel zin heeft. Dat wordt dus veel luisteren in twee opstellingen. Aan de slag!
Eerste opstellingÂ
Laten we beginnen met de Exposure-Naim combinatie, waarop aangesloten Inakustik NF-104 interlink en LS-104 luidsprekerkabels. Een heel prettige combinatie. Er is veel positiefs te melden, zoals het loskomen van de muziek van de weergevers, een aangename klankkleur, beetje aan de warme kant, een behoorlijk goed stereobeeld al wordt het niet breder dan de opstelling van de luidsprekers.
Niet al te veel diepte, dat kun je misschien ook niet verwachten van een negen jaar oude Naim NAP 100, maar de versterker wegdoen is zeker nog niet aan de orde. De kabels presteren in deze opstelling neutraal, geen overmatige bas, geen randen aan de hoge tonen, niet met pop, niet met klassiek of jazz. Viool heeft zijn kenmerkende klank. Kortom weinig op aan te merken dus dat gaan we ook niet doen.
Kip en ei, eerst de interlink vervangen of eerst naar de volgende luidsprekerkabel? Ik kies voor de kabel, daar verwacht ik de meeste winst. LS-204 is nu aangesloten. Tweemaal zoveel koper, een lagere capaciteit, inductie en weerstand. Dat doet verrassend veel. Stemmen zijn groter, het hele stereobeeld is een stuk groter, met opvallend het verschil in hoogte van dat beeld. De licht aangezette warmte in de klank is weg, daarvoor in de plaats is de weergave krachtiger. De meerprijs t.o.v. de LS-104 is meer dan de moeite waard als uw systeem in staat is de verschillen hoorbaar te maken. Het klassieke werk heeft nu diepte gekregen, lijkt sneller te spelen al kan dat niet, de extra aanzet komt het orkest zeker ten goede. Ik zit een beetje verbaasd te luisteren, deze opstelling wordt normaliter gebruikt voor achtergrond muziek. Kan dus veel meer zo blijkt. Fijn dat stemmen nu op de juiste hoogte geraken en dat de muziek breder in de ruimte staat.
Een stapje verder in het proces, van NF-104 interlinks naar NF-204. Muziek komt wat verder naar voren en meer op de luisteraar af, heeft ook extra rust gekregen en speelt ‘volwassener’ dan daarnet. De verschillen tussen de interlinks zijn minder opvallend en niet zo groot als tussen de LS-104 en de LS-204, het gaat om subtieler veranderingen. Stemmen zijn nu wat kleiner, hetgeen meer menselijk is, de ruimtelijke weergave om de stemmen heen is in drie richtingen gegroeid en verder losgeraakt van de weergevers. De synergie en overeenkomsten tussen de verschillende kabels bevallen erg goed, met een betere (= duurdere kabel) zitten de verschillen is een steeds groter stereobeeld, verder uitdiepen van details en kracht in de weergave. Niet in een andere klank waarbij te denken valt aan extra bas of aangezet hoog. Dat mag je verwachten met steeds een zelfde soort opbouw, maar zeker weet je dat nooit. Nog even terug naar de LS-104 luidsprekerkabel waarbij de interlink de NF-204 blijft. Daarmee gaan we niet terug naar af, de invloed van de betere interlink blijft overeind. Wel is dat smallere stereobeeld terug en gaan we opnieuw richting eenvoudiger.
Maatje XLÂ
Via de LS-204 gaan we zo meteen naar de LS-204 XL Micro Air. De NF-204 laten we mooi op zijn plaats zitten, immers we weten al dat die dat mooie zetje extra geeft met een betere luidsprekerkabel. Met de LS-204 nog even tussen versterker en weergever herken ik gelijk de fijne eigenschappen van die kabel. Vervolgens wisselen we naar de LS-204 XL Micro Air, dat is inderdaad een extra large uitvoering van de LS-204. De XL is lastiger te buigen en weg te werken, maar wat een stap voorwaarts weer. De vraag die ogenblikkelijk opkomt: een luidsprekerkabel van bijna duizend Euro toepassen aan een versterker die destijds voor €900,- te koop was? Heeft dat wel nut? Voor mij wel, de kleine maar dappere NAP 100 wordt met betere kabels steeds meer een onhoorbaar doorgeefluik voor muziek. De Exposure XM 7 DAC/voorversterker kan meer laten zien waartoe hij in staat is. Elke keer is een stap gezet en de LS-204 XL zet de puntjes op de i en zorgt voor een bijzonder goede weergave met dit systeem. Samen met zijn nog aangesloten zusje NF-204.
De conclusie met Exposure-Naim is voor mij duidelijk. Zijn de LS-104 en NF-104 fijne producten in een dergelijke opstelling, er zijn stappen te zetten. Mijn voorkeur zou zijn als eerste de LS-104 te veranderen in een LS-204, dat geeft de meeste winst. Meer dan een NF-104 vervangen door een NF-204.
Voor de stap extra bovenop de LS-204 is de NF-204 een vette aanbeveling. De samenwerking tussen interlink en luidsprekerkabel is duidelijk hoorbaar. Weergave stijgt op alle niveaus: detail, stereobeeld, kracht en overtuiging. Wie het aandurft om naar een nog duurdere LS-204 XL te gaan, zal mogelijk net als ik ontdekken dat zelfs met een relatief goedkope (eind)versterker een mooie kabel loont. Zelf uitproberen is eigenlijk een must om de investering op de juiste plaats te doen.
Tweede opstellingÂ
De volgende opstelling is met een Metrum DAC en een EAR/Yoshino buizenversterker, een set die veel hoger in de boom klimt dan Exposure/Naim. In alle opzichten, vooral in prijs een veelvoud kost van Exposure/Naim. Dus zult u het niet gek vinden als ik gelijk begin met de NF-204 als interlink en de LS-204 voor de luidsprekers. De voordeliger NF-104 en LS-104 zijn in mijn oren niet langer passend op dit niveau. Ter informatie, normaliter speel ik hier met Inakustik NF-2404 en LS-2404 Air Helix kabels.
Als alles goed is aangesloten en de buizenversterker is opgewarmd, dan kan het feest beginnen en komen weer dezelfde tracks door de streamer. Eerste constatering is dat de Reference Micro Air niet alle capaciteiten heeft van Air Helix kabels van hetzelfde merk. Wel is er een familie overeenkomst, de kabels proberen zoveel mogelijk om vooral niet in de weg te zitten. Dat heeft mijn voorkeur, hoe neutraler de kabel, des te beter en des te meer kan ik genieten van mijn muziek en van mijn investering in elektronica. Met de NF-204 en de LS-204 krijg ik een behoorlijk stereobeeld voorgeschoteld. Ruim in drie dimensies. Net als eerder zonder extra aanzet in de lage of de hoge tonen, met een open middengebied. Muziek staat nu wat verder weg, dat klopt met eerdere bevindingen met Metrum/EAR. Prettig naar mijn idee, ik zit toch al vrij dicht op de weergevers.
De LS-204 XL is nog meer op zijn plaats in deze set, die bovendien de verschillen tussen de LS-204 en de LS-204 XL weet uit te vergroten. Kernwoord is hier ‘overtuiging’, kracht en souplesse, rustiger, ruimer, intenser. Zonder een andere klank aan te brengen in het systeem.
In een prijsklasse voor de elektronica als deze doet u zichzelf te kort als u niet de XL kiest. De geringe meerprijs is deze dikkere kabel ruimschoots waard. Misschien niet voor iedereen zo duidelijk hoorbaar, wie zijn systeem door en door kent zal zeker gecharmeerd zijn van de upgrade.
Degelijk Duits handwerk
Luisteren naar de eigenschappen en de verschillen van en tussen kabels is niet mijn favoriete hobby, waarbij het nog lastiger is als kabels erg verschillen qua klank. Wat is dan de waarheid? Met de vijf Inakustik Reference Micro Air kabels zijn de onderlinge klankverschillen minimaal te noemen. Inakustik streeft naar 100 procent neutraliteit en weet dat bijna volledig te bereiken in de topserie van de fabrikant. De Reference Micro Air zit daar een heel eind onder voor wat betreft de prijskaartjes. Toch heeft Inakustik de filosofie weten te handhaven: neutraliteit boven alles.
Klimmend in de Reference lijn met de luidsprekerkabels, van de LS-104 via de LS-204 en vervolgens de LS-204 XL Micro Air, krijg je steeds meer informatie uit de luidsprekers, raakt de muziek verder los van de weergever, neemt de overtuiging en de kracht in de weergave toe. Hetzelfde is het geval met de interlinks, de NF-104 en de NF-204. Van goed naar beter. De opbouw van de kabels straalt Duitse degelijkheid uit, afwerking is perfect. Met de hand gemaakt in Duitsland, van voor tot achter, van ruw koper tot eindproduct. Tegen een schappelijke prijs ten opzichte van de concurrentie.
In kwaliteit een fijn product om mee te werken, omdat je vanaf de basis LS-104 en NF-104 al goed scoort, daarna door kunt groeien als de omringende apparatuur ook in een hoger segment zit. Inakustik weet wat het doet, meet wat het doet, hoort wat het doet. Daar profiteert u als consument van. Inakustik Reference Micro Air is zeker geen gebakken lucht, het is een no nonsense product dat ik met een gerust hart durf aan te bevelen voor sets van pakweg 1.000 euro tot 10.000 euro of nog een beetje daarboven.
Inakustik Reference Micro Air (juni 2023)Â
NF-104 Micro Air - 2x 1m RCA: 329 euroÂ
NF-204 Micro Air - 2x 1m RCA: 419 euro
LS-104 Micro Air BFA Banana - Single>Single 2x3m: 595 euroÂ
LS-204 Micro Air BFA Banana - Single>Single 2x3m: 795 euro
LS-204 Micro Air XL BFA Banana - Single>Single 2x3m: 995 euro
www.livetaudio.nl | beoordeling 4.5 / 5