HI-VISITAxxess

HiVisit Audio Group Denmark op DAE: Vier ijzersterke merken uit Denemarken

In kamers 45 en 46 kon je op het Dutch Audio Event de merken van de Audio Group Denmark ontdekken. Gastheer (en distributeur) Ohm Audio uit Groningen pakte het slim aan. In één ruimte stonden vooral de toegankelijke producten van Axxess in de schijnwerper, terwijl bezoekers in kamer nummer twee konden proeven van de high-end prestaties van Børresen en Aavik en Ansuz.

Opvallend: Ohm Audio koos voor opstellingen die het eenvoudig hielden. Geen berg apparatuur, maar wel compacte systemen uit de high-end. 

Audio Group Denmark

Audio Group Denmark is natuurlijk geen onbekende. Zo is het afgelopen jaar heel zichtbaar geweest op internationale shows, wat de indruk versterkt dat het bedrijf een felle opmars kent. Onder meer op de Audio Video Show in Warschau waren de vier merken van dit audiobedrijf heel prominent aanwezig, met een knap aangeklede stand waarin natuur en bossen centraal staan. Dezelfde achtergronden werden ook op het Dutch Audio Event bovengehaald. Heel toepasselijk, want het beeld van licht dat door een bladerdek schijnt of een blik uit de hoogte op de branding van de zee passen heel goed bij de luchtige, detailrijke weergave waar het Deense bedrijf mee uitpakt.

Achter Audio Group Denmark gaan Lars Kristensen en Michael Børresen schuil. De ene is opgegroeid met hifi in het bloed, dankzij een vader die eigenaar was een high-end audiozaak. Kristensen was meer dan twintig jaar aan de slag bij kabelboer Nordost, maar daarvoor was hij al in contact gekomen met Børresen – toen nog een ingenieursstudent. Spoel vooruit naar 2003 en het duo besluit samen Raidho op te richten, een luidsprekermerk dat heel snel een enorme reputatie ontwikkelde. In 2017 verlieten ze dat huis om een nieuw onderkomen te bouwen voor Ansuz en Aavik Acoustics. Al gauw kwam er een derde merk bij, Børresen Acoustics, om de eigen luidsprekerdesigns om te zetten naar concrete producten. Boven de drie merken kwam de Audio Group Denmark-paraplu, die groot genoeg was om de oprichter van Gryphon, Flemming E. Rasmussen, te verwelkomen. Vorig jaar in april werd dan de vierde poot van de groep voorgesteld: Axxess. Dit merk moet de essentie van de andere drie overbrengen, maar dan in een toegankelijke vorm voor een breder publiek.

Veel compromissen werden daarbij niet gemaakt, zoals op het DAE ook perfect te merken viel. De opstelling met de compacte Axxess Forté 3-versterker en een paar L1-monitors (2.500 euro/paar) speelde bijzonder holografisch, met een fijn gevoel voor detail. De lichte ribbon-tweeter uit kapton speelde daar vast een belangrijke rol in, net als de zeer inert overkomende behuizing uit een materiaal dat AGD omschrijft als een “natuurlijk composiet”. Fraai ziet het er in elk geval uit, en al helemaal op de toegewijde Axxess-stands die licht naar achter hellen. En hoe indrukwekkend de L1 was, dan moesten ook de L3-vloerstaanders aan bod komen.

Net als de monitor heeft deze 125-cm hoge toren een baffle die iets breder is dan de voorkant van de speaker. Het biedt plaats aan een 4,5 inch midrangedriver en twee 4,5-inch woofers met een conus dat uit drie lagen bestaat. De lagen aan de buitenkanten bestaan uit koolstofvezel, met daartussen een honinggraat van aramide. Licht maar stevig, zo moet het zijn. De powerdistributor in deze kamer was van Ansuz en de nieuwe powerdistributor van Axxess. En natuurlijk de Forté 3-versterker, het derde en hoogste model uit de Forté-lijn van alles-in-één-krachtbronnen met streaming ingebouwd. Bekabeling was ook van Axxess deze serie is gebaseerd op de X-lijn van Ansuz.

Zoals altijd bij AGD is het industriële design adembenemend mooi. De nadruk ligt op eenvoud qua bediening, maar alle aandacht van de mensen die kwamen luisteren ging naar die grote display waarom informatie over de afgespeelde muziek tekstueel in dot-matrix-stijl werd getoond. Geweldig om te zien – en een designelement dat je ook bij de high-end Aavik-componenten ziet terugkeren.

Om dat te ontdekken, moest de DAE-bezoeker gewoon even de gang aflopen en bij de volgende kamer binnenduiken. Daar stond een kostbaarder systeem van Aavik en Børresen te spelen. Opnieuw een ‘slanke’ ervaring, met torens die groot maar niet overweldigend overkwamen en een prachtige Aavik U-588 die je even goed een DAC, streamer, voortrap als eindversterker mag noemen. Een minimum aan knoppen en de gegeerde dot-matrix-display trokken ook hier de aandacht, net als de luxueus afgewerkte metalen behuizing.

Een echte blikvanger, maar het was vooral het moment dat ‘Liberty’ van Anette Askvik werd gedemonstreerd dat de adem deed stokken. Dit nummer, dat droevig verwijst naar de aanslag op het Utøya-eiland, is een geliefde audiofiele opname die op de Børresen C3-vloerstaanders helemaal tot z’n recht kwam. De saxofoon op het einde van dit nummer had een geweldig ruimtelijk karakter, een mooi contrast met de voorzichtige sax bij de intro van Bill Withers ‘Ain’t No Sunshine’ in de versie van Tommy Schneider – het was echt genieten toen Schneider z’n virtuoos gitaarspel bovenhaalde. Als het de bedoeling was om het DAE-publiek te overtuigen dat ze eigenlijk live naar een muzikant aan het luisteren waren, dan was die missie geslaagd.

MERK





EDITORS' CHOICE