NIEUWS

De effecten van (ruimtelijke) audio, van stereo naar object-based sound

Gastauteur | 13 mei 2025

We leven in een tijd waarin we mogen genieten van geweldige ontwikkelingen op het gebied van beeld en geluid. Want niet alleen visuele technologieën, maar ook die op het gebied van audio zorgen voor een ervaring die steeds meeslepender wordt. Of je nu geniet van een bloedstollende film, of je op de rand staat van een overwinning tijdens het online gamen. In dit artikel een aantal ontwikkelingen op audiogebied die hieraan hebben bijgedragen.

Externe bijdrage  dit artikel valt buiten de redactionele inhoud van HIFI.NL

Stereo

Stereo(fonie) is niet meer weg te denken, waarbij we geluid binnen krijgen via twee kanalen. Iets dat we als erg prettig ervaren, omdat het de natuurlijke manier van horen is voor de mens. Ieder oor kan namelijk een apart geluidssignaal waarnemen, waardoor er een gevoel van ruimtelijkheid ontstaat. Hoewel we tegenwoordig echter meer dan twee kanalen via audio installaties ontvangen, waardoor we meteen bij de volgende ontwikkeling zijn aangekomen.

Surround sound

Surround sound omvat dus alle audio waarbij meer dan twee kanalen worden gebruikt, en je kunt je het moment misschien nog wel herinneren dat dit voor het eerst werd aangeboden in de bioscoop. Onder andere via het bekende Dolby-Surround Matrix systeem. Inmiddels beschikken we er zelf ook over, denk aan de welbekende subwoofer voor de lagere frequenties.

Surround sound is dus momenteel de norm. Of je nu een film kijkt op de bank of een bezoek brengt aan het online casino. Surround sound draagt bij aan een betere ervaring. Zo krijg je tijdens het online spelen van live roullette echt het gevoel een fysiek casino te zijn binnengewandeld. Dankzij de combinatie met het streamen in real time, word je daadwerkelijk ondergedompeld in de digitale casino ervaring. Maar het kan nog beter, al is deze techniek helaas nog niet beschikbaar voor een casinobezoek.

Object-based sound

Object based geluid is niet hetzelfde als surround sound en juist het tegenovergestelde. In dit geval zijn de geluiden niet afkomstig van een specifieke locatie. Het is een nieuwe technologie, zoals toegepast in het Dolby Atmos systeem. Een goed voorbeeld om dit te vidualiseren is een helikopter die over je heen vliegt, waarbij (net zoals in het echte leven) het geluid zich verplaatst door de ruimte. Momenteel kunnen er 128 audiotracks worden ondersteund met Dolby Atmos en het is iets waar je overigens thuis al van kunt genieten.

Ruimtelijke audio

Een andere nieuwe technologie, die aansluit op het eerdere object based geluid, is ruimtelijke audio (ook wel spatial audio genoemd). Deze techniek wordt toegepast door Apple en maakt gebruik van een algoritme om het 3D effect van ruimtelijke audio na te bootsen. Hierbij gaat het tevens om audio waaraan een extra “verticale dimensie” is toegevoegd en dit is daarnaast mogelijk via specifieke koptelefoons.

Je kunt dan via jouw koptelefoon kiezen uit diverse “soorten audio”, waarna de audio op een andere manier wordt gebracht. Denk aan het geluid van een racewagen achter je terwijl je zelf een racespel speelt, voor nog meer spanning. Of muziek dat van voren lijkt te komen, als je naar een concert luistert.


EDITORS' CHOICE