Toevalligheden: Atrium Agito
(Dit artikel is geschreven door HiFi.nl-auteur Ted Joos en gastauteur Raymond van der Zee)
Het leven hangt soms af van met elkaar verbonden toevalligheden en zo ook in dit geval...
Zo kwam het dat ik niet alleen de speaker Agito van het Nederlandse merk ATRIUM zou testen, maar ook achtergrondinformatie verkreeg over de filosofie van de ontwerper.
Bovendien deed zich een uitstekende gelegenheid voor om de Agito met een bijpassende speaker van het Duitse merk LUA te vergelijken, namelijk de 1.3 Con Brio DIVA.
Het begon allemaal op een warme zomeravond, tijdens de BBQ van Hifi.nl. Het werd een lange avond en een sanitaire stop werd noodzakelijk. Onderweg naar het toilet viel mijn oog ‘toevallig’ in de gang op twee grote kartonnen dozen, niet voorzien van enige belettering over de informatie van de inhoud. Toch legde ik automatisch de link naar de mogelijke aanwezigheid van luidsprekers. Al snel werd mij bevestigend toegesproken dat het inderdaad luidsprekers betreft...
Na openen van een doos viel mijn oog direct op de opvallende witte geïnverteerde dome tweeter. Dit moest een Thiel tweeter zijn.
(Kort intermezzo:
In 1994 ontwierp voormalig Backes & Muller Production Engineer, Bernhard Thiel, de ceramische inverted dome. Deze tweeters hebben een hoge interne demping, wat overigens erg ongebruikelijk is voor een dergelijk hard materiaal. Het stijfheid/gewicht ratio van dit materiaal is ongeevenaard, m.u.v. diamant, wat noodzakelijk is voor een accurate impulsresponsie. Het productie proces van de ceramische luidsprekers is traag en kostbaar. We komen deze units dan ook alleen tegen in de Ultra High-End.)
Na de luidspreker volledig van de kartonnen doos ontdaan te hebben werd per direct duidelijk, dat op de midden/ laag unit ook niet bespaard was. Ik zag een unit uit huize Scan Speak. Wereldwijd toegepast door de betere luidsprekerfabrikanten.
De behuizing zag er wat ongewoon uit; deze is vrij laag en heeft een schuin speaker front. Het geheel is netjes afgewerkt met echt hout fineer. Het naamplaatje vermeldt ATRIUM, waar ik zelf overigens nog niet eerder van gehoord had. De maker zou zich huisvesten in St. Willebrord en had een set aan Hifi.nl ter beschikking gesteld voor beoordeling. Meer informatie was niet beschikbaar...
Hmmm wel een beetje geheimzinnig... Inmiddels was ik erg geïnteresseerd geraakt en al snel werd duidelijk dat ik de gelukkige zou zijn voor de eerste luisterbeoordeling. Zo gezegd, zo gedaan...
Vermoeden bevestigd
Na een dag later de speakers aangelsoten te hebben, wordt eerdere mijn vermoeden bevestigd. Ik word direct gepakt door het sprankelende hoog en de hoge mate van muzikaliteit die de speaker produceert. Na het uitgebreid beluisteren van meerdere opnamen blijft dit vermoeden bevestigd. Het gaat hier om een eerlijke directe speaker, waarbij plaatsing en dieptebeeld erg fraai wordt neergezet.
Om een en ander zeker te stellen betrek ik een collega bij de luistersessies. Het betreft hier geen collega van Hifi.nl, maar een collega van mijn ‘echte’ werk. Zijn naam is Raymond van der Zee, werkzaam op de afdeling electro en deskundig op het programmeren van de PLC’s, die gebruikt worden voor de besturing van de installaties die wij leveren. In zijn vrije tijd is hij veel bezig met muziek, zowel met de weergave als met de opname. Opname akoestiek is dan ook erg belangrijk voor hem en hij verkiest een natuurgetrouwe opname boven een opname waarbij gebruik is gemaakt van vervormingmethoden om een bepaalde sfeer mee te geven. Wat we bijna altijd zien bij pop en rock opnamen. Hij leek me dan ook de aangewezen persoon ter ondersteuning van de luistersessies.
Raymonds installatie bestaat uit:
- Marantz PM-14 versterker + CD-17 mk II CD-speler
- Linn Axis draaitafel + Akito arm incl. Ortofon MC-20-super II element
- Teac X-2000M tapedeck + Neumann KM 130 microfoons
- LUA 1.3 Con Brio Diva luidsprekerboxen
Ook Raymond blijkt zeer enthousiast over de ATRIUMS en hij bevestigt mijn eerdere bevindingen. Het enige minpuntje blijkt het gebrek aan controle van het diepere laag. Nou hoeft dit niet direct aan de speakers te liggen en kan wellicht ook veroorzaakt worden door de opstelling of mijn eindversterker (NAD-218). Na enig experimenteren met de plaatsing van de speakers en ook bij grotere afstanden tot de zij- en achterwanden, blijft het diepste laag rommelig. Dit verandert ook niet als we de luisterafstand t.o.v. de speakers vergroten.
Om het zekere voor het onzekere te nemen, wordt besloten de luidsprekers ook door een andere versterker te voeden. We hebben geluk, want een TACT Millennium digitale versterker kan enige dagen tot onze beschikking staan. Dit blijkt met name succes te hebben voor de weergave van de lagere tonen, die nu wel heel mooi droog en strak blijven.
De Agito blijkt een echte alleskunner te zijn. Zowel rock, jazz, pop en klassiek worden erg natuurgetrouw neergezet, waarbij de kwaliteit van de opname wel van essentieel belang blijkt te zijn. De weergave is zeer natuurgetrouw en eerlijk, waardoor dan ook de mindere kwaliteitsopnamen direct door de mand vallen.
Tijdens de inleiding sprak ik al over toevalligheden. De laatste avond voordat we een bezoek gaan brengen aan ATRIUM, staan Raymond en ik bij de afsluiting van de avond, nog wat na te praten in het deurgat. Ik informeer Raymond nog over de aanwezigheid van de ATRIUM website. Raymond vertelt ook nog dat hij enige jaren terug in contact was gekomen met een Nederlander, woonachtig te Oosterhout, die ook bezig was zijn eigen luidsprekers te ontwikkelen. Het zou gaan om een zeer eigenzinnige en ook wat eigenwijze jongeman met een geheel eigen visie over hoe een luidspreker ontworpen dient te zijn. Na samen de beurs te hebben bezocht is het contact verwaterd.
We sluiten de nacht af en Raymond vertrekt richting zijn huis. Een half uur later gaat de telefoon, het is Raymond: “Jaja!!! Dit is niet te geloven... Ik dacht, laat ik nog even voor het slapen gaan de website bezoeken, en wat treft mijn verbazing, dit ìs die jongen waar ik een aantal jaren geleden een beurs mee heb bezocht!”
Het cirkeltje is rond...