(noot van de redactie: het fotomateriaal bij deze recensie is op locatie geschoten door Jiri Buller/HiFi.nl)
Hobo Hifi heeft in het verleden vaker blijk gegeven van een scherp inkoopbeleid gepaard aan verkooppersoneel met goede oren. Ik kan mij meerdere specials herinneren die als Hobo Special Edition op de markt kwamen. Hobo Hifi is in die zin afwijkend van veel collega’s dat men het voordeel van inkoop van grote partijen, met het bijbehorende voordeel op de inkoopprijs, niet omzet in geld maar in een verbeterd product.
Net wat meer getuned, net wat betere componenten, betere interne bekabeling of een filter waarin meer aandacht besteed is aan spoelen en vooral aan condensatoren die in de signaalweg zijn opgenomen. Waardoor de klant als eindresultaat meer waarde voor het hetzelfde geld krijgt. De fabrikant er niet op achteruitgaat omdat hij een grotere hoeveelheid kan produceren en Hobo Hifi noch voordeel noch nadeel heeft in de prijs. Maar wel een voorsprong heeft op zijn medewinkeliers omdat hij de muziekliefhebber over de streep trekt. Die zich op zijn beurt gelukkig kan prijzen met zijn Special Edition.
De Dali Ikon 2 is uitgebreid beschreven op de site van Hifi.nl in een zeer lovende recensie. Toch nog even kort hoe de monitor luidspreker is opgebouwd en wat de specifieke technische gegevens zijn. De Ikon 2 die voor mij staat heeft als buitenmaten 44 x 19 x 30 centimeter. Hij weegt 9 kilo en is uitgevoerd in zwart fineer. De kast is gemaakt uit 18 mm MDF plaatmateriaal, waarbij de units zijn geschroefd in een laminaat front met grijze kunststof. Op de achterzijde zit een bi-wire terminal. Het ontwerp van de units is van Dali zelf en heeft specifieke Dali trekjes. De woofer is een 6,5 inch type met een door houtvezel versterkte papier conus. Achter de conus een lange slag spreekspoel, bewegend in een krachtig magnetisch veld. De lange slag wordt benut om op huiskamer niveau de vervorming laag te houden. De tweeter die vanaf 3 kHz de weergave overneemt bestaat uit een 28 mm dome die tot ongeveer 14 kHz weergeeft en een bandtweeter die vanaf die frequentie overneemt.
De bandtweeter gaat eigenlijk al bij een veel lagere frequentie dan 14 kHz zachtjes aan de slag, omdat het filter heel flauw afvalt. Dali maakt de keuze dome/ribbon omdat volgens hun technici: “een dome van 28 mm nodig is om laag genoeg te kunnen filteren en goed aan te sluiten bij het middengebied, terwijl een hoge belastbaarheid gewaarborgd is. Een 28 mm dome heeft echter te weinig spreiding bij hoge frequenties en daarom de combinatie met een tere ribbon, die veel minder belastbaar is en pas vanaf een hoge scheidingsfrequentie optimaal presteert”. De Ikon 2 is een basreflex systeem met een poort aan de achterzijde. Bedoeld om op stands weg van een zijmuur en op enige afstand van de achterwand geplaatst te worden. Het opgegeven frequentie bereik is 42 Hz tot 30 kHz binnen +/- 3 dB. De gevoeligheid ligt rond 88 dB voor 1 Watt bij een nominale impedantie van 8 Ohm. Geen zware belasting voor een versterker. Wat verstandig is gezien de verwachte randapparatuur bij een Ikon.
De Ikon 6 is een 2,5 weg systeem. Dat wil zeggen dat de beide woofers deels parallel werken en deels een eigen taak hebben. Tot 800 Hz gaat het gelijk op, daarboven doet slechts één woofer het werk en valt de ander langzaam af. De scheiding naar de tweeter ligt iets hoger op 3,2 kHz dan bij de Ikon 2. Veel overeenkomsten bestaan tussen de luidsprekers. Zo is de 6,5” basunit gelijk aan die in de Ikon 2 en is ook de tweeter gelijk. Aansluitingen, front en kastmateriaal zijn identiek. Verschillen uiteraard in de maat 100 x 19 x 33 centimeter, in belastbaarheid en rendement (91 dB voor 1 Watt aan 6 Ohm) doorlopen in het laag tot 37 Hz op het -3 dB punt. De basreflexpoort zit aan de voorkant zodat de speaker in theorie dichter bij de muur mag staan. Beide luidsprekers zijn uitgevoerd met een zilverkleurig logo op de voorkant, waar de standaard versie een zwart plastic plaatje heeft zitten. Andere uiterlijke verschillen (behalve de fineer kleur) zijn er niet tussen de standaard en de Hobo Hifi Special Edition.
Afgezet tegen elkaar, monitor versus vloerstaander, is het een kwestie van smaak of toepassing wat de voorkeur van de klant heeft. De vloerstaander vraagt niet om stands, geeft meer laag en oogt massief. De monitor is akoestisch wat makkelijker plaatsbaar omdat het laag niet zo ver doorloopt, oogt kleiner en vaak klinkt een monitor wat “losser en vrijer”. Nadeel van een monitor is dat er stands onder moeten en je eerder geneigd bent een subwoofer aan te schaffen om het laag aan te vullen, wat overigens met een echte subwoofer subliem gaat. Er is geen kwaliteit verschil tussen de monitor of de vloerstaander. Het ene ontwerp is niet beter dan het andere, het is alleen “anders”.