Review: Audio-Technica AT-LP5 platenspeler

De markt voor platenspelers is in het afgelopen decennium opnieuw overspoeld met vele betaalbare draaitafels van fabrikanten die graag een graantje mee willen pikken van de hernieuwde opleving van het medium vinyl. Hoewel concurrentie vaak goed is voor de prijs die een consument neertelt voor een product, vallen veel platenspelers al snel door de mand vanwege inferieure onderdelen of een dito weergave. Audio-Technica is niet van gisteren en richt zich met de AT-LP5 platenspeler op die dichtbevolkte onderkant van de markt. Een opmerkelijk product binnen de prijsklasse, zo bleek…

Het merk Audio-Technica is al lang geen nieuwkomer meer op de analoge markt. Sterker nog, het in 1962 door Hideo Matsushita in Japan opgerichte bedrijf vervaardigt al sinds het eind van de jaren zestig diverse audioproducten, waaronder elementen en armen voor platenspelers. Sinds enkele jaren concentreert het merk zich ook weer op de platenspelermarkt voor consumenten en DJ’s. Het merk heeft voor veel van haar draaitafels gebruik gemaakt van het ooit door Technics bedachte direct drive aandrijfsysteem. De AT-LP5 platenspeler is ook voorzien van een dergelijke aandrijving.

Om met een platenspeler op te kunnen vallen in een overvolle markt, moet je als fabrikant wel met iets bijzonders weten te komen. De ontwerpers van Audio-Technica lijken voor het ontwerp van de AT-LP5 in ieder geval goed naar hun zeer succesvolle AT-LP120USB te hebben gekeken. Wie beide spelers met elkaar vergelijkt, merkt op dat de basis voor het technische ontwerp van beide spelers in de basis niet zo heel verschillend is. Maar waar de laatstgenoemde speler zich vooral richt op een jonger publiek met een voorliefde voor DJ-eigenschappen, is de AT-LP5 het toonbeeld van op de muziekliefhebber gerichte platenspeler.

Lastig prijspunt

De Audio-Technica AT-LP5 begeeft zich zoals gezegd in een volle markt, waarbij de consument met een niet al te groot budget enorm veel keuzemogelijkheden heeft. Met een prijskaart die onder 500 euro ligt moet de matzwarte speler het opnemen tegen populaire spelers van Rega (de RP1 en al haar klonen), Pro-Ject (met name de Debut Carbon- en de RPM 1-serie), Thorens en Teac. Dat mag een geduchte concurrentie heten en dit prijspunt is door de vele keus nogal lastig voor fabrikanten. Want hoe onderscheid je jezelf, zodat de consument je weet te vinden?

Bij Audio-Technica ligt het antwoord op die vraag allereerst in de directe aandrijving van het draaiplateau. Niet alleen garandeert dit een snelle start, maar biedt het direct drive aandrijfprincipe ook klankmatige voordelen in de zin van ervaren timing en ritmiek. Op papier althans, want minder goed ontworpen direct aangedreven platenspelers zorgen voor ongewenst hoge rumblewaarden of zelfs een hoorbaar motorgeluid dat via het draaiplateau en het vinyl wordt overgebracht op de naald. Audio-Technica koos er bij de AT-LP5 voor om de speler, de gelijkspanning motor en het gegoten aluminium draaiplateau zodanig te voorzien van dempende materialen, dat er van ongewenste invloeden zo min mogelijk sprake is.

De speler voelt dan ook stevig aan en legt met ruim 10 kilo ook genoeg gewicht in de spreekwoordelijke schaal om serieus op de muziekliefhebber over te komen. En nu ik het daar toch over heb, niet alleen het gewicht van de AT-LP5 doet hem boven het maaiveld uitsteken. De platenspeler voelt namelijk in zijn geheel erg degelijk aan, wat een verademing is ten opzichte van sommige andere spelers in de markt. De constructie is zelfs vrij robuust te noemen. Degelijke tulpstekkeruitgangen achterop, waar ook een IEC netspanningsingang en een echte aan-uitknop te vinden is. Het draaiplateau is eenvoudig over de spindle te plaatsen, waarna een rubbercomposiet mat het vinyl scheidt van het aluminium. Middels een stevige draaiknop kan de gebruiker kiezen voor 33 1/3 of 45 toeren. Zet je de schakelaar in het midden, dan zorgt een elektronisch remsysteem ervoor dat het draaiplateau direct stopt. De motor zelf hoor je niet lopen.

Audio-Technica voerde de AT-LP5 uit met een 24,7 centimeter lange J-vormige toonarm die niet alleen knipoogt naar de zeventiger jaren-modellen van hetzelfde merk, maar ook een betere fouthoekcorrectie dient. Vrij uniek in deze prijsklasse is het toepassen van een losse AT-HS10 headshell met schroefbare bajonetsluiting (ook wel bekend als SME-sluiting), waarin een speciaal voor deze speler aangepaste AT95Ex MM-element gemonteerd is. Dit populaire element is voorzien van een elliptisch geslepen naaldvorm en levert een spanning van 4 mV (aan 1 Hz, 5m/sec). De gimbal toonarm is voorzien van eenvoudig instelbare dwarsdrukcompensatie en een hydraulisch gedempte armlift.

Meerkeuzevrijheid

De Audio-Technica AT-LP5 platenspeler is zeer eenvoudig in te stellen door de consument. Zoals met zoveel draaitafels in deze klasse het geval is, kan de gebruiker de speler direct in gebruik nemen en de aanbevolen naaldkracht van 2 gram vinden door de arm inclusief headshell (zonder naaldbeschermingskapje!) te laten balanceren door aan het contragewicht te draaien. Daarna de voorste ring op de 0-stand zetten en draaien totdat het cijfer 2 bovenaan staat. Omdat Audio-Technica zowel het element als de arm heeft geproduceerd, mag je gerust aannemen dat die 2 gram ook voor een ideale aftasting en goed spoorgedrag zal leiden.

Dat het ontwerp goed in elkaar steekt, bleek wel uit het nameten van de op bovenstaande wijze ingestelde naaldkracht met een daarvoor bestemde weegschaal. Handmatig afstellen scheelde slechts 0,05 gram van de meetresultaten van de weegschaal, wat zeer precies mag heten. Ook was het element perfect in de headshell gemonteerd, iets dat ook niet altijd een gegeven is bij complete platenspelers in deze prijsklasse.

Audio-Technica biedt de gebruiker van de AT-LP5 meerkeuzevrijheid, want er zit een uitschakelbare phono voorversterker in de speler. Wie geen versterker met een ingebouwde of een losse externe phonotrap bezit, zet de schakelaar achterop de speler op ‘Line’, waardoor de RIAA-curve voorversterking intern wordt toegepast en elke ingang van een versterker gebruikt kan worden. Naast deze schakelaar bevindt zich ook een USB-uitgang, zodat de gebruiker zijn vinyl digitaal naar een PC kan overbrengen voor bewerking en opslag. Audio-Technica levert zelfs de bekende Audacity software mee (hoewel niet de nieuwste versie, maar die is zo online te vinden).