Review Cary Audio DMS-700 netwerkspeler: Ladder DAC suprematie anno 2022

• Goed werkende app
  • Uitgebreide afstandsbediening
  • Informatieve display
  • Roon ready

• Cosmetisch goed afgewerkt, maar geen beauty (smaakkwestie)
  • Kan geen andere punten bedenken

Bent u op jacht naar een netwerkspeler? Dan is Cary Audio misschien niet de eerste naam die in gedachten springt. Ten onrechte, zo blijkt straks. Cary Audio maakt zeer hoogwaardige spelers additioneel aan hun andere activiteiten. Zelf ken ik de naam Cary Audio het meeste van versterkers voor stereoweergave, met name van de buizenversterkers. Daarnaast maakt het 100 procent Amerikaanse bedrijf uit North Carolina transistorversterkers, home cinema apparatuur, DAC’s, hoofdtelefoon- en phono-versterkers. Van de netwerkspelers is de meest uitgebreide, de Cary Audio DMS-700, afgeleverd voor een uitgebreide review.

Het enigszins Spartaanse uiterlijk met alle opgedrukte logo’s doet misschien niet vermoeden welke schoonheid aan techniek is gebruikt. Cary Audio besteedt zijn geld duidelijk liever aan elektronica dan aan gefreesde behuizingen uit een blok aluminium. De uitgebreide mogelijkheden en de weergave kwaliteiten doen niet verlangen naar mee opsmuk, wel naar meer en meer muziek.

Cary Audio DMS-700 met ladder DAC

Het digitale hart van de DMS-700 wordt gevormd door een AKM AK4499EQ digitaal naar analoog omzetter. Zonder het belang van de andere elektronica om de DAC chip heen te vergeten, is de AK4499EQ duidelijk een beslissende factor in de weergavekwaliteit vanwege zijn interne architectuur. De AK4499EQ heeft een reeks van weerstanden aan boord en maakt hem daarmee een ladder DAC.

Ladder DAC’s beginnen de wereld op de 1-bit DAC’s te heroveren, ze zijn kostbaar maar spelen veelal een stuk muzikaler dan andere oplossingen. Ladder DAC’s vielen in ongenade vanwege de hogere prijs en omdat zij door hun opbouw niet verder kwamen dan 16-bit, effectief vaak maar 14-bit. De huidige stand van de techniek en het maken van chips is vele malen beter dan wat er in het vorige millennium mogelijk was. Daar aan toegevoegd heeft het gebruik van een programmeerbare processor (FPGA) een vlucht genomen om een ladder DAC te besturen en het signaal optimaal te verdelen over de weerstanden zodat 24 en zelfs 32-bit haalbaar is met een R2R (resistor to resistor) DAC chip.

Inmiddels beroemde ladder DAC’s zijn onder andere: dCS Ringdac, Linn Organik, Metrum Acoustics DAC3, Naim ND 555 en Esoteric Master Sound. Niet alleen de DAC chip is van belang, daarachter heeft Cary Audio sterke analoge bufferschakelingen aangebracht met eigen over de top gedimensioneerde voedingen.

De streaming elektronica is niet vergeten in de DMS-700, die streams tot DSD512 en PCM 32/768 aankan, een volledige MQA implementatie kent, en de hand niet omdraait voor Tidal, Qobuz, Spotify of vTuner (internet radio). Ook is de Cary Audio volledig Roon Ready. Gebruikt als DAC heeft de DMS-700 een AES/EBU ingang, Toslink, tweemaal S/PDIF en driemaal USB. Als extra een SD kaartlezer voor de purist. Wi-Fi en vast ethernet is te gebruiken, Bluetooth kan zowel ontvangen als zenden, wat ideaal kan zijn voor een hoofdtelefoon. Analoge uitgangen zijn er voor RCA plus XLR en digitale uitgangen zijn zowel optisch als coaxiaal beschikbaar.

Wie daar graag gebruik van maakt kan de DMS-700 inzetten als voorversterker in een systeem. Er is een uitgebreide volumeregeling. Kanttekening is dat Cary Audio duidelijk laat weten dat de meest pure weergave wordt bereikt op de maximale volumestand waarbij de volumeregeling volledig gepasseerd wordt. Wat toch pleit voor een externe, hoogwaardige voorversterker of het gebruik van de 700 met een geïntegreerde versterker.

DMS-700 app en specs

Een Crytek clock oscillator zorgt voor een minimale jitter. Zeven onafhankelijk geregelde voedingscircuits zorgen voor een stabiele spanning en stroom voor de diverse delen van de speler. Een te dimmen display met een resolutie van 1660x1200 dpi toont wat er speelt en op welke resolutie, vanaf welke ingang en of het signaal native blijft of eerst is omgezet naar een hogere sample rate of zelfs naar DSD.

Alle bediening gaat met een uitgebreide afstandsbediening of met de eigen app van Cary Audio. Een App uitblinkend in overzichtelijkheid en gemak. De app is duidelijk gemaakt voor een smartphone en ziet er op een 12,9” iPad dusdanig groot uit dat het van de speler geïmiteerde display op ware grootte wordt getoond. Uiteraard neemt Roon een deel van de besturing over als daar de muziek vandaan komt.

Het opsommen van alle specificaties gaat te ver want het zijn er nogal wat. Belangrijk om te weten is dat de hoogste resolutie alleen mogelijk is via een USB ingang. Toslink, RCA en AES/EBU blijven zoals altijd steken bij 24/192 PCM. Bluetooth is 4.0 aptX HD 24/48. Een dynamische range wordt gehaald van 124dB bij 1kHz. Het uitgangssignaal is optimaal bij +8dB, dat overeenkomt met 3Volt. Bestandextensies die worden verwerkt zijn: .dsf, .dff (DSD64, 128, 256, 512), .aif, .aiff, .alac, .flac, .m4a, .mp4, .wav, .ape, .mp3, .aac, .wma, .ogg en .asf.

Een inkomend signaal kan alleen upsampling ondergaan tot maximaal PCM 32/768 of tot DSD256. Downsampling is niet mogelijk. Via de App is de mate van upsampling tijdens het spelen in te stellen. MQA decoding laat zich niet uitzetten als er een MQA file wordt aangeboden.

Omgeving

Een Cary Audio DMS-700 hoort thuis in een behoorlijk systeem gezien zijn prijskaartje van 8.900 euro en kwam daarom in de grote luisterruimte het meeste tot zijn recht. Stroomvoorziening gaat daar via een AudioQuest Niagara 5000. Versterkers zijn van Audia Flight: Strumento No.1 pre en FLS4 eind. Luidsprekers zijn Spendor Classic 2/3 op Custom Design open frames en Townshend Podium’s. Met op de speaker een Townshend Maxium Supertweeter. Voor een netwerkspeler is de ethernet omgeving van belang net als de bron van de muziek.

Welnu, alle muziek staat op een Melco N10, wordt opgehaald met Roon en naar de DMS-700 gestuurd. Additioneel is gespeeld met Tidal en vTuner, rechtstreeks vanuit de eigen App van Cary Audio. Centrale switch tussen NUC, opslag en speler is een Melco S100-B met SBooster voeding.

Ethernetkabels zijn AudioQuest Vodka. De DMS-700 is analoog aangesloten met een Driade Flow 808 XLR interlink. Net als zijn tegenspeler: een combinatie bestaande uit een Auralic Aries G2.1 streamer, AudioQuest Diamond AES/EBU kabel en daarachter een Metrum Acoustics Pavane DAC3 converter. Overige kabels: CrystalConnect voor power en luidsprekers. Yter XLR interlink tussen pre en power.

Arabella en Mozart

Wie het net als ik weet vol te houden om aan één stuk twee uur en 19 minuten geconcentreerd te luisteren naar Arabella Steinbacher en haar muziek van “Mozart – Violin Concertos”, weet dat de gebruikte netwerkspeler van hoge kwaliteit is. In een zoet vioolspel worden composities aangevoerd uit de periode 1775 tot 1781 voor eerste viool en orkest. Het virtuele podium is groot genoeg, de weergave kent geen enkel punt van irritatie en wordt levendig gebracht. Tegen een rustige en stille achtergrond waardoor concentratie volledig naar de muziek gaat en niet naar de techniek. Bij wisselen naar het eigen systeem kan ik geen voorkeur uitspreken. Uiteraard nadat eerst het weergave volume van beide spelers aan elkaar gelijk is gemaakt in de voorversterker.

Er zijn verschillen, maar na 2 à 3 minuten luisteren zonder schakelen vallen ze niet langer als zodanig op. Hetzelfde gaat op voor upsampling, al wordt de weergave daarmee wat anders, zolang het PCM blijft wordt de weergave alleen wat spitser en wat kaler naarmate een hogere rate is toegepast, bij omzetting van de originele FLAC 24/96 file naar DSD256 is de weeragev warmer en omfloerster. Eerlijk gezegd prefereer ik het om de file niet te converteren en native af te spelen. Dat gaat zelfs op voor 16/44.1 cd-rips. Ik kan mij voorstellen dat een luisteraar de upsampling prefereert, de interne ladder DAC en de gebruikte filters zijn echter van zodanige kwaliteit dat het niet nodig is. Eigenlijk gaat dat ook op voor het gebruik van de Cary Audio streaming software versus het gebruik van Roon. Bedieningsgemak, extra informatie en het visuele genot van Roon vind ik belangrijker dan het minimale weergaveverschil. Wie geen Roon gebruikt hoeft zich daar al helemaal geen zorgen om te maken en gebruikt gewoon de Cary Audio App en een NAS met muziekserver software o.i.d.

Wat ik graag wil horen bij pianospel zijn lang aangehouden noten die langzaam in vergetelheid wegsterven. Ik wil de romp horen zingen, horen hoe de snaren aangeslagen worden en ik wil dynamiek. “Für Elise” van Beethoven gespeeld onder de handen van Lang Lang heeft dat allemaal in zich en de Cary Audio netwerkspeler weet detail na detail naar voren te brengen. Hard gespeelde noten zingen door de ruimte en de lage tonen hebben genoeg power in zich om het versterkers met gering vermogen moeilijk te maken. Van de zachtste noot tot een krachtig aangeslagen klavier volgt de Cary het spel.

Nergens krijg ik de indruk dat de Cary de muziekdynamiek aan het beperken is. Het zeer dynamisch opgenomen werk spat van de conus, waarbij de loudness war gelukkig achterwege is gebleven.

Ander intens mooi pianospel komt van de akoestische cd van Silje Nergaard. Vooral in de eerste track met de titel “Be still my heart” is de piano een wezenlijk onderdeel van de schoonheid. Groot en breed neergezet op een gepaste afstand voor mij. Waarbij in het stereobeeld duidelijk te herkennen is dat Silje een heel stuk voor de piano staat. De diepte-, breedte- en hoogte-afbeelding vormen voor de DMS-700 geen probleem om ze in de luisterruimte op een geloofwaardige manier neer te zetten. De Cary Audio is wat feller van klank dan mijn referentie en trekt je nog wat dichter de muziek in, tegelijk is de intensiteit zodanig dat het volume een streepje omlaag moet, anders komt de muziek wel heel erg op mij af.

Oldies but goodies

Beetje goud van oud is Dire Straits met “Planet of New Orleans”. Fraai ruimtelijk intro met de gitaar ver naar achteren. Vervolgens komt de muziek naar voren in een ruim opgezet stereobeeld. Knopfler is woord voor woord te verstaan. Uitgespreide lage tonen om de muziek te dragen. Speels, snel en detailrijk zijn kernwoorden die telkens in de aantekeningen terugkomen. Muziek speelt gemakkelijk, kleurrijk en vol details zonder te gaan vermoeien. Ook niet na langdurig luisteren naar vele soorten muziek.

De DMS-700 heeft het in zich om de luisteraar vast te houden. Wisselen van interlink aan de Cary Audio van een Driade Flow 808 XLR naar een Yter XLR zorgt voor een wat rustiger beeld met wat nadrukkelijker te horen kleine details. Volkomen logisch gezien het prijsverschil, van 800 naar zo'n 1500 euro, resulterend in een stereobeeld dat verder van de luisteraar wordt afgezet, al geeft de wisseling geen dramatisch verschil. Dat leidt tot de conclusie dat de uitgang van de DMS-700 zodanig van opzet is dat capaciteit en inductie van de gebruikte kabels geen schokkende invloed zullen hebben. Bouwkwaliteit is daarvoor een vereiste, hetgeen hoort ook bij een speler in deze klasse. Het zijn nuances die licht mee verschuiven met wisselen van interlinks. Uiteraard is dat ook iets dat je zelf dient te ervaren en beoordelen, voor het juiste totaalplaatje verwijzen we altijd naar een indruk bij de dealer.

Nog meer goud van oud vormt Jennifer Paige met “Crush”. 1989 pop met een lekkere bas en meerstemmige zang in een stevig ritme. Niet moeders mooiste qua opname, maar ook dat moet af te spelen zijn, niet alleen de moderne high-res opnames.

Het was op Facebook dat “Mul mantra” van Snatam Kaur werd genoemd als fraaie opname. De meditatieve muziek wordt vast veel gedraaid tijdens yoga lessen en heeft inderdaad klasse als het gaat om de weergavekwaliteit vast te stellen van een systeem. Bovendien is zelfs als je ver afstaat van yoga en andere vormen van meditatie, de muziek de moeite waard. Er zit een meeslepend ritme in dat de DMS-700 zonder moeite naar voren haalt zodat de voeten automatisch gaan meebewegen op het ritme. De tweede stemmen komen achter de zangeres tevoorschijn want daar zijn ze neergezet. Een bespeelde fluit beweegt van voor naar achter, van solo naar begeleiden. Gedurende de bijna acht minuten dat het nummer duurt verveelt het geen seconde op deze fraaie netwerkspeler.

Van Kaur naar het Bobo Stenson Trio is een behoorlijke overgang maar met hun album “Serenity” geef ik ook jazz in een kleine opstelling/opzet de kans op de DMS-700. Muziek waarin piano alweer een hoofdrol speelt samen met een geplukte bas en zachte drums. Een geschikt moment om nog eens terug te gaan naar de andere interlink, want hoewel dit een review is van een netwerkspeler wil ik ermee aangeven hoe het beeld van een speler kan veranderen binnen een systeem. Als de speler met meerdere kabels in meerdere opstellingen nog altijd zo weet te plezieren als de Cary Audio DMS-700 dat hier doet, dan weet je dat de basis in orde is en de speler met een gerust hart kan worden aangeschaft. Het blijft natuurlijk heel subjectief wat kabels anders doen. Veelal heel systeemafhankelijk, blijkt ook hier thuis al tussen mijn twee systemen. Ga dat vooral zelf beluisteren.

Alles opgeteld

Wat bevalt aan de Cary Audio DMS-700 is als eerste de weergavekwaliteit. De gebruikte AKM converter met zijn interne ladder DAC is daar voor een groot deel verantwoordelijk voor schat ik in. Ik hou van de wijze van weergeven van een ladder DAC. Direct, betrokken, intens en dynamisch. Een live gevoel komt al snel op alsof je bij de opname aanwezig bent.

De terugkeer naar deze basisarchitectuur van een DAC is kostbaar, zie mijn opmerking van andere spelers welke veelal in een nog hogere prijsklasse zitten, maar met integratie in een chip nog bereikbaar te houden. Niet alleen de AKM converter speelt een rol, het is de gehele opzet van de DMS-700 die meewerkt. Het streaming deel, het analoge deel, de voeding, tot aan de behuizing op de zware voeten, alles is onderdeel van het geheel.

De Cary Audio netwerkspeler is uitermate compleet, ook getuige de vele in- en uitgangen. Is flexibel van opzet en wie genoegen neemt met een heel klein stapje terug in weergavekwaliteit kan deze speler inzetten als voorversterker rechtstreeks aangesloten op een eindversterker. De werking is feilloos gebleken, de app en de afstandsbediening werken fijn. De grote display is informatief en zelfs op enige afstand op belangrijke punten leesbaar. De behuizing is functioneel al straalt het prijsniveau daar niet vanaf. Een verantwoorde keuze want een te gelikt uiterlijk drijft de prijs alleen maar op en voegt over het algemeen weinig toe aan het beter spelen van muziek. Kortom, voor mij staat een netwerkspeler die zijn geld ten volle waard is en de concurrentie met andere geïntegreerde netwerkspelers, of met losse high end streamers en DAC’s, gemakkelijk aan kan.

Cary Audio DMS-700
8.900 euro | zilver of zwart | www.erct.nl
Beoordeling 5 / 5