Cabasse ken je wellicht vooral van die bijzondere, ronde speakers. In deze review kijken we echter naar een set Rialto actieve speakers van het merk – en die zijn 'gewoon' rechthoekig. Terug naar af, of toch voorwaarts mars?
Het éne moment wordt je woonkamer in beslag genomen door boekenkastluidsprekers in klerenkastformaat, het volgende moment staan daar dan toch hele kleine speakers die daadwerkelijk – zelfs met gemák – in een boekenkast weggezet kunnen worden. Dat doen we overigens lekker niet. In een boekenkast horen boeken, luidsprekers zetten we gewoon open en bloot in de woonkamer.
Wil jij dat eerste wel doen, dan weet je bij deze set: het kán dus wel. Het formaat van de Rialto’s (26 bij 21 bij 24 centimeter, hoogte bij breedte bij diepte) maken dat alleszins mogelijk. En met hetzelfde gemak zet je ze op die lage kast waarop je je platte tv-scherm hebt geplaatst.
Cabasse
Het Franse merk Cabasse ken ik zelf voornamelijk van de eigenzinnig en eigenwijs vormgegeven The Pearl (Akoya), die dus heel fraai rond is. Kijk, dat is nou thinking outside the box. De normale box dan. En met reden en bepaalde filosofieën. Bij een ronde luidspreker kun je het veel gemakkelijker voor elkaar krijgen om staande geluidsgolven te voorkomen. Dat is al een tijdje bekend, maar goed, dan is het nog niet zo simpel om vervolgens een goede ronde speaker te ontwikkelen waarin je alle technieken ook correct kwijt kunt. Met The Pearl slaagden de Fransen erin om een speaker af te leveren die brede waardering en bewondering wist te oogsten. De combinatie van voldoende power met enorme detaillering zorgde voor die geslaagde ontvangst. Goed voorbeeld doet goed volgen. Daarna verscheen een ander Frans audiomerk met de Devialet Phantom, waarbij ook de ronde vormgeving opviel. Zou rond dan toch beter zijn dan al die vierkantige speakers...?
Rialto
‘Elk voordeel heb z’n nadeel’, sprak een beroemd filosoof die veel met een ronde bal deed. Een genoemd nadeel van ronde speakers zou zijn dat ze onvoldoende in het laag presteren. Dat kon je nog wel eens lezen bij reviews over The Pearl. Bij de Devialet Phantoms ben ik dat argument overigens weinig tegengekomen.
Maar goed, Cabasse luistert kennelijk goed naar haar achterban en trouwe fans en wellicht waren ze zelf ook enigszins van mening dat er in het laag nog wel enige winst te behalen zou zijn. Dat is dan ook de reden dat de Fransen met de Cabasse Rialto op de proppen zijn gekomen. Om het beste van twee werelden te combineren. En zo is ook de cirkel weer rond en de nieuwe speaker van Cabasse dus (weer) vierkant, of beter gezegd rechthoekig. De Rialto’s zijn klein van formaat, maar groots in gewicht: 15 kilogram per stuk.
Vierkant met rond
Als je goed kijkt, zie je dat er een soort halfronde speaker in de klankkast is verwerkt. De coaxdriver steekt bijna halfrond naar buiten. Aan de achterkant zit op een gemeenschappelijke as de woofer. De kastvorm loopt naar voren taps toe om de effecten van de baffle te minimaliseren. Daar heb je bij rondvormige speakers geen last van, bij deze rechthoekige klankkasten heb je daarentegen meer ruimte voor de elektronica.
Eyecatcher bij deze Rialto’s is onmiskenbaar de volumeknop op de master speaker, want we hebben hier te maken met een 'master en slave'-systeem. Op de rechts te plaatsen speaker zit een fraaie volumeknop, die mij doet denken aan de knop die je ook op de Naim Mu-so aantreft. Op die knop zit ook een touchscreen en is informatie te vinden over de verbinding die gemaakt kan worden voor jouw muziek: via wifi of Bluetooth of bedraad via optical, HDMI (eARC), USB-A en een gewone cinch-lijningang. Ook is er nog een RJ45 LAN-poort.
Pairing
Ik wil beginnen met de wifi-connectie, daartoe installeer ik de speciale Cabasse app. De master weet de slave te vinden. Daarna loggen beide speakers afzonderlijk in op het netwerk. De rechter luidspreker deelt alleen informatie met de linker over de synchronisatie, de positie waarop de betreffende luidspreker is ingesteld (links/rechts) en welke DSP-instellingen zijn geselecteerd.
De speakers voeren direct een soundcheck uit: de Rialto’s hebben een kalibratiefunctie aan boord en scannen de akoestiek in de woonkamer. Kijk, dat is nog eens tof. Ik schrik eerst wel een beetje van de strenge vrouwenstem die het ritueel van pairing en kalibratie vocaal aankondigt en begeleidt, maar dat zegt wellicht meer over mij…
Spelen maar
Nu alles werkt, blijkt direct hoe gemakkelijk de app van Cabasse werkt. Ik kies voor het Spotify-icoon aan boord van de app, selecteer wat playlisten en roep ‘Muziek, maestro!’ naar de twee speakers. Die weten wel raad met mijn verzoek en weldra is de woonkamer gevuld met mijn favoriete muzieknummers.
De Cabasse Rialto maakt al vrij snel duidelijk dat er behoorlijk wat power uit deze kastjes te toveren valt. Maar goed, dat had ik kunnen weten, want in de specs staat vermeld dat er een totaal vermogen van maar liefst 1.050 Watt geleverd kan worden. Let wel: per speaker. Specifieker: 300 Watt voor de middentoner, 300 Watt voor de tweeter en 450 Watt voor de woofer. Niet te geloven. Zoals eerder vermeld is het volume te regelen via de ‘draaischijf’ bovenop de rechter speaker, maar veel gemakkelijker is natuurlijk via de app op je mobiel.Â
Er zit geen aparte afstandsbediening bij de Rialto. Op zich is dat ook niet nodig, maar ik vind het toch jammer. Ook omdat de volumeregeling via de app op mijn mobiel in redelijk grote stappen verloopt. Eerst ga ik sowieso te grof te werk. Omdat de volume-aanpassing met een kleine vertraging verloopt, wil ik te snel en schiet ik naar een nét te hard volume. Maar éénmaal gewend, zijn de app en ik al snel vrienden en begrijpen we elkaar goed.
Eerste indruk en verder
Eerste indruk? Aangezien de speakers al helemaal ingespeeld zijn, kunnen we meteen losgaan en to the point komen. Geen speelkwartiertjes, geen opwarmrondjes, let’s play ball. Eerste woorden die me te binnen schieten, nadat de eerste klanken uit de Rialto’s mijn oren hebben bereikt, zijn 'fris' en 'sprankelend'. Een brede spreiding van het geluid ook, dat verwacht je niet van zulke kleine kastjes.
De tweede, meer afgewogen indruk is dat de speakers behoorlijk wat in hun mars blijken te hebben. En dat is fijn. In het segment van zeg maar ‘goed betaalbare actieve speakers’ mis ik vaak toch net die extra power om mij te overtuigen. En niet dat je dat gehele vermogen (constant) nodig hebt, integendeel, maar mijn ervaring is toch dat systemen die wat extra vermogen achter de hand hebben, overtuigender klinken. Anders gezegd: je hebt dan het idee dat het systeem zich niet hoeft te forceren om te presteren.
En tsjonge, dat mogelijke gebrek aan laag bij eerdere speakers weten deze Rialto’s behoorlijk te compenseren. Soms zodanig dat het een beetje too much wordt. Maar daar kun je vrij eenvoudig wat aan doen, want daar komt dan het veelzijdige van de Cabasse app om de hoek kijken. In die app zit namelijk een feature met de naam 'Dynamische optimalisatie van lage/gematigde volumes' (DFE). Die blijkt standaard op de neutrale stand te staan.
Dat werkt inderdaad prima bij lagere volumes, bij hogere volumes blijkt het soms iets te veel van het goede. Vooral bij mijn muziekstukken met veel laag erin – en dat is bij veel elektronisch popwerk vaak het geval, denk aan Nicolás Jaar – is de balans dan niet optimaal. Ik besluit deze DFE wat terug te schroeven. Zo, nu klinkt het een stuk beter, fijn dat deze feature er is.
Mijn nieuwe testnummer, de live-versie van ‘Trade it for the Night’ van Haevn & Neco Novellas, mag vervolgens weer acte de présence geven. De speakers laten het nummer op een fraaie manier horen met een onverwacht diep laag, ‘veroorzaakt’ door die prachtige stem van Neco Novellas en de bassynthesizer van Haevn.
Tidal
Natuurlijk zit er op de app ook de keuze voor de beste geluidskwaliteit, qua streamen. Dus gaan we over naar Tidal. Vele nummers passeren de revue en de Rialto’s lusten er meer dan pap van. Uiteindelijk beland ik – toch weer – bij de muziek van Radiohead. Meer en meer blijkt dat heerlijke ‘testmuziek’ voor audiosystemen, ook omdat de heren van de Britse band hun songs van fraaie arrangementen en allerlei weirde geluiden weten te voorzien, die pas bij de betere apparatuur tot hun recht blijken te komen. Zo zit ik op een gegeven moment met zoonlief samen op de bank te luisteren naar ‘How to disappear completely’ van het album Kid A (Mnesia). Terwijl de meeste Radiohead-fans OK Computer als het beste album (en meesterwerk) beschouwen, besluiten we ter plekke dat wij ‘Kid A’ het magnum opus van de band vinden.
Ach, lekker belangrijk. Wat meer telt is dat we beiden ademloos zitten te luisteren, minutenlang, om na afloop gezamenlijk te concluderen dat we zojuist naar een indrukwekkende prestatie van de Rialto’s hebben zitten luisteren. We zitten nog net niet te klappen…Â
Optisch
Het is al eerder ter sprake gekomen in dit stuk: met de Rialto’s kun je niet alleen maar streamen, je kunt ze bijvoorbeeld ook inzetten voor de geluidsweergave van je televisie. Ook deze feature lijkt me interessant voor de potentiële doelgroep. Zowel via de HDMI (eARC)-aansluiting als via Optical-in kun je je tv verbinden met de rechter speaker. Ik probeer de optische variant.
De twee speakers weergeven het geluid van de televisie via de optisch kabel op een buitengewoon aantrekkelijke manier. Tjonge, wat een upgrade van je tv-geluid kun je op deze manier bereiken. Hier kunnen weinig soundbars tegenop, dat durf ik wel te stellen. Ook heb je op deze manier geen subwoofer meer nodig, de Rialto’s produceren voldoende laag op een meer dan behoorlijke manier (dus met behulp van de DFE-regeling via de app). Ik sluit de avond af met de concertfilm Stop Making Sense van Talking Heads. Graag had ik deze band eens live willen zien, maar helaas zijn ze lang geleden al uit elkaar gegaan. Gelukkig hebben we de beelden van de liveregistratie van het gelijknamige album. Dat klinkt via de Rialto’s van Cabasse als een waar feestje. Bravo!
Cabasse Rialto
2.999 euro per set | www.cabasse.com
Beoordeling 4 / 5