Toen ik inmiddels alweer zo`n bijna vijf jaar geleden met mijn rubriek Passie voor muziek van start ging, had ik al meteen een heel duidelijk beeld over welke personen ik graag wel, maar zeker ook niet zou willen gaan schrijven.
Personen die het alleen maar ging om zo snel mogelijk hun zakken te vullen met de nieuwste vluchtige waan van de dag, zonder iets wezenlijks aan een betere weergave bij te kunnen dragen, vielen bij voorbaat al af. Nee, mijn drijfveer was het vinden van juist dat kleine groepje super gemotiveerde ontwerpers die het als hun levenswerk zien om onze geluidsweergave daadwerkelijk stapje voor stapje naar een hoger niveau te krijgen. In deze Passie voor muziek stel ik u vol trots voor aan de zich al jarenlang op nummer één van mijn lijstje bevindende ontwerper en bij leven inmiddels al een levende legende, professor Keith O. Johnson.
Uit Music Emotion - Maart 2012
Het Amerikaanse Spectral is in veel opzichten een bijzonder en afwijkend audiomerk. Niet alleen heeft bijna iedere `audiofiel` er wel een bepaalde mening over, ook zit er een soort van ondoorgrondelijkheid in de gevoerde producten waarbij er ogenschijnlijk maar zelden iets aan lijkt te veranderen. Het grootste verschil ten opzichte van de meeste andere merken is echter de volledig andere denk- en werkwijze.
Want waar tegenwoordig bij de meeste merken enkel nog marketeers schijnen te bepalen hoe en wat voor producten er zullen worden uitgebracht, is het bij Spectral vooral een constante evolutie van de bestaande ontwerpen. Echt nieuwe producten worden alleen geïntroduceerd als directeur Richard Fryer en hoofdontwerper Keith Johnson er de toegevoegde waarde van inzien. Uiteraard kan hier extra invulling aan worden gegeven door bijvoorbeeld een aanhoudende externe vraag van importeurs, de gebruikersmarkt of de professionele opnamewereld. Maar doorgaans reageert dit merk in eerste instantie erg terughoudend op de nieuwste waan van de dag.