Samen met onze lezers gingen we eind vorig jaar op zoek naar De Best Klinkende Plaat Aller Tijden. Dat hebben we geweten: de reacties kwamen destijds met briefladingen tegelijk binnen. We kregen bevlogen motivaties ter grootte van een A4’tje, soms kort en krachtig: ‘Koude rillingen van het laag’, ‘Spettert de groeven uit!’, ‘Onvoorstelbare sound’. `Op deze plaat klinkt een Aldi-versterker als een high end buizenversterker`.
Omdat de Top 30 zoals die toen ontstond vrij tijdloos is, los van een enkel album dat er misschien sindsdien aan toegevoegd zou kunnen worden, is het aardig deze nog eens naar voren te halen. Daarnaast brachten we ook een overzichtje van de slechtst klinkende albums: de Top 3 vind je hier. En we vroegen de branche naar hun visie op de Top 30 zoals onze lezers die samenstelden: wat dat opleverde, vind je hier.
Natuurlijk, bij deze verkiezing hoort ook een klein stukje subjectiviteit, zo kwamen we enkele platen van Katie Melua, Deep Purple en The Beatles tegen bij zowel ‘Best Klinkend’ als ‘Slechtst Klinkend Album’ (een schaduwverkiezing die we tegelijkertijd organiseerden, zie voorgaande alinea). Maar uit de vele inzendingen konden we een representatieve Top 30 samenstellen. Eén plaat stak er met kop en schouders bovenuit, hier is onze Top 30!
Top 30 Best Klinkende Platen Aller Tijden 1 - Amused to Death - Roger Waters (1992) |
Het ultieme eargasm: Amused to Death van Roger Waters.
“Gewoon helemaal top zowel muzikaal als kwalitatief! Zeker the gold edition, maar de gewone uitvoering is ook mooi. Zo puur en zo zuiver”, schrijft Erik over de plaat van de voormalig Pink Floyd-voorman. Mark luistert bij voorkeur naar de ‘Sony Super Bit Mapping golddisc`. "De QSoundmix op deze disc blijft onovertroffen. Vol details. Strak laag en verveelt nooit.”
Foto: Roger Waters
“Klinkt glashelder”, is de motivatie van John van der Maden. “Vol met sound gadgets”, schrijft Marc Bruyn. “Surround uit twee luidsprekers groeit mee met de verbeteringen in de installatie”, schrijft Alex ’t Zand. Bert Kruizinga vult aan: “De combinatie van het verhaal dat Roger Waters vertelt, de verschillende emoties gedurende de plaat, het subtiele gebruik van QSound maakt dit album tot een onvergetelijke reis. Het roept sterke reacties op bij diegene die `m luisteren, van ‘geweldig’ (en gelijk kopen) tot ‘Ik heb `m gestopt, omdat ik er creepy van werd.” “Dynamisch”, juicht André Hoogendam. “Effecten zijn schitterend en zelfs Rogers speeksel is goed hoorbaar.”