In de jaren ‘50 bracht de Duitse firma EMT de, nu nog steeds legendarische, EMT 927 op de markt, uitgerust met verschillende phono pre-amps (RIAA correctie). De EMT 155 was de mono uitvoering en de EMT 153 was in stereo. De EMT 927 werd al snel opgevolgd door een hele serie 929-930-938-940-948 etc. Het waren de topspelers voor radiostudio’s, de zogenaamde broadcast markt. Ook de NOS had er veel, maar met een Hollands tintje…
De draaitafels werden voorzien door toonarmen, geproduceerd door Acoustical Handelsmaatschappij te Kortenhoef. Ook ik had in 1969 een Acoustical draaitafel type 3100 met dezelfde toonarm die de NOS ook gebruikte. Deze speler was voorzien van een stroboscoop/neolamp waarmee je exact de snelheid kon instellen. Een prachtige platenspeler waar ik lang plezier van heb gehad. Ik had twee verschillende elementen die ik makkelijk via een bajonetaansluiting kon wisselen. Voor jazz de Philips GP12 en voor klassiek de Shure M75. Toen de cd in 1983 op de markt kwam, heeft deze platenspeler een andere eigenaar gevonden.
Een bijzonder vergelijk
Vrienden van het gouden oren team van STS wisten niet wat ze hoorden… jawel, Fritz de With heeft een platenspeler gekocht. Niet zo maar één maar een echte EMT 938 in topconditie. Deze stond al een tijd in onbruik bij QPoint mastering, het vaste bedrijf waar wij onze mastering doen. Na veel aandrang is hij nu in mijn bezit. Het is de laatste geproduceerde EMT voorzien van een direct drive en een ingebouwde RIAA pre-amp versterker, zowel voor MC als dynamisch. Er zat een aardig element in van Staton, maar ik wilde de zaak toch upgraden en waarom niet naar het beste wat er verkrijgbaar is, een topmodel van Van den Hul: The Crimson M.C.
Op uitnodiging van Van den Hul kregen wij de mogelijkheid om de diverse elementen in hun element te horen. De maestro zelf verwisselde de elementen en met de, door ons meegebrachte nieuwe lp A Tribute to Billie Holiday, was er een bijzonder vergelijk mogelijk. De originele band speelden we af via een Telefunken M15 en de lp werd afgespeeld op de draaitafel van Van den Hul. Een beter vergelijk was haast niet mogelijk. De set-up van Van den Hul was uiteraard uitgerust met de Emerald Balanced pre-amp en twee mono power-amps Excalibur en de top of de top: The Grail SB Phono Amp. Ik mag wel zeggen dat we ons op dat moment in de ‘Holy Grail’ bevonden. Wat is dit toch een prachtige combinatie en ook nog eens met bijzondere luidsprekers van Zellaton hun 80 jaar feestmodel: The Grand, intern bekabeld met de VDH SCS - 12, een geweldige combinatie. De draaitafel was overigens een eigen ontwikkeling van Van den Hul (The Point One) werkelijk een black beauty en deze werd geïntroduceerd op de High-End in München.
Hoe stiller, hoe beter
De lp klonk zo mooi en analoog en de stem zo ruim boven de luidsprekers dat de zangeres bij wijze van spreken het verlaagde plafond zo zou kunnen aanraken. Er passeerden een flink aantal elementen waaronder The Condor, The Colibri, etc. Het was The Grimson die het muzikaalst was van de hele reeks. Iets wat wij zeer op prijs stelden en de keuze was gemaakt. Het bijzondere aan het element is dat het is opgebouwd op een uit Hawaï afkomstige Koa houten basis. Dit hout is lang vezelig en redelijk zacht van structuur en heeft daardoor een uitermate goede demping. Dit is simpel te controleren, zet een lp op, draai de versterker open en luister wat het element nu laat horen, hoe stiller, hoe beter. The Grimson is zelfs uitzonderlijk stil. Uiteraard waren de andere elementen zoals The Condor, The Canary etc. allemaal topelementen maar we waren nu eenmaal verliefd op dat hele bijzondere geluid van The Grimson. Deze benaderde de originele mastertape het beste, het is net als bij luidsprekers, elementen staan aan het begin van de keten en luidsprekers aan het einde en dus bepalen ze met hun signatuur het geluid van de gehele geluidsketen. Ik weet het, het is altijd een smaakkwestie. Van den Hul bouwde alles keurig als één geheel samen: de EMT 938, de EMT toonarm en het Grimson element. Speciaal ingebouwd in de toonkop, zodat het huwelijk tussen de diverse componenten compleet was.
Tot grote hoogte
Eenmaal thuis is het moment aangebroken om proef te draaien en dat viel een beetje tegen, het was erg goed maar nog niet zo top als bij A.J., aha… het beroemde inspeelspook. Zo begonnen we de lange weg van afspelen, afspelen en nog een afspelen. De ene lp na de andere. Het is wel een heel mooi moment om zo je hele lp verzameling, vanachter je bureau (ja, er moet ook nog gewerkt worden) te beluisteren. Na ongeveer twee dagen was daar dat magic moment… Yes, de stem van de zangeres ging van de vloer en steeg tot grote hoogte, galm achter de stem werd waargenomen, minuscule micro informatie overspoelde de luisterruimte en er was bas, genoeg om de koffiekopjes te laten trillen. Dit is nu de stand van zaken: ik draai weer met veel genoegen lp’s. De EMT 938 doet zijn werk vlekkeloos en het Grimson element heeft zijn sporen inmiddels wel verdiend. Zouden er nog dingen kunnen worden verbeterd? De ingebouwde phono-amp is uiteraard te verbeteren en dat kan het volgende doel zijn waar we naar streven… Oh, laten we eerst maar weer eens gaan sparen. Voorlopig ben ik zeer tevreden met wat ik heb.
NIEUWSEMT Studiotechnik
EMT draaitafels: Parels uit het verleden
Fritz de With |
12 augustus 2015
| EMT Studiotechnik
MERK