REVIEWMartin Logan

Review: Martin Logan Motion 40i – de i is het puntje op de i

SAMENVATTING

Bij de vorige Motion 40 van MartinLogan noemde ik nog het ver van de muur moeten plaatsen en de stabiliteit als minpuntjes. Die afstand tot de muur heb ik nu niet als probleem ervaren, maar de voetjes hadden ook nu weer wat stabieler gekund. Dat doet echter niets af aan de geluidskwaliteit. Ten opzichte van de vorige iteratie zijn ze marginaal verbeterd qua sound en een stuk verbeterd qua looks. Ze zijn vooral nog een tandje strakker in het laag en het middengebied is een tikkeltje rustiger wat zorgt voor een betere imaging, voor zover je je zoiets kunt herinneren. Maar dat is wat mij betreft nét dat kersje op de appelmoes.

PLUSPUNTEN

  • Uiterlijk verbeterd
  • Sprankelende weergave
  • Strak in het laag
  • Rustig en gedefinieerd middengebied
  • Bouwkwaliteit

MINPUNTEN

  • Smalle voetjes zorgen voor wat instabiele plaatsing

De MartinLogan Motion 40i is geen revolutie, maar een evolutie. Dat bedoel ik positief, want evolutie of nieuw betekent niet per definitie beter. De Amerikanen hebben met name het uiterlijk verbeterd, wat mijn bescheiden mening is overigens. Het ontwerp is nu nog wat interieurvriendelijker geworden met meer oog voor detail. Qua prestaties is het nog altijd een hele fijne speakerserie met de transparante weergave van de imposante elektrostaten die wordt gecombineerd met de eenvoudigere plaatsing van meer conventionele speakerontwerpen. Over de vorige iteratie van de Motion-serie was ik al erg te spreken, maar de Motion 40i heeft definitief een plekje in mijn huiskamer veroverd.

MartinLogan Motion

Het Amerikaanse merk MartinLogan, vooral bekend van de elektrostaten, geroemd om hun supersnelle en analytische weergave, heeft nog niet heel erg lang geleden de Motion-serie onderhanden genomen. Daarbij is met name op het uiterlijk gefocust, maar niet exclusief.

De Motion-serie is er een die meer gericht is op de luisteraar die op zoek is naar conventionele luidsprekers en dus niet direct elektrostaten op de verlanglijst heeft staan. Want de Motions zijn vooral vrij conventioneel. Een luidsprekerkast, met een of meerdere woofers, soms een middentoner en een tweeter. In de serie is echter wel weer de expertise terug te vinden die is opgedaan bij de ontwikkeling van elektrostaten. Want de techniek van de Folded Motion tweeter die in de Motion-serie te vinden is, heeft overeenkomsten met de elektostaat en heeft ook zeker de voordelen daarvan; de weergave is bliksemsnel en bovenal erg luchtig en transparant.

De Motion-serie bestaat uit een drietal vloerstaanders: de Motion 20i, de 40i van deze review, en de 60XTi. Er zijn tevens twee boekenplank modellen – de Motion 15i en de grotere Motion 35XTi – en twee centerspeakers; de 30i en de 50XTi. Naast deze vernieuwde modellen zijn er tot slot nog een Motion FX voor surroundkanalen en een Motion AFX Dolby Atmos gecertificeerde speaker voor een toepassing in een thuisbioscoop.

De XT(i)-aanduiding heeft te maken met het model tweeter dat wordt gebruikt. De XT Folded Motion tweeter in de Motion 60XTi, 50XTi en 35XTi is namelijk nog eens 40 procent langer dan de Folded Motion tweeter in de overige modellen. Groot voordeel daarvan is dat de verticale afstraling van het geluid wat beperkter is met slechts 30 graden, wat er weer voor zorgt dat er minder reflecties van plafond of vloer vandaan komen. De niet-XT-modellen hebben zowel over de horizontale als verticale as een afstraling over 80 graden, wat ook niet erg ruim is. Indraaien van de MartinLogan Motion 40i is dus echt een must voor een goede focus en stereobeeld.

Blaasbalg

Als je de Folded Motion tweeter goed bekijkt lijkt het haast een ouderwetse blaasbalg. Je weet wel, zo’n ding om een vuurtje even flink op te stoken. Deze tweeters zijn kleine wondertjes der techniek en de Folded Motion tweeter is ook wel bekend als AMT (Air Motion Transformer). Een hoge tonen driver zoals door Oskar Heil is uitgevonden en gepatenteerd. Dit patent is echter vanaf 2004 verlopen waardoor vele audiomerken de techniek hebben omarmd en in het geval van MartinLogan zijn er ook zeker vergelijkbare eigenschappen als bij de elektrostaten van het Amerikaanse merk. Toch is de techniek wezenlijk anders.

Het recept; een zeer dun geweven materiaal waarover aluminium geleiders worden geplaatst wat in een soort wafelvorm wordt gevouwen en voor zeer sterke magneten wordt geplaatst, zodat de wafelvorm zich in een constant en goed verdeeld magnetisch veld bevindt.

Het aluminium patroon op de dunne wafelvorm heeft een eigen circuit waardoor stroompjes (het signaal uit een versterker) worden gevoerd, wat ervoor zorgt dat die vouwtjes elkaar als het ware afstoten en aantrekken. Dit zorgt voor een soort blaasbalg waardoor er lucht tussen de ribbels door naar buiten wordt geknepen. Geluid bestaat immers uit luchtgolven en dit is een zeer efficiënte manier voor het weergeven van hoge tonen met een gering afstraalgedrag, wat vervolgens weer voor minder reflecties zorgt.

Motion 40i

De Motion 40, het vorige model, heb ik eerder mogen reviewen. Dat was een zeer positieve ervaring destijds met een score van 4,5 uit 5. Voor mij is geluidskwaliteit natuurlijk het belangrijkst, maar het oog wil zeker ook wat. Zeker bij toepassing in een huiskamer.

De Motion 40 vond ik persoonlijk al best goed gelukt, maar de visuele vernieuwing van de nieuwe Motion-serie mag echt gezien worden en is in mijn ogen zeer geslaagd. Het voorheen grote zwarte front wordt nu namelijk mooi onderbroken door een metalen strook waar het logo van MartinLogan op prijkt. Mooi detail is dat de metalen strook een klein kleurverschil heeft naargelang de kleur van de speakerkast zelf.

Tricolore

In mijn huiskamer bivakkeerde de mat-witte variant met een mooi zilveren strook. De varianten met een glossy zwarte buitenkant hebben echter weer een grijs gekleurde strook. De Amerikanen noemen die grijze kleur, hoe Amerikaans wil je het hebben, gunmetal grey. En er is nog een 'red walnut'-uitvoering waarbij de metalen strook champagnekleurig is. 

Wat overigens ook meteen opviel bij het uitpakken, is dat de witte speakers nu ook écht spierwit zijn. De vorige Motion-serie had een beetje een roze tintje door het wit heen, wat mogelijk niet mooi kleurt naast een wit meubel, wat bij mij het geval is. Daarom vallen de witte varianten hier in huis erg in de smaak bij zowel mijzelf als bij mijn vrouw.

Stoffen grilles

Al met al zijn het kleine, maar wat mij betreft belangrijke details. Het smoelt allemaal net wat beter. Daarnaast zit er geen grote metalen grille meer bij om optioneel te bevestigen, maar is er nu per vloerstaander een tweetal stoffen grilles aanwezig. Een kleinere voor boven de metalen strook en eentje daaronder. En dit is de eerste keer dat ik er niet helemaal uit ben of ik ze mooier met of zonder grille vind. Vaak denkt de liefhebber (en nerd) in mij: laat die grilles maar weg. Maar nu is het toch wel erg smaakvol met grilles erop. Afijn, met magneetjes zijn ze bevestigd, dus ze zijn er ook zo weer vanaf.

Nog een klein visueel verschil met de vorige serie is dat de caps op de woofers nu afgeplat zijn. Dit ziet er net wat anders, wat strakker uit. Daarnaast heeft het ook nog een functie. De nieuwe stofkapjes zorgen voor een weer iets stijvere constructie en daardoor ook ietwat strakkere weergave.

Specificaties, prijs en beschikbaarheid

De afmetingen, kastopbouw, de gebruikte crossover en de aansluitterminals zijn allemaal gelijk aan de vorige serie. Voor de volledige (technische) specificaties verwijs ik graag naar de site van importeur Look & Listen. De Motion 40i kost € 1.099 per stuk en is al geruime tijd verkrijgbaar.

Luisteren naar de Motion 40i

Er is tijdens de vele weken dat de Motions hier stonden – natuurlijk – veelvuldig naar muziek geluisterd. Er zijn ook veel verschillende muziekgenres gepasseerd en net als bij de Motion 40 al het geval was, valt ook bij de licht vernieuwde 40i op hoe goed ze overal mee samengaan. De match met de gebruikte Anthem versterker is daarbij ook zeker een gelukkige te noemen, maar dat is niet anders dan toen ik het vorige model heb beluisterd. Wat dat betreft is het dus een perfecte vergelijking, aangezien het enige wat is veranderd in mijn setup de speaker zelf is.

Er is van alles precies genoeg. Precies genoeg laag, precies genoeg definitie en rust in het middengebied, en er is precies genoeg hoog. Het laag gaat lekker ver door en de Anthem houdt de woofer goed in de tang. Het middengebied is werkelijk fantastisch bij de weergave van stemmen en de hoge tonen zijn erg luchtig en snel. De tweeters zijn weergaloos in het weergeven van microdetails. Het is ondoenlijk om alle luisterervaringen te beschrijven, dus ik pik er even twee albums uit die ik heel vaak heb geluisterd de afgelopen tijd.

Mariecke Borger – Bright Sky

Onlangs reviewde collega Eric de Boer nog het album van Mariecke Borger. Als er iets fantastisch werd weergegeven op de Motion 40i, dan is het dát album. De stem van Mariecke wordt mooi voor de luidsprekers geplaatst. Ze lijkt – lekker cliché – pal voor mijn neus te staan in mijn huiskamer met de muziek als fijne omlijsting van haar persoon.

Bij het intro van het eerste nummer Bright Sky valt ook meteen dat lichtvoetige karakter van de MartinLogans op. Het beetje percussie wat in het nummer zit is ragfijn gedetailleerd en de zwaardere drum die wordt gebruikt in de openingstrack heeft een goede energie met fijne timing en biedt ook voldoende gewicht. De lage tonen zijn alles behalve rommelig of ongecontroleerd te noemen.

Het gitaarspel en de banjo zijn onmiskenbaar uit elkaar te houden en fijne details als het glijden van de vingers over de snaren en fretten van de gitaar zijn op een natuurlijke manier erg goed te onderscheiden. De opname is natuurlijk uitmuntend, maar de speakers doen even een wel hele flinke duit in het zakje om die – cliché alarm – echte weergave van instrumenten neer te zetten. Alles is perfect in balans.

Tame Impala – The Slow Rush

Een ander album wat ik de afgelopen tijd erg vaak heb beluisterd is het recente werk van de Australische band Tame Impala. De track Lost in Yesterday was ook een bescheiden hit in Nederland en werd veelvuldig gedraaid op NPO Radio 2. Het is een erg poppy, psychedelisch en melodieus album met strakke beats, synthesizers, electrische piano’s en vocoders. Echt iets compleet anders dan het akoestische, country-achtige album van Mariecke Borger. Verder verschilt het nieuwe album qua type muziek niet veel van hun vorige album Currents uit 2015, maar dat terzijde. Ik vind het lekkere muziek en daar draait het om, mensen: muziek!

De stereospreiding bij dit album is zeer fijn. De soundstage is breed. Breder dan de opstelling en ook verder naar achteren dan dat de speakers van me vandaan staan. De Motion 40i is echt tot zeer indrukwekkende prestaties in staat. Ook hier weer die lichtvoetige weergave. Vooral al die elektronische klanken uit vocoders en synths lijken te fladderen als vlinders tussen de speakers en daar voorbij. Met veel rust, veel nuance en veel controle.

Conclusie

Het mag geen verrassing zijn dat het paartje MartinLogan Motion 40i goed is bevallen, zoals al in de inleiding te lezen valt. Erg goed zelfs. De Motion 40i heeft definitief zijn plek veroverd in mijn huiskamer. Ik krijg elke keer weer een lach op mijn gezicht als ik uit deze speakers naar muziek luister. Je hoort niet de apparatuur, maar er wordt plaatsgemaakt voor beleving en luisterplezier. En dat is waar het om draait. Geen hifi, maar myfi.

Bij de vorige Motion 40 van MartinLogan noemde ik nog het ver van de muur moeten plaatsen en de stabiliteit als minpuntjes. Die afstand tot de muur heb ik nu niet als probleem ervaren, maar de voetjes hadden ook nu weer wat stabieler gekund, maar dat doet niets af aan de geluidskwaliteit. Ten opzichte van de vorige iteratie zijn ze marginaal verbeterd qua sound en een stuk verbeterd qua looks. Ze zijn vooral nog een tandje strakker in het laag en het middengebied is net een tikkeltje rustiger wat zorgt voor een betere imaging, voor zover je je zoiets kunt herinneren. Maar dat is wat mij betreft nét dat kersje op de appelmoes.

MartinLogan Motion 40i
1.099,00 euro p/st | MartinLogan | Look & Listen
Beoordeling 5 op 5

MERK

EDITORS' CHOICE