Cary Audio Design Xciter versterker

Cary Audio Design is een 100% Amerikaanse onderneming die sinds 1989 actief is op het gebied van high-end audio, met de nadruk op buizenversterkers. De producten van Cary vallen binnen vier productgroepen: Classic, Cinema, Concept en Xciter, waarvan dit maal een product uit de Xciter-serie de luisterruimte mag sieren.

In de Xciter- serie treffen we drie producten aan: een geintegreerde versterker, een D/A-converter en een muziekserver. Met in het achterhoofd een eerdere kennismaking met Cary vroeg ik om de Xciter versterker. Twee maal vijf Watt schoon aan de haak leek erg weinig, maar dat viel alles mee. Een opwindende versterker sierde de luisterruimte.

De Xciter producten zijn in de eerste plaats bedoeld voor de studeerkamer. Hoogwaardige muziekweergave in een beperkte ruimte, waarbij de producten zelf niet te veel plaats innemen. De Xciter geïntegreerde buizenversterker is slechts 28 cm breed en 35 cm diep. In de kast vinden we een volwaardige triode geschakelde push-pull buizenversterker, waarbij de ruststroom van elke buis zó hoog is ingesteld, dat alle buizen in klasse A werken.

Dat maakt de Xciter overigens geen klasse A versterker, al benoemt Cary dat in de documentatie wel in die trant. De eindtrap heeft een autobiasschakeling die de vier 6L6GC buizen keurig ingesteld houdt. Met die buizen valt te spelen: je kunt de Cary zonder ingrepen uitrusten met EL-34 of KT-88 buizen, mocht de 6L6GC om enige reden niet bevallen. Met een KT-88 gaat het vermogen omhoog tot twee maal 10 Watt. Om de buizen aan te sturen hebben we in de voorversterker twee 12AX7 buisjes (ECC83). Één buisje per kanaal, waarvan één triodehelft de versterking voor zijn rekening neemt en de andere triodehelft als fasedraaier/driver werkt. De buisjes worden direct verhit met een gefilterde en gestabiliseerde 12 Volt voeding.

Klik hier voor de iPad vriendelijke versie