Ik weet dat producten van onze Oosterburen bekend staan om hun degelijkheid en betrouwbaarheid. Neem het Duitse Miele, loodzwaar en gebouwd als een tank, al generaties een begrip wat betreft wasmachines. In menig huishouden draaien deze zonder enig probleem vele jaren mee. Ook voor de vierwieler geldt de bouw van Duitse “grundlichkeit”. BMW en Mercedes hebben een naam hoog te houden en laatste jaren is ook Audi druk bezig om in aanzien te stijgen.
Met betrekking tot audio en aanverwante producten slaan de Duitsers geen gek figuur. Topapparatuur van Burmester, Audionet, Canton, net als audiorekken van Creaktiv kunnen we tot de top rekenen. Ook hier is het motto: degelijk en betrouwbaar. Dit maal staat het in ons land relatief onbekende Duitse ASR Audio Systeme centraal. Net als bovenstaande merknamen staat ASR zeker garant voor een solide bouwwijze en goed doordacht concept, iets dat al vele jaren stand houdt. Uniek vanwege de extreme aandacht voor externe voedingscapaciteit.
ASR maakt sinds 1980 High-End versterkers. Verantwoordelijke daarvoor is Friedrich Schäfer. In 1982 zag de eerste serie versterkers - die hij de naam “Emitter” gaf - het levenslicht. Gelukkig is het niet zo dat de Emitter van toen dezelfde Emitter van nu is. In de loop der jaren heeft de versterker een ware revolutie doorgemaakt, al is de basis hetzelfde gebleven. De door mij, 26 jaar (!) later, geteste versterker is uiteindelijk een doorontwikkeling van de oer Emitter. Schäfer gaat ervan uit de eindtrappen van een versterker voldoende energie, adem en uithoudingsvermogen moeten hebben om te allen tijde een luidspreker zo goed mogelijk aan te sturen. Om aan die drie criteria te voldoen moet een versterker een goede basis, de voeding, hebben. Dit is wat Schäfer dan als eerste in extrema aangepakt heeft, hij heeft de voeding los van de versterker gemaakt. Dit concept wordt in alle modellen doorgevoerd.
De Emitter 1, die in mijn luisterruimte bivakkeerde, is de meest eenvoudige en “kleinste” versterker. Ik noem hem eenvoudig omdat de “1” is voorzien van slechts één losse voedingskast. Klein? Misschien als stand-alone versterker. Maar de versterker kan niet opereren zonder zijn voedingskast en dat maakt het geheel, 17 kg voor de versterker en 28 kg voor de voeding, niet echt klein. Een losse voeding van maar liefst 28 kg moet toch wel iets bijzonders herbergen.
De afwerking van de glanzende en strakke acryl frontplaat op beide apparaten is van hoog niveau en daarmee heeft het geheel een chique uitstraling. De voedingskast is strak en glad, Het front van de versterker herbergt drie grote knoppen. EĂ©n voor het volume, de tweede als ingangskeuze en de derde die een tweeledige functie heeft. Ten eerste als aan/uitzetknop en ten tweede maak je hiermee de versterkingskeuze. Voor de kast zijn diverse kleurschakeringen mogelijk. De techniek achter de volumeknop is apart. De volumeregeling zit namelijk buiten de signaalweg en is relais geschakeld. Het eerste is op zich niet zo vreemd en wordt wel vaker toegepast. Veel zeldzamer is de relaisschakeling. Relais zorgen ervoor dat alleen via het aangetrokken relais signaal doorgegeven wordt. Dat zorgt altijd voor een schoon en nauwkeurig signaalpad zonder beĂŻnvloeding. Fabrikanten hanteren geen standaardwaardes voor het uitgangssignaal van hun bronnen.
Dit is zeer hinderlijk omdat men bij het omschakelen van LP naar CD of omgekeerd, het geluidsniveau vaak plotseling toeneemt of afneemt. De ASR-bezitter hoeft zich daarover geen zorgen te maken. Het volumeniveau kan aan het uitgangssignaal van de bron aangepast worden. Dat zorgt ervoor dat bijvoorbeeld de draaitafel en de Cd-speler hetzelfde volumeniveau hebben als er onderling geschakeld wordt. Deze luxe heeft slechts een select gezelschap versterkers en duidt op een zeer doordacht ontwerp. De voeding is zeer stabiel. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door het gebruik van snelle foliecondensatoren. De totale buffering van de elco’s is met een capaciteit van 373.000 uF niet bepaald kinderachtig te noemen. Tel daar ook nog eens twee flinke transformatoren van 500 VA per stuk bij op en u krijgt een klein beetje een idee welke aandacht Schäfer aan zijn versterkers schenkt. Het uiteindelijke vermogen van 2 x 150 watt bij 8 Ohm is niet gering. Hiervoor maakt de Emitter 1 onder andere gebruik van 12 hoogwaardige Toshiba audio mosfet eindtransistoren. Bij 4 Ohm wordt er zelfs 2 x 250 geleverd. Genoeg energie en kracht om de meest lastige luidsprekers aan te sturen en onder controle te houden. De Emitter 1 die ik had staan was voorzien van WBT connectoren, dat geeft een kleine meerprijs, maar is gezien de kwalitatieve eigenschappen geen onverstandige keuze.
Ik zou haast vergeten dat met de ASR een set Rogers luidsprekers afgegeven werd. Rogers is het merk dat we allemaal kennen van de beroemde LS3/5A monitoren. Gebruikt en bejubeld in zowel huiskamers als in opnamestudio’s. Het merk is een tijdje uit de picture geweest en komt nu terug op de audiomarkt. De inhoud van drie dozen was nodig om de luidsprekers tot een werkend geheel te maken. Een Rogers Marquis 3 luidspreker bestaat namelijk uit twee kasten. Een baskast en een monitor. Die moeten op elkaar gezet worden en vormen met tussenkomst van cones één geheel. Standaard zijn de luidsprekers afgewerkt met een hoogglans lak. Mooi, chique en voor wat betreft het uiterlijk mooi passend bij de ASR Emitter 1. De Marquis 3 is een makkelijk aan te sturen luidspreker. Met een impedantie van 8 Ohm en een rendement van 90 dB vormen ze totaal geen probleem voor de ASR. De Marquis loopt halfrond aan de achterzijde en kent geen verticale evenwijdige zijden. Gedeeltelijk om ongewenste reflexies in de kast tegengaan.