Voor mijn eerste ontmoeting met de nieuwe Elegance lijn van Kharma moet ik teruggaan naar de 2010 editie van de jaarlijks in het Duitse München gehouden High End show. Daar toonde ontwerper Charles van Oostrum mij met gepaste trots zijn nieuwe geesteskind; de Elegance dB7. Heel even werd het front verwijderd zodat ik een blik kon werpen op de door Kharma in eigen huis ontwikkelde units. Heel begrijpelijk dat ik pas een foto mocht maken nadat dit front teruggeplaatst was.
Test op locatie
Inmiddels is er ruim een jaar verstreken en ligt ook de Münchener High End 2011 al weer achter ons. Niet alleen is de Kharma Elegance dB7 ondertussen officieel geïntroduceerd, ook heeft een grotere dB9 het licht gezien. Over die Elegance dB7 kunt u elders op deze site een recensie lezen. Aan mij het genoegen om de Elegance dB9 aan een luistertest te onderwerpen. Even speel ik met de gedachte om de testexemplaren in mijn grote luisterruimte te ontvangen. Tenslotte is die ruimte groot genoeg om een dergelijk groot vloerstaand systeem tot zijn recht te laten komen. Maar al snel wordt duidelijk dat er te veel haken en ogen zitten aan het op korte termijn arrangeren van een veilig transport. Kharma geeft de voorkeur aan een luistersessie in één van hun luisterruimtes en ook ik zie daarvan wel een aantal voordelen.
Op deze wijze kan de fabrikant in alle rust een set opbouwen die de luidspreker laat functioneren op een niveau en een wijze die door het bedrijf zelf als optimaal wordt gezien. Daarnaast kan voor een deel gebruikt worden gemaakt van door dezelfde fabrikant ontwikkelde elektronica die tevens gebruikt is bij het ontwerpen en testen van de te recenseren luidspreker. Er is derhalve sprake van een perfecte match. Dus reis ik op een zonnige dag af naar het bedrijfspand van Kharma waar ik hartelijk ontvangen word door marketing manager Jamy Vodegel.
Rondleiding
Het is alweer enkele jaren geleden dat ik voor het laatst in dit pand geweest ben dus Jamy stelt voor om te beginnen met een rondleiding. Voor mijn gevoel een uitstekend idee want hiermee krijg ik de gelegenheid om een goed beeld te krijgen van het bedrijf achter de Elegance dB9. We beginnen in de hal, waar langs de wanden opgestelde luidsprekers een beeld geven van de ontwikkelingen door de loop der jaren. De oudere typen die nog uitgebracht werden onder de naam OLS (Oostrum Luidspreker Systemen) zijn er direct uit te pikken. Zowel de kleine als de grote exemplaren hebben de klassieke hoekige luidsprekervormen en vertonen geen enkele gelijkenis met de huidige Kharma weergevers.
De meeste Kharma’s die ik zie hebben de zo karakteristieke naar achteren hellende vorm waarbij de meest in het oog springende verschillen voornamelijk terug te voeren zijn op de grootte van de verschillende exemplaren. De meest voorkomende kleuren zijn de standaard Kharma tinten; zwart en aubergine. Hier is ook duidelijk te zien dat de Elegance lijn niet alleen – zoals zijn naam al doet vermoeden – eleganter oogt, maar ook veel luxer uitgevoerd is dan zijn voorgangers in de Ceramique serie. Jamy laat zien dat de frontjes op hun plek gehouden worden door onzichtbaar achter de perfecte laklaag weggewerkte magneetjes zodat deze de vloeiende lijn niet kunnen ontsieren wanneer er gespeeld wordt zonder front.
Een op dezelfde wijze op zijn plaats gehouden metalen sierring rond de units onttrekt niet alleen de bevestigingschroeven aan het gezicht maar zorgt tevens voor een betere afstraling. Andere visuele kenmerken van de Elegance lijn zijn de elegante metalen naamplaatjes op de zijkanten. Langs de bodem van de behuizing loopt rondom een glanzende metalen strip, standaard verchroomd maar uiteraard ook o.a verguld leverbaar. Achterop prijken prachtige, specifiek ontworpen Kharma luidsprekerklemmen KBPS-EL (Kharma Binding Post System for the Elegance) die de Cardas exemplaren die onwillekeurig voor mijn geestesbeeld verschijnen naar de kroon steken.