Een ding is zeker: de status van de Audio Show iEar' als grootste en misschien toegankelijkste AV-show van de Benelux is veilig gesteld met editie 2023. Het was bijzonder druk, en verveelde gezichten zag je er nergens. Een mooi cadeautje voor de winkel die dit jaar twintig jaar oud is, maar vooral aan de muziekliefhebber.
"Het is eigenlijk wel ongelooflijk hoe bruisend en druk bezocht deze show is", horen we in de wandelgangen van System Audio-CEO Ole Witthoff. Een tevreden man, want in de kamer waarin hij z’n draadloze WiSA-speakers demonstreert waren alle stoeltjes doorlopend bezet.
Dat laatste klopt eigenlijk voor alle ruimtes. De vele bezoekers die dit jaar naar de Audio Show iEar’ waren afgezakt waren duidelijk heel geïnteresseerd. Vorig jaar was de show al drukbezocht, maar nu heerste op de zaterdagochtend al een gevoel van ‘wow, dit zijn veel mensen’.
Misschien dat het vuurwerk dat het iEar’-team elke morgen aan de ingang afstak om de opening aan te kondigen echt werkte als lokmiddel. Het aantal geschatte liefhebbers van beter beeld en geluid? "7.000 plus", schat Freek van Ham van iEar'. Een recordaantal, zo klinkt het (en zo voelde het ook echt aan).
Of misschien kwam het door het uitgekiende aanbod, dat dit jaar wat ons betreft heel goed in evenwicht was. Je had high-end – Vivid, Nagra, Grimm Audio, om er maar enkele te noemen – maar ook veel demo’s van audio- en videoapparatuur die prijstechnisch bereikbaarder bleef. Eveneens een belangrijkere factor: met de catering was zeker niets mis.
En wat volgens ons vast een deel van het succes verklaarde, waren de standhouders die iets ‘anders’ voorstelden. De stand van streamingdienst Qobuz bijvoorbeeld, vertegenwoordigd door twee sympathieke kerels die door de Franse streamingdienst waren afgevaardigd. Of van die van tv-merken Sony en LG, waar je zij aan zij kon ervaren wat OLED te bieden heeft zoals op onderstaande foto's te zien.
Liefhebbers van een echt groot beeld konden dan weer ForMovie- en Optoma-projectoren onderzoeken in de ruimte van Klankbart. En hoewel die GAIA-voetjes van IsoAcoustics echt niet nieuw zijn, kwam heel wat lui luisteren naar het effect van deze upgrade. Dat de importeur aanwezigen liet A/B-schakelen tussen twee sets Focal Sopra N°2’s, dat was natuurlijk wel héél slim.
Klankbart
IsoAcoustics
Het viel op: regelmatig kon je een bepaalde stand of ruimte niet in omdat het zo druk was. Dat is echt niet overdreven; heel vaak moesten we alweer terugkeren naar een ruimte omdat foto’s nemen of luisteren onmogelijk was door de vele aanwezigen. Dat is niet zo erg, want het HIFI.NL-team was er sowieso het hele weekend. Maar als je dus op beelden bij dit verslag soms foto’s van achteraan de kamer ziet, dan weet je alvast waarom. Lees ook niet al te veel in de volgorde van wat nog volgt, het vertegenwoordigt zeker geen preferentie. Maar laten we alvast beginnen met primeurs en demonstraties die ons voor een of ander reden opvielen.
Plat is beter?
Een van de blikvangers op luidsprekervlak op deze showeditie? Zonder twijfel de platte isodynamische weergevers van Diptyque, meer bepaald hun nieuwe DP 140 MKII en DP 160 MK II die een stukje gelikter zijn afgewerkt dan voorheen. Op de Noir & Blanc-show in Brussel was het publiek heel geboeid door deze unieke luidsprekers; nou ja, ze doen wat denken aan Magnepans van weleer, maar dan met Frans design.
In Tilburg was de interesse zeker niet minder in deze luidsprekers, hier aangestuurd door een hybride buizenversterker van Kora. Alle stoeltjes bezet en veel mensen die bleven staan tot de demo begon, en dan een groter dan verwachte wall-of-soundervaring – fraai!
In deze kamer van Dimex viel trouwens wel heel veel leuks te zien, want er stonden verschillende systemen opgesteld. Naast de Scansonic-speakers die al langer op hun menu staan, werd er bijvoorbeeld gepronkt met de fraaie producten van het Franse Atohm.
De sets met de populaire Cambridge Audio-elektronica (Edge én Evo, bij die laatste met de Evo 150 en Evo CD) waren zeker de moeite, maar wij bleven wat langer hangen bij de al bij al betaalbare muziekmakers van NuPrime. Een merk dat niet zoveel aandacht krijgt, maar afgaande op wat te horen viel het absoluut verdient. Op de zondagmiddag gingen liefst 3 van de 10 publieksprijzen naar oplossingen van Cambridge Audio.
Over ruimtes gesproken waar je in alle hoeken iets geweldig ontdekt, dan heb je het ook over Terrason. Zij vulden de kamer met het neusje van de zalm op hifi-gebied, met een hoofdrol voor Vivid Audio. De Giya G2’s in de grote set klonken ronduit fantastisch, zoals werkelijk altijd.
Steken laten vallen, daar doet Vivid-ontwerper Laurence Dickie blijkbaar niet aan mee. Dickie was er deze keer niet bij, wel rapporteerde collega Max dat de presentatie van het UNIFONY III-album in deze ruimte ongelooflijk boeiend was. Een plaat om op je hifi-verlanglijstje te zetten, zo klinkt het wel. Bij dezen!
Maar laten we even die highend spullen in de Terrason-ruimte parkeren. Want ja, ook pure lust was wat je in de ogen zag van heel wat bezoekers die de Vivid, Halcro en bijvoorbeeld bovenstaande Esoteric-spullen bewonderden. Maar wij vonden ook die betaalbare Arcam Radia-componenten hieronder excellent spelen.
Nog even terug naar Esoteric: daar testte Ruud onlangs de fraaie modellen van de 05-serie van, hier te lezen.
Met McIntosh en Sonus faber vulde importeur Fine Sounds zoals gebruikelijk een fraaie grote ruimte met meerdere sets. Tradities zijn er om te eren, wat misschien gewoonweg het motto is van die twee gerespecteerde namen uit de hifi. Maar sinds kort verzorgt de groep eveneens de distributie van Rotel.
Het gewaardeerde Japanse merk stuurde voor de show een primeur in, de RAS-5000 alles-in-één-versterker. Op de AV-receivers van de Japanners kon je al heel lang een groot display vinden, dus het grote kleurenscherm op deze streamende versterker komt niet helemaal als een verrassing.
Wel verrassend is dat deze krachtige Rotel-alleskunner met een paar kleine Sonus faber Lumina Amator II-boekenplankspeakers eigenlijk fraai klonk. Gewoon zo, in de gang, naast de trap. Niet bepaald de beste plek om muziek te draaien én toch best gaaf.
Sonus faber bouwt al jaren prachtige passieve luidsprekers (en af en toe een muzieksysteem). Maar nu gaan de Italianen actief, een hele stap voor een traditiebeest als dit merk. De Duetto is een draadloos actief systeem met twee heel fijn afgewerkte boekenplankspeakers. Het verleden is niet vergeten, want de kenmerkende afwerking en luitvorm tekenen nog altijd present. Een gevalletje beste van beide werelden? Zou wel eens kunnen.
Net weer anders
Een echte eyeopener vonden we bij ELAC. En ja, we hadden al een persbericht ontvangen over de nieuwe Elegant BS 312.2 die daar een hoofdrol kreeg. Wat we echt niet door hadden is hoe klein deze hommage-speaker is. Een baksteentje, zoiets. En toch klonk het in die grote ruimte waanzinnig groots, met mooie muziek geleverd door een Miracord 80-draaitafel.
Net naast de set stond dan weer een potige subwoofer, wat een nieuwe uitvoering van de gerespecteerde Sub 2070 bleek te zijn. Dat nieuwtje hadden we gemist, maar het belangrijkste is dat die push-pull-subwoofer in dit verhaal niet meespeelde. We hebben het zelf gecheckt: de kabels zaten er niet in. Er waren wel wat bezoekers die dat niet geloofden.
Tussen alle primeurs en nieuwe spullen door vonden we het wel sterk dat Dynaudio inzette op bestaande producten. Erg? Helemaal niet, want de Confidence 20-speakers (“Want iEar’ is twintig jaar oud”) speelde ge-wel-dig, mede dankzij - deze keer stond 'em wel aan - een stevige sub die piekfijn was ingeregeld. En dankzij de combinatie van Aries G2.2 en Vega G2.2 van Auralic, een droomset als het gaat om een bron, lijkt ons. Een meer interieurvriendelijke maar even goed klinkende ervaring kwam van de actieve Focus 50-set.
Iedereen die langskwam was heel erg gefocust op de twee Dynaudio-systemen. En daarom ontging het wellicht menige bezoeker dat er ook een kleine primeur in de kamer stond, in de vorm van de Nordic Silver-uitvoering van de Contour i-speakers. We hebben het up close & personal onderzocht en ziet er echt knap uit. Als ze nu die Special Forty weer in een grijze uitvoering zouden uitbrengen…
Even een pitstop maken
Bowers & Wilkins kan altijd rekenen op veel aandacht van de iEar’-bezoeker. Logisch, het bedrijf blijft de grootste (traditionele) luidsprekerbouwer en ook hun hoofdtelefoons doen het heel goed. Fans van het merk vonden genoeg om hen bezig te houden. Er was een high-end demonstratie waarbij Classé-versterking de 801 D4 Signature-vloerstaanders aardig uit de hoek liet komen. Dit zijn de absolute topmodellen voor het Britse merk, op een hoger niveau dan ooit (op zondagmiddag bekroond met de Audio Show iEar' HIFI Award voor Beste Luidspreker). En toch vonden we stiekem het mooiste de 703 Serie S3 met Marantz-versterking. Bowers & Wilkins heeft met de S3-generatie toch wel geslaagde geluidstweaks aangebracht – en dat viel hier echt te ervaren.
Door de zwakke – sorry, stemmige – verlichting in de ruimte viel het bijna niet op. Maar er stond iets heel exclusief in een hoekje: een gelimiteerde McLaren-editie van de Zeppelin-speakers, te herkennen aan het oranje luidsprekerdoek. Normaal enkel te vinden bij je lokale McLaren-dealer, waar je regelmatig over de vloer komt, toch?
Voor de liefhebbers van Marantz en Denon waren een paar nieuwe modellen meegebracht, zoals de Marantz Stereo 70 – waarvan je hier binnenkort de review leest – en de fonkelnieuwe Denon AVR-1800X.
Hebben alles mee
Merkambassadeurs Anders Ertzeid van Hegel en Johan Coorg van KEF hebben gezwoegd op de show. Dat doen veel exposanten; je moet je eens inbeelden dat na de show al die grote speakers en versterkers weer in de doos moeten. Maar KEF: de ene demo na het andere volgde elkaar af, waarbij er altijd heel veel interesse was in de muziek gebracht door de Hegel H600-versterker en de nieuwe Viking cd-speler van het merk. Het drieste Coorg-Ertzeid-duo weet altijd te verrassen met een ecletische muziekkeuze, wat de vele keren dat we binnenwipten bij hun demonstraties altijd boeiend maakte.
KEF heeft nogal een heel druk jaar achter de rug en had dus veel te tonen op de show. Onder het motto ‘we brengen alles mee’, kreeg je in het buitenpaviljoen een totaaloverzicht van het indrukwekkend grote assortiment, knap ook hoe modellen per kleur werden gegroepeerd. Even de LS60 Wireless, LS50 Meta én de Wireless II-editie, Hegel H190, LSX II en meer helemaal in het wit bij elkaar, het zag er wel kunstig uit. Dat kon je eigenlijk voor alle drie ruimtes van importeur GP Acoustic zeggen. Iemand daar heeft een goede smaak!
Onder het motto ‘we brengen alles mee’, was er ook een aparte kamer met CI-producten van KEF. Inbouwspeakers zijn niet zo sexy als een paar Blade META’s, natuurlijk, maar ons oog viel op de Ci250RRM-THX. Deze ronde inbouwspeaker is de eerste CI-luidspreker van KEF met META-technologie én is een driewegsontwerp. In één grote drive-unit – best innovatief.
Samen is beter
Focal en Naim Audio huizen al een tijdje onder één dak. Het is te zeggen: bedrijfstechnisch en steeds meer qua ontwikkeling. Het is echter pas sinds kort dat de twee merken in de Benelux gezamenlijk de markt opstormen. Dat dit eigenlijk wel een goed idee is, werd ook in Tilburg aangetoond. De drie demosets die er op de show waren opgesteld toonden dat keer op keer aan. Het was dan ook importeur Latham die de award voor Best Sound won.
Uiteraard kwam iedereen langs om de combinatie Series 300 met een paar prachtige blauwe Utopia Maestro EVO gepresenteerd door Naims Mark Raggett mee te maken. Maar wie niet ook de moeite deed om een verdieping hoger het Classic 200-systeem met de sierlijke Focal Kanta N°2’s te aanhoren, had toch echt de essentie gemist. En ja, die bijzondere Nait 50 (met Focal Theva's) was er trouwens ook bij.
Regels zijn er om te breken
We hadden het daarnet even over System Audio en hun interieurvriendelijke draadloze speakers. Hun silverback-speakers maakte indruk, draadloos aangestuurd via WiSA door een Primare SC15. Dat Zweedse merk had ook de naastliggende ruimte ingenomen – en hoe! Het is moeilijk om te tellen hoeveel showtradities er juist gebroken werden, maar het waren er veel. Primare en importeur PAI creëerden met de SPA25 AV-receiver een 5.1-opstelling met Audio Physic-speakers in plaats van een traditionele stereo-opstelling. En werd die dan ingezet voor een knallende actiefilm? Helemaal niet, er werd fraai meerkanaals muziek gespeeld. Vanaf YouTube. Selecte hifi-lieden beginnen nu vast hun hoofd heen en weer te schudden, maar het klonk gewoonweg heel fijn.
Overigens daar nog gespot in een hoek: de geüpdatet I25-versterker, voorzien van de DM36 DAC-module die heel wat fijner en gedetailleerde klinkt, weten we van eerste testervaringen. Wordt vervolgd.
Plaatje draaien?
Platenspelers? Natuurlijk waren ze op de Show. Zelfs meer dan je eerst zou denken. Naast de vertrouwde namen als Pro-Ject, Rega en Transrotor, kregen platenspelers ook in heel wat andere ruimtes een grote rol. De prachtige verlichte toestellen van McIntosh bijvoorbeeld, die kon je zien en horen in de Fine Sounds-ruimte. Er werden weer mooie playlists neergezet door het team.
Music2 van zijn kant had dan weer twee topmerken mee: de Dr. Feickert voor de fijnproevers en ook een nieuw uitgebreid aanbod van Auris Audio, een Servisch merk dat onder meer met fraaie buizenversterkers al een mooie reputatie heeft opgebouwd. Afgaande op vele reacties op de socials werd de combinatie van de enorme (maar ook: enorm dynamische) Blumerhofer-speakers met Reed, en Van den Hul-bekabeling én -elektronica echt door velen gesmaakt (in 2022 nog Best Sound bij de redactionele awards op de show, dus dat verbaasde ons niet).
House of Music hierboven deed wel iets heel interessant. Van Revival Audio had het verschillende retromodellen mee, waaronder de Atalante 3 & 5. Ze stonden netjes op een rij en regelmatig werd er gewisseld, met als constante de MyConnect 250-geïntegreerde versterker van Advance Paris. Was wel fijn vergelijken zo. De Victrola-platenspelers, incluis die Sonos-minnende Stream, had het equipe ook mee naar Tilburg.
De laatste tijd hebben we op internationale shows wel vaker mooie demo’s gehoord met speakers van Fyne Audio. De Schotse Vintage Fifteen weergevers bleven in het Willem II stadion stil, maar je kon wel van heel dichtbij een toch niet zo klein gescapen Vintage Fifteen-model onderzoeken. Importeur HNNY bracht daarnaast een aantal Ortofon-cartridges mee, en een REL-subwoofer die in de prijzen viel.
Klonk ook heel mooi: de Blackstar van Transrotor hierboven werd ingezet om de Nagra-versterking en Blade 2 Meta’s van muziek te voorzien. Waar iedereen in de eerste plaats voor kwam was natuurlijk vanwege de showintroductie van het iconische Zwitserse merk. Kwam het door de epische reputatie van Nagra, dat sinds kort exclusief door iEar’ wordt ingevoerd in Nederland? Hoe dan ook, het was echt niet makkelijk in de kamer te raken. Iedereen wilde erin. Volgend jaar een grotere ruimte? Het zou geen slecht idee zijn.
Bij de buren van GoldenEar was het eveneens dringen. Heel de wereld wou die T66-vloerstaander wel eens horen, zo leek het wel. Trouw aan het merkrecept combineert deze eerste telg van de aankomende T-familie waanzinnig veel vermogen (1 kilowatt) voor de ingebouwde subwoofer met veel verfijning geleverd door een AMT-tweeter. Het is een uniek design dat zeker z’n pluspunten heeft.
Over Transrotor gesproken: bij de kamer van Monitor Audio Nederland het publiek (en wij) een boeiende uitleg over de opbouw van de meegebrachte Strato Nero met externe Konstant FMD-voeding. Indrukwekkend hoe er drie motoren en riemen worden ingezet om de massieve draaischijf op constante snelheid te houden. En dan die olielagering nog, wat de frictie bij het draaien vermindert.
Versterking kwam van Pathos, een van drie nieuwe merken die Monitor Audio Nederland is gaan voeren na het pensioen van de vorige importeur. Naast Pathos waren ook Opera-speakers en Unison Research-versterkers aanwezig om liefhebbers van buizenversterking en een Italiaanse kijk op muziekweergave te verleiden. Gedemonstreerd werd er echter op de Platinums van Monitor Audio, de vernieuwde toplijn van de Britten. Een eerste review komt er binnenkort aan...
“Excuseer, wat is dat juist?”, we horen het nog een bezoekster vragen aan de vriendelijke meneer van Pro-Ject terwijl ze wijst naar een platenwasmachine. Je moet al aardig in de vinyl zitten om te weten dat er überhaupt zo’n ding bestaat, maar na een korte uitleg leek ze wel overtuigd. Slim, want je platen reinigen is dan ook een must om op langere termijn kraakvrij te kunnen luisteren. Bij deze stand in de gang kreeg je geen demo, maar viel er wel veel boeiendst te zien. Er was de high-end transparante M8XTT-draaitafel van Musical Fidelity, maar ook exemplaar van de Perspective Final Edition met subchassis die een echte hommage is aan het pionierende Pro-Ject 6.9 Perspective die in de jaren negentig verscheen. Er zijn er maar 400 stuks van, dus haast je wat. Bij de Pink Floyd- en Metallica-special edition-draaitafels bleef iedereen ook wel hangen.
Rega was op twee plaatsen aanwezig op de iEar’-show. In de gang kon je van hen verschillende spelers en versterkers ontdekken, maar ze hadden ook een ruimte waar een bescheiden set héél mooi speelde. De Totem-speakers blijven verbazen als het gaat om de wow-dit-is-klein-maar-klinkt-gigantisch-factor, maar ook die Planar 3 50th Anniversary leverde een significante bijdrage. Het was visueel niet het spectaculairste systeem, maar we hoorden veel collega’s er met veel waardering over spreken. En terecht.
Met de DL-110 en DL-103 is Denon al jaren een geliefde cartridgeleverancier. Draaitafels heeft het ook, maar hier in Europa bleef het merk vaak steken in het instapsegment. Met de DP-3000NE komt daar verandering in. Uit Japan brengt Denon nu z’n direct-drive-vlaggenschip mee om onder meer Technics uit te dagen: 2.499 euro.
"Head-fi, wat een lelijk woord”
Toen Jan Douwe Kroeske tijdens het avonddiner voor de exposanten en pers de jaarlijkse awards presenteerde, struikelde hij over het begrip ‘head-fi’. “Wat een lelijk woord”, we hoorden het hem nog prevelen. Voor onze lezers natuurlijk geen nieuwe term, maar bij het grote publiek is het blijkbaar niet zo gekend, leiden we daar uit af.
Wel bekend is natuurlijk waar het om draait: hoofdtelefoons en aanverwante apparatuur. Het ontbrak allemaal niet op deze showeditie, onder meer dankzij de enorme variëteit aan spullen die importeur Dune Blue meegebracht. Zij importeren waanzinnig veel mooie headfi-merken - daar zijn we weer met dat woord. Waaronder de Empyrean 2, de opvolger van Meze Audio’s luxueuze tophoofdtelefoon. Het is echt kakelvers, dus wel mooi dat je hem in Tilburg kon uitproberen. Op een machtig Rockna-systeem, nota bene. In deze ruimte kon je nog veel boeiende spullen ontdekken, waaronder van Violectric, Feliks Audio en HiFiMan.
Recht de regen uit in een drafje naar die Yamaha YH-5000SE, dat moet de bezoeker hebben gedacht die we in een van de twee Yamaha-kamers fotografeerden. De regendruppels waren nog niet droog, maar hij zat al rustig te genieten van de high-end EISA Award-winnende planar-magnetic-koptelefoon en de bijhorende HA-L7A-Tetris blok aka hoofdtelefoonversterker. Of je kon ze proberen op de Enleum AMP-23R, een platte, strakke versterker die in de headfi-wereld een beetje een hype is.
Wel leuk overigens dat Yamaha en andere headfi-specialisten – we denken dan weer aan Dune Blue – op die drukke beurs wel voor aangename luisterplekken hadden gezorgd. Zeker open hoofdtelefoons zijn heel moeilijk om te beoordelen als iemand naast je een friet patat zit te verorberen, hier was het nodige gedaan zodat je in alle rust kon genieten. Van de muziek, niet de friet, welteverstaan.
Head-fi-liefhebbers die smachten naar meer oorplezier konden op genoeg plaatsen terecht. Bij Sennheiser bijvoorbeeld, waar hun klassiekers klaarstonden om beluisterd te worden. Af en toe verstoorden de drie Ambeo-soundbarmodellen de rust, maar dat was weer interessant omdat je goed het verschil kon horen tussen de Mini-, Plus- en Max-uitvoeringen.
Ook bij Bowers & Wilkins was er een mooi luisterhoekje ingericht. Daar kon je onder meer de prijswinnende Px8 op je hoofd parkeren. Dat deden ook veel bezoekers echt. Hadden we trouwens beweert dat Focal en Naim drie sets meebrachten? Dat klopt natuurlijk. Die elegante Focal-hoofdtelefoons kon je dan weer uitproberen op de Naim Uniti Atom Headphone Edition. Er was vooral veel aandacht voor de Bathys, een draadloze luxebeest die op de iEar’-show ook te bewonderen viel in de nieuwe Dune-kleurstelling. Geen verwijzing naar de kaskraker van Denis Villeneuve – althans, dat denken we – maar wel naar de lichte kleur. Blijft een van de elegantste dingen die waarmee je je hoofd kunt versieren.
Inmiddels kun je wel stellen dat HiFi Rose probleemloos zijn plaats kan nemen in het lijstje van illustere streamermerken, zij aan zij naast Auralic, Aurender en Lumin. Sinds kort wordt het in onze regio verdeeld door Livet Audio en Piega. Om dat te vieren brachten ze naar de iEar’-show de RA280 mee, bij de fabrikant zelf nog niet eens op de website te vinden. Weet je nog die kekke steampunkversterker die de RA180 was? Dit is een goedkopere uitvoering met wat minder tweakingopties en wat minder knoppen. Maar het unieke uiterlijk blijft evenals het grote vermogen. Gebruikt dit ook GaN-FET-versterking? Dat moeten we nog uitpluizen.
Naast de headfi-kamer met prikkelende foto's aan de muur, had Yamaha een verdieping lager heel aardig en gezellig een grote ruimte aangekleed. Toen we er binnenliepen viel ons mond boenk open. De geweldige Baby Driver-film stond net op, de scène met de bandoverval op de tonen van Bellbottoms van de Jon Spencer Blues Explosion. Kamervullend, iedereen mee... En het kwam uit een True X-soundbar met bijkomende piepkleine speakertjes.
Ook grappig op een show waar er gepronkt wordt met veel grote systemen: mooi centraal op een zuiltje kon je de MusicCast 200 bewonderen. Deze tafelradio met MusicCast-streaming, cd-speler, DAB-radio, draadloos laden en broodrooster – ok, dat laatste is misschien niet waar – is op zijn manier ook wel best een blikvanger.
Hifi-apparatuur is niet zoals smartphones, waar elk jaar producten opeens verouderd zijn en moeten vervangen worden iets dat incrementeel-minimaal verbeterd is. Gelukkig maar. Dat betekent ook dat sommige introducties van vorig jaar in 2023 opnieuw in de kijker stonden. Zo onthulde Monitor Audio twaalf maanden geleden op de iEar’-show de nieuwe Platinum-lijn, maar werd het dit jaar opnieuw gedemonstreerd (in twee ruimtes, zelfs).
De speakers zijn in realiteit ook nog niet zo lang beschikbaar, dus het voelde nog allemaal fonkelnieuw aan. Monitor Audio had ook wel z'n nieuwe Anthra-subwoofers mee. We laten ons vertellen dat de Britse ontwerpers met deze universele sub-lijn echt de grote namen uit dit segment wil beconcurreren, terwijl de vorige modellen eerder bedoeld waren als aanvulling op specifieke speakerfamilies.
Hetzelfde bij Perlisten, foto hieronder. Hun R- en S-reeksen met het opmerkelijk DRC-tweeterarray is er op papier al even, maar het duurde wel even vooraleer ze vlot verkrijgbaar waren. Mopperen, dat doen we niet. Want die R7t-vloerstaanders die in Tilburg te horen waren bij Viertron en aangestuurd door een knap ding van Atoll zijn gewoonweg zo indrukwekkend qua coherentie en controle.
Enfin, een kreetje “Wat een show!” is dus zeker op z’n plaats. Die zevenduizend bezoekers zijn een enorme opsteker, horen we van iEar’-organisator Freek van Ham: “De algemene indruk was heel goed. Iedereen was blij, iedereen vond het enorm leuk. Alle deelnemers hebben weer alles uit de kast gehaald om op hun best voor de dag te komen.” Maar what’s next dan, voor de Audio Show iEar'?
“We willen de show elk jaar groter en beter, en dat wordt met deze resultaten natuurlijk een nog grotere uitdaging! Het Willem II stadion is een ideale locatie, dus daar blijven we zeker. Wat we zeker gaan doen is nog meer kwaliteit toevoegen. Daar zullen we altijd wel iets op vinden, zoals dit jaar de betere iEar’ stores in het stadion, de aankleding (zoals de mooie vlaggen buiten) en het fantastisch magazine. En de iEar’ 2023 Qobuz playlist, natuurlijk.” Meteen een goeie tip: aangezien je de playlist nog altijd kunt beluisteren via Qobuz, is dat nog wel een ideale manier om na te genieten van de grootste AV-show in de Benelux.